Hej Shahram,
jeg er faktisk fra Skovlunde

Mine forældre bor der endnu, og min mor er efter hun er gået på efterløn begyndt at gå stavgang. En dag kom de forbi hønsebyen, som du kalder den, hun anede ikke hvad det var, men sagde, at det var som at komme til en øde ø - det var bare så fint og hyggeligt og dejligt (og en lille smule hippieagtigt). Hun har fortalt rigtig positivt om stedet, og vi har aftalt at komme forbi og kigge, en dag hvor jeg ikke kun er kortvarigt på besøg.

Jeg har heller aldrig hørt om hønsebyen før - og jeg boede trods alt i Skovlunde indtil jeg var først i 20erne, så jeg tænker... er det et forholdsvist nyt tiltag? Det lyder som noget, der har overlevet gennem årtier, men bare er gået min næse forbi. I min barndom var der 2 byggelegepladser i Skovlunde, en stor ved byparken og en lille ved Lundebjerg. Her var det godt nok børnene, der havde dyr, men de, der havde høns og ænder, havde dem i mange tilfælde med RET stor supervision fra forældrene
Hvor stor er hønsebyen? Er den truet af politik og direktiver pga. frygt for smittefare? Hvis du kender noget til baggrunden el. andet, vil det da være spændende at høre om.
Mht. fritgående høns, så er det vel svært at holde racerne rene, hvis alles høns render rundt som det passer dem. Men det er måske konceptet på stedet? Er det kun høns eller fugle og fjerkræ generelt?