Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanen hiver efter vejret.  (Læst 7792 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Hanen hiver efter vejret.
« Dato: 26 Juni , 2010, 23:03 »
Jeg har en skøn hane som i nogen tid har hevet efter vejret...
Ret lang tid faktisk  :-\

Det er så meget nu at han åbner næbet for at få luft ind...og han er ikke helt på dupperne og ta'r sig lidt flere morfar'er end normalt. Luner sig i solen...

Jeg har ikke lige pengepungen til at sende en hane til dyrlæge, så jeg ville bare høre om i har et alternativt foreslag? Jeg gætter jo på han har en luftvejsingektion, er der er bestilt ropa-b...men det er jo nok lidt for fastboende det her, til at det bare sådan kan "jages væk med lidt urter".

Hønseguf er aldeles svært at lokke i ham, da han byder damerne alt hvad der kommer og er for langsom til at ta' det jeg kaster for næsen af ham. De lever udendørs, så det er lidt svært at trænge ham op i en krog og udelukke damerne.Tror iøvrigt osse der skal mere til en hønseguf  :-[

Er der håb for ham???

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Hanen hiver efter vejret.
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2010, 23:15 »
Det er svært at sige, her har det lykkedes mig flere gange at helbrede for lette forkølelser med godt med pleje (ropa-b, hvidløgssaft og hønseguf).. Desværre har jeg også måtte aflive et par stykker, hvor jeg var for langsom med at komme igang. Når det for alvor har sat sig fast vil jeg mene at der skal antibiotika til, desværre  :-\
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2010, 23:18 »
Ja, det er osse mine anelser...altså antibiotika... men det er jo = dyrlæge  :P

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2010, 23:25 »
Ja det er det desværre  :-\.. Ved ikke engang om dyrlægen skal se en prøve eller om det kan undgås, men træls er det sgu godt nok  :-[
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2010, 23:47 »
Karina.

Kan det være luftrørsorm (gabesyge) der er årsagen.

Har du prøvet saltsyrekuren? Den er noget billigere end Dr. Dyr.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 27 Juni , 2010, 09:31 »
Hmm...ander det ikke Erik! Skulle han så ikke gabe ???

Han åbner kun næbet for at hive vejret ind...nogle dage værre end andre...og saltsyre ??? er det noget man køber i brugsen ???

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 27 Juni , 2010, 12:08 »
Jeg synes også det kunne lyde som gabesyge. Mine høns har (haft) det. Ormekuren skal godtnok bestilles via dyrlæge. Jeg prøver selv saltsyrekuren samtidig (for at skyde spurve med kanoner). Er ikke sikker på om saltsyrekuren er nok, når angrebet er så fremskredent, men synes da bestemt det er et forsøg værd.

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 27 Juni , 2010, 15:34 »
Ok Frida...men skulle du til dyrlæge med dyret for at få det testet, eller fik du bare ormekur uden konsultation ?

frida

• Gæst
« Svar #8 Dato: 27 Juni , 2010, 16:20 »
Jeg "lånte" min venindes dyrlæge, som fortalte;
"at symptomerne mine dyr havde, er helt klassiske for lungeorm. Alt fjerkræ der går under "åben himmel", vil få lungeorm. De bliver smittet af de vilde fugles afførring. Ofte er der ingen symptomer. Dels fordi vores dyr er i god form fodermæssigt, og ofte bliver vores høns ikke så gamle, at de når at få symptomer. Man kan normalt ikke se orm/æg i "klatterne", det er under microskop den korrekte diagnose stilles".

Om du kan få din dyrlæge til at skrive recept ud, uden konsultation, ved jeg ikke. Det kræver en "modig" dyrlæge, for jeg tror han ville gøre noget ulovligt, hvis han gør.

Jeg mener at have læst et sted (her på Forum?.....) At de ormemidler der bliver brugt til grise, er det samme som man bruger til fjerkræ. Så måske du kender en...... der har grise. Det er jo meget få gram du skal bruge. Mener det hedder "Flubenol"...
Min veninde havde købt ormekur, så jeg fik midlet af hende. 

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 27 Juni , 2010, 17:33 »
hmmm... ellers kan man vist købe de fleste ormekure i Sverige, England osv  ::)

hehe  ;D

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2010, 12:54 »
hmmm... ellers kan man vist købe de fleste ormekure i Sverige, England osv  ::)

hehe  ;D

Hej
Jeg har en høne med nøjagtige samme symptomer som din hane og jeg har ikke råd til en konsultation hos Doktor dyr. Hvis du vil fortælle, om du har fået en ormekur, hvilken en og hvis du har købt den på nettet, hvor du købte den, gør du en meget frustreret hønseejer meget glad.

Vh.
Janne   
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder
2,2 gammel landrace grise
1 pige på 6 år og en dejlig tålmodig mand

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2010, 13:03 »
Hej Janne!

Jeg har indtil videre ikke gjort noget ved det ormekur dér...
Men jeg har puttet ropa-b i drikkevandet i helbredende dosis og hønseguffen er desværre simpelt hen bare så svær at lokke i ham.

Idag køber jeg saltsyre og gi'r hele flokken en opløsning i samme drikkevand. Det skulle jo hjælpe mod orm, men om det når helt op til lungerne  <A

Kender én der passer grise, og vil prøve at høre om han kan negle en klat "flubenol"...men dosis...argh...på glatis...

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 Juli , 2010, 13:52 »
jeg har også de problemer en gang imellem de får Concurat-L 10%
købt i Tyskland om det kan fås i Eng. eller over internetet ved jeg ikke
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Mvh Marianne

Offline Janne G. J.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 01 Juli , 2010, 20:08 »
Citér
Jeg har indtil videre ikke gjort noget ved det ormekur dér...
Men jeg har puttet ropa-b i drikkevandet i helbredende dosis og hønseguffen er desværre simpelt hen bare så svær at lokke i ham.

Idag køber jeg saltsyre og gi'r hele flokken en opløsning i samme drikkevand. Det skulle jo hjælpe mod orm, men om det når helt op til lungerne  Tja

Kender én der passer grise, og vil prøve at høre om han kan negle en klat "flubenol"...men dosis...argh...på glatis...

Har puttet ropa-b og saltsyre i drikkevandet for en 3 dage siden under større virkning.

Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder