Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp -panik i hønsegården. Hønsevirussen har spredt sig...  (Læst 6424 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
John nævnte i en anden tråd at man skulle passe på hønsevirus. Jeg har tilsyneladende haft et svækket immunsystem, for jeg er i den grad ramt.

Vi fik 4 isa brown og en hane i indflyttergave i januar. Gode høns og rar hane. Men der var helt bestemt en hakkeorden. For en lille måned siden kom der så en lystmorder (mår eller mink) forbi og tog vores hane og to høns. Tilbage var nu overhønen og en af de andre - ikke underhønen, men det er hun så blevet nu.

Jeg købte så får ca 2 uger siden 3 isa warren høns (har læst de skulle være knap så hårde ved hinanden som isa brown) eller rettere 8 ugers kyllinger, jeg kunne desværre ikke få en hane. Jeg forsøgte at sætte dem indtil de andre. Jeg havde sat et hegn op i gården de små kunne gå igennem, så de kunne komme væk fra de store. Men de søgte bare hen til de store og selv om de stod og hakkede dem i hovedet, gik de ikke væk, men stod bare og tog imod. Enden blev derfor at de fik et aflukke et andet sted i laden for sig selv.

Nå men en hane skulle de have, men kunne ikke finde en af samme race. Og alt imens bruger jeg også tid herinde på forum bl.a. på at læse om racer - jeg blev forelsket... i danske landhøns! Så selv om jeg havde læst at det kunne være et problem at blande racer (fordi de ville søge deres egne) så kunne jeg jo se at flere af jer herinde gør det uden problemer. Så jeg besluttede mig for at det er den race jeg vil fortsætte mig, dvs de 5 høns vi allerede havde selvfølgelig skal have lov at blive til deres "værnepligt er udtjent".

Nå men jeg kontaktede foreningen for danske landhøns og jeg købte i fredags to høns og en hane, således der er noget at avle videre på. De er fra sidst i april/først i maj dvs. de er ca lige så gamle som de 3 isa warren, de kommer derfor indtil dem at gå. Og det går rigtig fint. De sidder ofte i deres racegrupper, men om aftenen putter de sig alle på samme pind og hanen passer på dem. De er helt klart de danske landhøns (de er fysisk set større) der er overhøner, men de hakker ikke, de markerer bare, hvis de 3 isa warren kommer til fodertruet før det er deres tid, ved at gå hen imod dem.

Og efter den lange historie kommer vi så til spørgsmålene. Det piner mig lidt at de nyanskafne ikke kan komme ud, der hvor de går og overvejer derfor om jeg skal lukke dem sammen med de to gamle i hønsegården allerede nu?

Jeg havde egentlig tænkt mig at vente til de var ca 20 uger, så de størrelsesmæssigt matchede hinanden. Men tænkte at det kan være det går bedre nu med harmonien, dels fordi der er en hane og dels fordi det nu er en større flok der kommer ind til de to madammer?

Hønsehuset (en del af laden) er ca 5-6 m2 og hønsegården 15-17 m2 er det et for lille areal til 8 dyr, hvis man vil undgå ballade?

De gamle kommer ud når vi er hjemme og her har de så 12.000 km2 at boltre sig på. De går pænt selv ind om aftenen og bevæger sig ikke ud på vejen (der kommer ikke meget trafik, men der kan nemt komme en hurtig bilist en gang imellem). De havde fået stækket vingerne da vi fik dem og jeg har derfor ikke været så nervøs for at de skulle forlade os.

Men der vil nok gå 1 uge eller 2 efter en evt flytning, inden jeg vil være tryg ved at lukke dem alle ud. De 6 nye har ikke fået stækket vingerne og jeg nænner ikke at gøre det. Derfor er de jo også noget meget flyvske, særligt er jeg bekymret for de danske landhøns, hvis flyvelyst skulle være stor.

Puh langt indlæg fra en ny hønseejer, hårdt ramt af hønsevirus....
« Senest Redigeret: 17 Juli , 2010, 23:04 Fra Heidi N Jensen »
Med venlig hilsen Heidi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hønsevirussen har spredt sig...
« Svar #1 Dato: 14 Juli , 2010, 01:25 »
Den hønsefeber. Den hønsefeber.

Velkommen til Heidi. Vi er mange med samme sygdom og, tror jeg, de fleste af os er glade for at være blevet ramt. Håber ikke der nogensinde findes en kur mod denne sygdom-  :D

Isa Brown/Isa Warren er nok to alen ud af samme stykke. De betragtes normalt ikke som 'racer' men som industrihøns, avlet med det ene formål at lægge flest muligt æg over en periode på 1-1½ år. Det betyder ikke at man ikke stadig kan have stor glæde af disse høns. Jeg har selv 4 stk gående sammen med mine racehøns.

