Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: muligt problem med R-com 20 rugemaskine  (Læst 6043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin roed

• Passiv bruger
muligt problem med R-com 20 rugemaskine
« Dato: 11 Juli , 2010, 10:34 »
Hej,

Min R-com 20 ruger har nu kørt i en lille uges tid uden det mindste problem.
Men så her til morgen, er fugtigheden i maskinen meget højere end ønsket.
Den er sat til 45%, men den stod på 53%. Der er masser af vand på, men den kan ikke holde fugtigheden nede.

Mit hygrometer blev smidt i maskinen - og den digitale måler er ok. Faktisk er rugemaskinen fugtighed den samme som i rummet, ifølge hygrometeret.

Der er meget 'lummert og trykkende' i dag, men derfor burde maskinen vel nok kunne holde en lavere fugtighed.

Og det mest underlige er at i samme øjeblik som jeg tager låget af, så dropper fugtigheden øjeblikkeligt! (selvom fugtigheden i følge målerne er ens i og udenfor rugemaskinen)

Nogle der kender problemet og en mulig løsning?

- Martin

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: muligt problem med R-com 20 rugemaskine
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2010, 10:45 »
Jeg kender ikke så meget til netop den maskine. Men hvis den luft som maskinen suger ind, har meget høj luftfugtighed, så vil maskinen også have problemer med at få gjort fugtigheden mindre. Det vil især være i små maskiner at man oplever dette.

Når det så er sagt så tror jeg ikke at det har nogen betydning, overhovedet, om fugtigheden er 45 eller 53%.

Hvis det er meget fugtigt i vejret så falder fugtigheden i maskinen igen om et par dage når vejret udenfor også ændre sig.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Juli , 2010, 12:12 »
Vi har haft samme problem med netop den maskine - når der er mange blanke æg i.
Har du lyst æggene?

Da vi fik sorterede de ubefrugtede fra faldt fugtigheden omgående. Vi har oplevet det to gange, men om det er forklaringen på dit problem ved jeg selvfølgelig ikke.

Offline martin roed

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Juli , 2010, 12:49 »
Er kun på dag 5, så jeg har ikke lyst endnu. Først midt i næste uge.

Hvordan kan ubefrugtede æg mon have indflydelse på fugtigheden, når den er figitalt styret?

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2010, 13:02 »
Jeg tænker, det måske er noget med fordampning fra æggene?

Offline Petu

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2010, 22:26 »
Hej!
 har også en R com maskiné til 24 æg. ( King Suro) og har nu inkuberet 5 dage og fugtigheden har det meste af tiden været omkring 50% selvom maskinen er indstillet til 45%. Ventilationshullet er helt åbent, så jeg er da spændt på om problemet skyldes vejret eller ubefrugtede æg der fordamper eller noget helt andet. Temperaturen er perfekt. Var i starten ved at gå i coma over at maskinenen ikke ville som jeg ville men har efterhånden affundet mig med min og æggenes skæbne. Det mit første forsøg med rugemaskine, så jeg håber da det bliver en succes. Er det mon en god idé at åbne låget en gang imellem for at forsøge at få overskydende fugtighed ud?? <Y *k *t 
« Senest Redigeret: 12 Juli , 2010, 16:16 Fra Petu »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 11 Juli , 2010, 22:29 »
Hvis det hjælper på fugtigheden at løfte låget, så gør det da. Hvis den er lige så hurtig som min standard r-com, så er temperturen oppe igen i løbet af no time. Held og lykke.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)