Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! - vi er nybegyndere  (Læst 3438 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jacobreinholdt

• Passiv bruger
Hjælp! - vi er nybegyndere
« Dato: 30 Juni , 2010, 15:16 »
Hej Hønseentusiaster

Vi har brug for hjælp.  ??? Vi er to familier der godt kunne tænke os at have høns sammen. Vi er totale nybegyndere, og vi håber at der er nogen ”derude” der kan hjælpe med at besvare følgende spørgsmål:
1. Hvilken race skal vi vælge?
2. Hvor mange? (vi vil helst starte i det små)
3. Skal vi have en hane eller ej?
4. Kan hønsene gå sammen med vores to små grise i deres indhegning?.

Rammerne er:

• Roligt område med meget grønt.
  • Ingen trafikerede veje.
  • 50 m til nærmeste nabo (fra der hvor hønsehuset skal stå.)
  • Mulighed for at lave en lukket gård

Vi har følgende ønsker (i pivoteret rækkefølge):
1. Hønse må gerne gå frit og lave mindst muligt ravage i haverne.
2. Hønsene skal være børnevenlige
3. Hellere gode æg end godt kød.
4. Hellere små høns end store høns (pladsmæssigt)

Mange hønsehilsner
Ditte, Anders, Elisabeth og Jacob :)

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
Sv: Hjælp! - vi er nybegyndere
« Svar #1 Dato: 30 Juni , 2010, 16:07 »
Så skal i da klart have Silkehøns :) De er rolige,smukke og super gode til børn. Vi fik 6 høner i dværg i sep. sidste år og har ikke manglet æg. Men vores har også mulighed for at gå frit i haven der er indhegnet, de kommer iøvrigt ikke over et hegn på 40 cm. - Da de er fodbefjerede ødelægger de intet i haven, tager kun ukrudt under buske og træer og hvad de ellers kan finde af bænkebider og andet godt. - Vi er totalt faldet for racen og har netop udruget 10 kyllinger(der dog ikke er til salg ;-)
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 30 Juni , 2010, 16:56 »
Velkommen på forum, Jacob og venner  :D
Der er rigtig mange racer, der kan komme på tale med de krav I stiller. Jeg vil nok foreslå dværghøns af svær (tung) race, der er rolige og tillidsfulde. Der er stor forskel på, hvor mange æg de forskellige racer lægger, silkehøns, som Anne Vibeke foreslår er middelgode æglæggere, og lægger ikke særlig store æg, stor race ca. 35 g og dværg ca. 28 g. Rettelse: Anne Vibeke har lige fortalt, at hendes dværg silker lægger æg på 40 g, den bog jeg har mine oplysninger fra, har altså ikke været god nok. Wyandotter er gode æglæggere også om vinteren og uden ekstra lys, de æg jeg får er på 43-47 g. Welsumer lægger æg der er lidt større og de er flot mørkebrune, de er også gode æglæggere. Måske vil I finde det sjovt med æggeskaller i andre farver, så er der araucana, der lægger turkis-skallede æg, de lægger også æg i pæn størrelse og er gode æglæggere, også om vinteren. Maran lægger store, flotte kastanjefarvede æg, og er også rigtig gode æglæggere. Alle de beskrivelser her er for dværgformen.
Men ta' da at låne nogle bøger på biblioteket og læs om de forskellige racer, eller læs i vores leksikon om de forskellige racer her på forum.
Jeg tror ikke, I skal regne med at jeres høns kan gå sammen med grisene.
3-4 høns pr familie plejer at være fint, hvis man vil holde sig selv med æg, men det kommer lidt an på racen, hjemmelavede æg smager også så godt, at man nemt får lyst til at spise lidt flere.
Hvis I på nogen måde har mulighed for det, skal I have en hane, det giver en meget bedre adfærd i flokken. Selvom hanen ikke lægger æg, har han en vigtig funktion.
« Senest Redigeret: 30 Juni , 2010, 19:30 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #3 Dato: 30 Juni , 2010, 18:17 »
Rigtig flot gennemgang af racerne, Marianne /o - Men vores giver æg på ca. 40 g. - Jeg laver en tråd om det.
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline kevinhove

• Passiv bruger
  • HØNS
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2010, 18:54 »
du skal vis købe bogen (ALT OM HØNS) af Jeremy Hobson og Celia Lewis der er gode råd om så noget
Hilsen Kevin
0.4 Isa Brown/rød amerikaner
1.4 maren kobber
0.1 labrador

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #5 Dato: 30 Juni , 2010, 19:59 »
Ja jeg siger jo også silkehøns /o i stor størrelse da de ikke er ret store...
Jeg for æg fra mine næsten hver dag hvis altså ikke de går med kyllinger (det er de også ret gode til)
De er gode rolige høns der kommer og spiser af et par børnefingre uden at hakke og så er de jo skønne at se på :D
Og under de forhold i beskriver kan i sagtens have høns, prøv at gå op i leksikon øverst på siden og find racebeskrivelser af de forskellige høns...

og prøv så lige at kigge lidt på min hjemmeside, der er en masse billeder af silkehøns ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline jacobreinholdt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2010, 10:07 »
Tak, for de foreløbige svar ;D.
Det lyder til vi skal have Silkehøns (flot navn) - 5-6 stykker. Måske med en hane (hvis han ikke bliver alt for upopulær hos naboerne?)
Er der nogle forslag til hvor man kan købe denne race? (vi bor i Århus)