Jeg ville ikke umiddelbart være så bekymret for at sætte dem allesammen sammen. Kun hvis du oplever at nogen lider decideret fysisk overlast er der grund til at gribe ind. Og her er det vigtigt at bemærke at i hearikiet vil der altid være over- og underhøns, og du kan ikke gøre så meget ved det. Hvis du fjerner underhønen, vil du meget snart opleve at der er kommet en ny underhøne. Og så kan du nok selv regne ud hvordan det fortsætter ;)

Hus og gård skulle være ok i størrelse for 8 dyr. Hvis dyrene desuden lukkes ud på større arealer dagligt som du beskriver, kan du godt forsvare at holde lidt flere dyr.

Jeg tror ikke der er mange der stækker vingerne på deres høns. Selvom høns kan flyve er det meget sjældent de faktisk gør det (de er vist ikke så gode flyvere, når alt kommer til alt).
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #2 Dato: 14 Juli , 2010, 10:13 »
Mine erfaringer er at når der er en hane til stede så vil han holde ro og orden... lige når du lukker dem sammen kan det godt se voldsomt ud men som regel vil hanen tage alle under sine vinger og særge for ingen kommer voldsomt til skade...

Men igen, de isaer kan være nogle rigtige sataner, der er mange her på forum der er glade for dem men nok lige så mangeder ikke er..

Mine forældres naboer har altid haft isa uden problemer men den flok de har nu er de nød til at holde inde i et mørkt hønsehus, nå de lukker dem ud i hønsegården så slår de simpelthen hinanden ihjæl /d
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

KarinP

• Gæst
« Svar #3 Dato: 14 Juli , 2010, 10:44 »
Tillykke med din hønsevirus  ;D

Dit spørgsmål, kan jeg desværre ikke rigtigt hjælpe med, men bare konstatere at der øjensynligt er nogle meget forskellige "udgaver" af Isa Brown. Mine 5 stk. er simpelthen noget af det mest tamme og fredelige, man kan forestille sig. Jeg har faktisk flere gange tænkt på, at jeg ville ønske at mine racehøns havde samme temperament.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2010, 13:00 »
Sørenp:  Ja de gør det "rigtigt" af med hinanden... og i det tilfælde er der ikke noget med over og underhøne, det er alle mod alle...

Jeg ved ikke hvorfor det sker engang i mellem ??? mine forældre havde en sussex hane der nærmest havde halshugget en af hønerne, den stakkels høne løb rundt med hovedet dinglende nede på siden...
Min far huggede hovedet ordenligt af hende så hun kunne få fred men hanen kom altså også af med hovedet samtidig...

Så nogle haner skal man ikke samle på ::)
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 14 Juli , 2010, 13:01 »
Jeg tror ikke at høns direkte slår hinanden ihjel, men de kan ihvertfald æde hinanden med døden til følge og især hybriderne kan være slemme, idet de kun er avlet til at kunne lægge masser af æg og ikke er avlet på temperament.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 14 Juli , 2010, 13:18 »
Tjaaa - hvordan kan mennesket (som det klogeste) væsen på denne jord mishandle og slå hinanden ihjel....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Juli , 2010, 17:50 »
Jeg kaster mig ud i det og prøver. Men tror jeg venter til fredag. I morgen er vi ikke hjemme det meste af dagen, så der kan jeg ikke komme til at holde øje med om der skulle være nogen, som har brug for at blive reddet ud.

Men hvad med foder? De 6 er jo på opvækstfoder endnu og de andre på æglægningspiller (også får de jo alt godt fra køkkenet/haven). Er det bare spis hvad I har lyst?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 14 Juli , 2010, 18:18 »
Hvis kyllingerne er 8 uger ville jeg ikke vaere saa nervoes, men bare lade dem spise det samme som de voksne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2010, 23:33 »
Som Marianne også skriver, lad dem spise havd de har lyst til.
Men et godt råd, bland pillerne med korn, da det ellers hurtigt bliver en dyr affære at have fjerkræ.

Jeg fodrer med 1 del æglægningspiller til 3 dele hvede, iblandet lidt knuste østersskaller og så selvfølgelig alt godt fra køkkenet og mælkebøtter og diverse andet grønt. Nogle sværger til andre kornsorter da hvede anses for fedende.
Mvh
Erik Andersen

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Juli , 2010, 20:47 »
Nå så var det store sammenføringsdag. Desværre er det ikke gået helt så godt som hos Finn. De 6 store kyllinger blev sat i hønsegården og gik straks indenfor og her har de stort set været siden.

