Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Alt om høns  (Læst 1393 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Alt om høns
« Dato: 11 Juli , 2010, 20:45 »
Jeg har lånt en bog som hedder Alt om høns af Jeremy Hobson og Celia Levis.

Der står f.eks at :

En hønes levealder er i gennemsnit 5-7 år, men 20 år har man hørt om.

I 1925 lagde en gennemsnits høne 100 æg om året, og i 1979 lagde en hvid Leghorn høne 371 æg på 365 dage, som er verdensrekord !!

Udrugning begynder når æggets temperatur når 30 grader.

Den tungeste høne vejede 10,5 kg.

Det største æg nogensinde blev lagt af en sort Minorka høne i 1896, det vejede 340 gram, var 23 cm. i diameter og havde 5 blommer.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Alt om høns
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2010, 20:47 »
Wow stakkels minorka høne, måske en race man skulle prøve /o ;) sjov bog du har fået fat i der.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Juli , 2010, 21:00 »
Bogen "Alt om høns" kan fås også på dansk, Jeremy Hobson og Celia Levis har skrevet bla. op til flere hønsebøger, bøgerne kan købes i boghallen.dk og koster ikke en formue :

http://www.boghallen.dk/Hus_have_og_husdyr/Hus_have_og_husdyr_div/Alt_om_hoens(9788778575227).aspx

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 11 Juli , 2010, 21:04 »
Hold da op for en kæmpe høne!! :o

Bogen "Alt om høns" kan fås også på dansk, Jeremy Hobson og Celia Levis har skrevet bla. op til flere hønsebøger, bøgerne kan købes i boghallen.dk og koster ikke en formue :

http://www.boghallen.dk/Hus_have_og_husdyr/Hus_have_og_husdyr_div/Alt_om_hoens(9788778575227).aspx

Den mand ved bare alt! :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2010, 21:08 »
Den er skam da på dansk - det er dog nogle meget grimme og utypiske billeder af høns i afsnittet om racerne + at billedet til Yokohama er en Fønix...

Jeg hader sådanne fejl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2010, 21:14 »
Den er skam da på dansk - det er dog nogle meget grimme og utypiske billeder af høns i afsnittet om racerne + at billedet til Yokohama er en Fønix...

Jeg hader sådanne fejl.

Enig, Lene, jeg lånte bogen på biblioteket på et tidspunkt, og jeg må sige jeg tabte tilliden til troværdigheden af resten af bogens indhold, da jeg så de billeder af hønsene.  /d Men da alligevel underholdende som al anden litteratur om høns  :D
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 11 Juli , 2010, 21:18 »
Jeg tænker også er der fejl - hvad er så korrekt ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Juli , 2010, 21:33 »
Nemlig  :)
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 11 Juli , 2010, 21:39 »
Ja, det er nogle ret dårlige høns der er afbildet, men wow hvor de englændere kan noget med hønsehuse. Og der er nu mange sjove oplysninger i bogen. Jeg synes den er et udmærket supplement, men jeg elsker også fagbøger om mine hobbier. Jeg synes faktisk tit der er dårlige og utypiske høns afbildet i bøgerne, og det er en skam. Forfatterne burde gøre sig mere umage med at finde/tage gode billeder. De er jo en vigtig del af f.eks at vælge race som nybegynder.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 Juli , 2010, 22:50 »
Jeg så i et program i går, at en høne kan løbe 14 km/t.. Fin viden  ;)
Hilsen Susanne