Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En lille fyr overlevede ræven.  (Læst 4278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
En lille fyr overlevede ræven.
« Dato: 01 Juli , 2010, 21:04 »
 >:(

Æv altså! Da jeg kom ud imorges var mama-and og alle ællingerne, pånær en enkelt, væk. Lidt fjer udenfor gården var eneste tegn på at det har været ræven der var på spil. Desværre havde mama-and de sidste par dage fået den skøre idé at tage ællingerne med udenfor gården, og der kunne ræven altså få fat på dem i nat. Æv, vi skulle have stækket da vi talte om det forleden  :-[

Nu står vi så med den stakkels lille ensomme fyr. Den er kun halvanden uge gammel, og de andre ænder er ikke ret sød ved den, så vi har taget den med ind i huset midlertidigt.
Jeg har en and der ligger på æg som klækker inden længe. Jeg tænker at jeg måske kan liste den lille fyr til dem når de klækker? Kan det lykkes hvis der er 2-2½ uge imellem dem? Ellers tænker jeg at jeg måske skal tage en af de nye ællinger fra, så den lille fyr ikke skal gå alene?

Hvad synes I?

De bedste hilsner

Julie

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: En lille fyr overlevede ræven.
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2010, 21:43 »
Tja, prøv da! Ællingen kender vel mors lyde osv... Og ellers ja, så er det da en god idé at tage et par stykker fra, som den kan være sammen med :)

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2010, 09:39 »
Jeg prøver. Tak for svaret, Christina  :)
De er ikke klækket endnu, men jeg holder et vågent øje  ;)

hoejberg

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2010, 13:05 »
Håber det kommer til at gå godt  *k *k

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2010, 21:43 »
Julie: Har du evt. prøvet om hende, som ligge på æg, vil overtage ællingen allerede nu.
Jeg har en moskus, som desværre kun klækkede 3 ællinger, efter 1 uge gad hun dem ikke mere. Inde i huset ligger en and, som på det tidspunkt havde ligget lidt over 1 uge, hun har adopteret de 3 ællinger og passer stadig sine æg til UG.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2010, 07:14 »
Hej Tina,

Det lyder da skønt. Hvor ville det være dejligt hvis den lille fyr kunne komme ud igen. Men risikerer jeg ikke at anden går fra reden?  Jeg vil da prøve at sætte den ud idag. Skal jeg putte den ind under hende, eller bare sætte den ved siden af hende? Den er jo halvstor nu (3 uger).

De bedste hilsner

Julie

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #6 Dato: 08 Juli , 2010, 09:10 »
Uh, det ville jeg godt nok passe på med at gøre. Tinas høne lyder som et pragteksemplar, men jeg tror det er de færreste som vil blive liggende. Det er jo tit man hører om rugende høner, som bare VIL ruge uanset om æggene er befrugtede eller ej, og når de så får et par daggamle kyllinger,så VUPTI...så er de af reden...

Offline Julie Rohde

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Juli , 2010, 09:34 »
Okay.... Så er det bedre at vente til æggene er klækket og så se om andemor vil tage hitte-ællingen til sig også? Håber ikke hun bliver sur over dens størrelse. Den er jo tre gange så stor  :-\
Ih hvor er det altså spændende. Hvis andemor ikke vil have med den at gøre, tænker jeg altså at tage et par ællinger fra som så kan gå sammen med den.
Den bor dog nu sammen med min mor i gæsteværelset, og det er faktisk ret hyggeligt, synes hun. Hun har døbt den "Duckey" og nyder at den sidder og sludrer lidt derinde  ;D

Offline Julie Frederiksen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2010, 14:24 »
Jeg syntes også du skal vente til de er blevet klækket.

Min hønse gik af resten af sine æg da den havde fået et par kyllinger.
Mvh Julie (-: