Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: vejning af kyllinger  (Læst 1072 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
vejning af kyllinger
« Dato: 05 Juli , 2010, 08:32 »
jeg var ude igår, og fortalte vidt og bredt om mine små kyllinger. de andre gæster delte min interesse, da de havde haft høns i mange år.
men da jeg så fortalte at jeg havde vejet mine kyllinger, for at forsikre mig at de alle tog på, så blev der helt stille ved bordet.
jeg synes jo selv det var den mest naturlige ting, da jeg som nybegynder måske kan have lidt svært ved at se om de alle tager på...
jeg er vel ikke den eneste som har fundet på at veje dem?
eller hvad?
p.s. de har alle taget på, og kylling danoise har næsten fordoblet sin vægt på 4 dage :)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: vejning af kyllinger
« Svar #1 Dato: 05 Juli , 2010, 10:18 »
Hej Marie

Nej, du er bestemt ikke alene ;D. Jeg begyndte at veje mine efter en uges tid, og blev helt bidt af at se hvor meget de tog på i vægt dag for dag. Jeg skrev vægten på Facebook, men jeg tror nu nok, at de fleste der læste mine små noter, syntes jeg var lidt småtosset ::).

Jeg stoppede med at veje den største hanekylling da han rundede 1500 g.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2010, 12:31 »
Jep

Jeg vejer også (helst ikke mig selv)  ;D Går dog ikke så systematisk til værks, det er mere hvis jeg kan se en der halter lidt bagefter...
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2010, 13:13 »
Jeg har aldrig vejet kyllinger - for jeg ved faktisk ikke rigtig hvad jeg skulle bruge det til.

Men det jeg engentlig vil skrive er : Vi gør tingene forskelligt, og det, der føles rigtigt for den ene føles ikke nødvendigvis rigtigt for den anden.

Jeg tror, at vi alle oplever en overbærende hovedrysten fra ikke-fjerkræ-folk, når vi fortæller detaljeret om vores hobby - og det må vi bare tage oppefra og ned.

Da jeg fortalte, at min mand og jeg havde kørt ca 200 km ekstra på en ferie i Frankrig for at få en håndfuld maran-rugeæg med hjem, fik jeg også flere gange et blik, sagede: Hvor tåbelig kan man blive?

Det må vi leve med - og det kan vi heldigvis (bl a. fordi vi kan udveksle vores "svagheder" herinde)

Så bliv endelig ved med at veje dine kyllinger. Uanset om andre gør eller synes anderledes  /o

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #4 Dato: 08 Juli , 2010, 22:38 »
Hehe, kan lige se for mig at der blev helt stille :D

Hvis en forældre til et dagplejebarn lige får spurgt til de kyllinger der står i bryggerset i perioder, kan jeg tage mig selv i begejstret stå og fortælle og fortælle om aaalle mine planer med den nuværende hønsegård, den nye og hvilke stammer jeg skal ha'. Pludselig går det op for mig at jeg taler til en som måske bare spurgte af høflighed, og måske synes det er liiiidt underligt at hendes barns dagplejer er SÅ hønsetosset, og så klapper jeg hurtigt i! :D :D

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2010, 23:25 »
Jeg vejer da også af og til kyllinger og voksne høns og haner.

Det er måske fordi jeg er vant til at veje mine tamme papegøjer med jævne mellemrum, så man kan følge deres helbred på en let måde.

Den mindste tamme papegøje vi har er en spurvepapegøje som kun vejer ca. 28 gr. Vejer den en dag kun 20 gr. er der jo noget galt, da den har tabt tæt på 30 % af sin vægt og fugle er jo gode til at skjule hvis de er syge.
Mvh

Claus