Det viser sig at de mindste er de modigste og lister sig ind i mellem ud i gården, men holder sig lige udenfor døren og det går kun indtil de to gamle opdager dem. Det bemærkelsesværdige er at det er underhønen blandt de to gamle der er den aggressive. Tænker om hun måske øjner muligheden for at skaffe sig en bedre rang? En gang i mellem går hun ind og jager med dem alle og hakker dem hun når. Selv hanen (den kylling!) løb rundt derinde med rappenskralden efter sig.

Heldigvis er alle 6 kyllinger bedre vant med at flyve end de to andre (og de sover også på pind i modsætning til dem), så når de flyver op på pinden eller i redekasserne så har de fred. Så alt i alt ikke helt så fredeligt og idyllisk som man kunne have håbet, men på den anden side heller ikke så slemt som man kunne have frygtet. Men tror det faktisk er godt at de trods alt er en "stor" flok nye i forhold til de gamle, så er der flere til at tage i mod bankene.

Jeg har placeret beholdere med mad og vand både ude og inde. Endda flere styk udenfor, så det ikke behøver være manglende foder de slås om og alle har mulighed for at få deres behov dækket.

Nu vil jeg gå derover igen og kigge. De gamle høns plejer at gå i seng ml 21 og 21.30, så jeg vil gå derover og se hvad der sker. Jeg er nødt til at holde lukket til hønsegården om natten, da der ikke rovdyrssikret færdigt endnu og måren skal ikke have flere af mine dyr, hvis jeg kan undgå det.

Med venlig hilsen Heidi

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 Juli , 2010, 21:53 »
Puha hvor meget is i maven skal man have ved hønsesammenføringer?

Jeg kommer lige ovre fra hønsehuset. De gamle var ved at trække ind og de brød sig helt tydeligvis ikke om at de andre havde taget plads i deres foretrukne redekasse (selvom de ikke sover der, men i et hjørne).

Hanen kom i klemme - han blev jaget ud og da han forsøgte at komme tilbage til hans damer, kom de to gamle efter ham. Han løb hen i et hjørne og "legede struds", han begravede hovedet og kroppen til kun rumpen stak op. Hvorefter de to plukkede list i hans halefjer. Under postyret var de to landhøns + den ene isa warren kylling fløjet op på en hylde oppe under taget. Hønsehuset har tidligere været mælkerum og der er derfor stadig lidt hylder der, som vi med tiden havde tænkt os at pille ned. Men som lige nu heldigvis giver kyllinger mulighed for fred. Jeg endte med at løfte de sidste to isa warren + hane op til dem.

Jeg er ret sikker på at de gamle rappenskralder ikke flyver derop. Så der burde være fred for natten for dem alle. Går derover igen om lidt og tjekker. Må vist ekstra tidligt op i morgen og åbne for dem.

Hvad gør jeg nu? Er det stadig ok at prøve at føre dem sammen? Er det stadig almindelig, men barsk hønseadfærd, jeg bare skal blande mig udenom? Eller skal jeg give op, og begynde at bygge hønsegård nr 2?

Med venlig hilsen Heidi

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Hjælp -panik i hønsegården. Hønsevirussen har spredt sig...
« Svar #12 Dato: 18 Juli , 2010, 08:10 »
Man vil oftest obeservere at det er underhønen i en flok der (endelig) får nogen at lade sin forsmåethed gå ud over når der kommer nye. Det jo den vej hakkeordenen går.
Når jeg sammenfører så bliver hønsehuset næsten mørklagt ..de får knap så meget lys som de plejer og bliver holdt inde i op til en uge fx. Så har de sovet , puttet ,nuslet og hørt så meget på hinanden så længe at de bagefter tror at sådan har det altid været. Nogle gange kan jeg bare lade de nye komme ind aftenen før og så er alt idyl næste morgen ...andre gange trækker det tænder ud. Og endnu andre gange ender det i bygningen af en ny hønsegård. Det ikke altid det lykkes.

I den tid de er i dunkelhed bliver de selvfølgelig tilset og fodret. Har man æglæggende høns kan dette gå i stå da de ikke får så mange helt lyse timer. Men det er en måde at bringe lidt ro over flokken på.

Pt har jeg store 5-12 ugers kyllinger rendende i huse og gårde rundt i haven..de bliver ikke sammenført før de er blevet større og mere robuste. Men det så også fordi flere af dem er nyanskaffelser så jeg skal lige se hvilken flok de passer bedst ind i. (Har 4 hønsegårde pt + det løse ;))
Med venlig hilsen Søs