Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Luftrørsorm?  (Læst 4391 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Luftrørsorm?
« Dato: 29 Juni , 2010, 13:47 »
Jeg har ét par høns og et par store kyllinger, som lyder som om der er en klat slim der sidder i halsen, men sådan en hoste-harke lyd en gang imellem. De er ikke påvirkede, de spiser og vokser som de skal.

Jeg har troet de har været forkølede, men det tror jeg ikke mere, der er ikke slim fra næse, næb eller øjne. De gaber ikke, men den ene høne strækker hovedet frem en gang imellem og siger en hæs lyd.

Men nu tror jeg måske det kan være nogle luftrørsorm eller luftvejsorm...?

Er der nogen der har konkret viden om dette?

De får en varieret kost, masser af hvidløg, de har fået saltsyrekur for nylig og de får Ropa B.

Nogen har talt om noget 'pulver' mod luftvejsorm, hvad er det og hvor fås det? Synes jeg mindes noget om 2 kg's bøtter...  :o ???

Mvh Marianne

frida

• Gæst
Sv: Luftrørsorm?
« Svar #1 Dato: 29 Juni , 2010, 16:03 »
"at symptomerne mine dyr havde, er helt klassiske for lungeorm. Alt fjerkræ der går under "åben himmel", vil få lungeorm. De bliver smittet af de vilde fugles afførring. Ofte er der ingen symptomer. Dels fordi vores dyr er i god form fodermæssigt, og ofte bliver vores høns ikke så gamle, at de når at få symptomer. Man kan normalt ikke se orm/æg i "klatterne", det er under microskop den korrekte diagnose stilles".

Om du kan få din dyrlæge til at skrive recept ud, uden konsultation, ved jeg ikke. Det kræver en "modig" dyrlæge, for jeg tror han ville gøre noget ulovligt, hvis han gør.

Jeg mener at have læst et sted (her på Forum?.....) At de ormemidler der bliver brugt til grise, er det samme som man bruger til fjerkræ. Så måske du kender en...... der har grise. Det er jo meget få gram du skal bruge. Mener det hedder "Flubenol"...

Ovenstående er citat fra en anden tråd. Håber du kan bruge det til noget. Held og lykke med behandlingen /o