Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Juleand  (Læst 11197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Juleand
« Dato: 13 Juli , 2010, 09:43 »
Jeg har tænkt mig at købe 3-4 ællinger jeg kan fede op og spise juleaften.
Hvilken race er den bedste, og hvor gamle skal de være når man slagter dem ?
Håber i kan hjælpe.
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Micher

• Bruger
Sv: Juleand
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2010, 17:18 »
Jeg taler jo klart for Moskus.. Det er selvsamme and som du køber i dit lokale supermarked.. Bare med den store forskel at du selv feder dem op og at de har haft et værdigt livt.

Jeg ville slagte når de er ca. 18 - 22 uger gammel.

Men er ret ny i faget hvad slagte alder angår, så her må mere erfarne komme på banen. men helt sikkert er det en god idé at fodre med svinefoder og majs i den sidste tid inden slagtning, udelukkende for at få lidt mere fedt på dyrene, så de ikke bliver for tørre under tilberedning.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2010, 17:20 Fra Micher »
Mvh

Michael

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #2 Dato: 13 Juli , 2010, 18:19 »
Jeg hører så til dem der syntes moskus er lidt tørre i det... :)
Jeg vil bruge landand istedet. jeg ved ikke hvor gamle de skal være, ræven åd mine 4 ænder før de nåede at blive så gamle ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 13 Juli , 2010, 19:30 »
Jeg har bestilt daggamle "Landænder" (læs Peking-klon) til afhentning i uge 29-30. De skal som tommelfingerregel gå i 14-19 uger, dvs. at de forhåbentlig lige kan nå at blive færdige til starten af december.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 13 Juli , 2010, 19:58 »
Sidste år fik jeg daggamle ællinger i midten af juni og de blev slagtet i starten af oktober. Her skal det ikke være senere, for det bliver noget sjask med der hvor de går. (også selv om det er ænder)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 13 Juli , 2010, 20:04 »
Hvad hvis det er mulard ænder kan de nå at blive klar hvis de bliver købt omkring 1. august? Jeg kender nogen som gerne vil prøve :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2010, 20:12 »
Hvad hvis det er mulard ænder kan de nå at blive klar hvis de bliver købt omkring 1. august? Jeg kender nogen som gerne vil prøve :)

Et godt udgangspunkt er 150-160 dage men hvis det bliver koldt, tidligt på året, så vil de vokse noget langsommere i slutningen af "opfedningen".
Jeg fik Moskus ællinger sidste år d. 1/8. De havde godt nok en svær start og blev helst sikkert sat lidt tilbage af dette. Andrikkerne vejede kun omkring 2,5 kg hvor "mine" andrikker plejer at ligge mellem 3 og 3,5 kg.
Hvis du spørger mig så vil jeg sige at d. 1 august er sidste udkald. Dog med det forbehold at hvis de kommer fra et større rugeri så bliver der sandsynligvis brugt avlsmateriale der er lidt mere hurtig voksende, end "hobby dyrene".

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2010, 20:48 »
Hører meget gerne om alle erfaringer om mulard.... hvor længe skal de gå, hvor store kan de blive og er der noget ordentlig fedt på dem (fars ønske)?
Der er nemlig nogen i gul og gratis men kendeer intet til dem
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 Juli , 2010, 21:33 »
Halloooooo nogen der kender noget til mulard???? gerne inden weekenden ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #9 Dato: 15 Juli , 2010, 06:25 »
Der er ikke (meget) fedt på mularder...men kødet smager rigtig meget godt. De tager ca. lige lang tid at vokse som landænder
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Juli , 2010, 07:01 »
Tak Finn...... så må jeg hellere blive ved landanden............. for far skyld :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mille.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Juli , 2010, 14:38 »
Hey Mercedes.

Muskus anden vil jeg nok os sige, og ca 14 uger gammel, alt efter vejret om frosten er kommet. En and er ikke tør, det er kun et spørgsmål om at tilberede den rigtig, der er ikke grund til at gøre den fed, det er kun slagtningen der bliver træls, ja svinefoder gør dem fede, du får meget bedre kød/smag ved at give dem hønse/andefoder/korn og go plads udenfor /o sunde ænder ;)

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #12 Dato: 16 Juli , 2010, 15:34 »
Tak for alle jeres svar.
Jeg har lige bestilt 5 stk mulardællinger der er 2 døgn når jeg henter dem næste weekend. :D
Er spændt på om jeg overhovedet kan nænne at slagte dem, når den tid kommer.. :-\
God weekend til alle
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 Juli , 2010, 13:04 »
Slagt af almindelig hvide landænder skal foregå fra de er 8 uger gamle og så hver 5 uge, på andre tidspunkter er plukningen noget bøvl. Det var i alt fald hvad jeg lærte da jeg gik og passede de almindelige ænder som i andre kan købe i butikkerne op til jul og Mortens aften. De som han selv fik slagtet og solgt gik 5 (en enkelt gang 10) uger længere, hverken mere eller mindre pga fjerskifte.

Hilsen Heidi
Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #14 Dato: 25 Juli , 2010, 13:13 »
14 uger er også det jeg fik at vide der hvor jeg hentede 25 hvide "juleællinger" i lørdags, det skulle være for at de er nemmere at plukke hvis man slagter dem før første fjerskift, hvor de også skulle tabe lidt vægt.

God beskrivelse af slagtealder for "juleænder" her: http://www.frilandsgaarden.dk/aellinger
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.