Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger mod katte  (Læst 4241 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rikke S

• Passiv bruger
Kyllinger mod katte
« Dato: 24 Juni , 2010, 23:02 »
Der har været et par tråde på det sidste som har handlet om at katte tager kyllingerne. Vi har ikke selv kat (endnu - har en på vej) men der er mange omstrejfende katte i området og jeg kan ikke umiddelbart vurdere hvor store vores Orpington kyllinger skal være for at modstå katte "angreb". De er 7 uger pt og hygger sig i hønsegården, men det er jo meningen at de skal ud i haven og boltre sig.....

Vi er igang med "afkatte" haven (med haveslangen  ;D) således det bliver nemmere for den lille hankilling som flytter ind om ca. 6 seks uger. Vil han kunne holde sit territorie kattefrit hvis han bliver kastreret? (Her tænker jeg på næste år og næste års kyllinger)
Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kyllinger mod katte
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2010, 07:16 »
Nogle af de kyllinger, jeg mistede forleden, var 7 uger gamle  :(
Talos var neutraliseret, og han holdt haven fri for andre katte, så ja, en neutraliseret kat kan holde området frit for andre katte.
Jeg glæder mig, til Safir bliver rask igen, så han kan komme ud og sætte duftmærker sammen med Nike. Han har en eller anden luftvejsinfektion, der startede som en virus, og nu er bakteriel, han har fået antibiotika i en uge nu, men er stadig snottet, men han skal have tabletterne endnu fem dage, så jeg håber, da han snart bliver rask.
Rikke du skal også sørge for at din kat bliver vaccineret én gang om året, for der er en masse "skidt", den ellers kan komme til at bøvle med. Vores er vaccinerede, og vi har aldrig tidligere haft syge katte, så det er bestemt en god idé.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline DianaDK

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2010, 08:35 »
Vi har også en kastreret hankat, der holder haven fri for andre katte. Ved ikke hvor gamle de skal være for at kunne agere kyllingevogter, da vores er en ældre herre.

Offline Rikke S

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2010, 23:53 »
Tak for jeres svar. Ville helst have katten "ordnet" så I svarede helt rigtig  *f

Jeg har valgt at lukke kyllingerne ud af hønsegården nu de næsten er 9 uger. De er jo temmeligt store i det disse Orpings (jeg må være ærlig og indrømme at jeg aldrig har set en fuldvoksen høne/hane af racen så jeg ved ikke hvad jeg har i vente  *e). Der er kun to katte som er set i haven indenfor vores vågne timer og det har været sidst på aftenen hvor  <L putter i hjørnet af hønsehuset.

Her er de på udgang - Hold da op de nyder det  *p
Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2010, 08:16 »
Man er aldrig katte sikker da mange katte tager voksne høns....  men selvfølgelig er chancen for kyllingerne bedre jo større de er /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2010, 09:31 »
Jeg bor på en 4 længet gård, og har 2 neutraliserede hankatte.
Jeg har samtidig 2 fremmede katte halvboende i længerne, hvor jeg ved at den ene er en hankat der ikke er neutraliseret.
De er åbenbart alle gode venner, og jeg har aldrig mistet en kylling...7-9-13, selvom de går frit i haven fra de er små, med deres skrukmor.
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2010, 09:36 »
Jeg har 3 hankatte med alt intakt, og de har aldrig taget kyllinger. De kyllinger der er "moderløse" bliver sluppet løs mellem de andre når de er et par måneder gamle, og det er gået fint indtil videre. Dem der er ruget ud af en hønemor har gået frit hele tiden. Måske er jeg bare heldig, men katte og høns går rundt mellem hinanden. Jeg tror begge parter er lige årvågne, men har valgt at leve med at de andre er der, når det nu er det "mor her" udsætter dem for. Jeg har også en udendørs foderbakke, hvor jeg smider madrester til katte og høns. Så er det bare med hvem der kommer først... ;) Det kan godt se lidt morsomt ud når der er rift om de gode sager.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2010, 14:01 »
Havde engang en hankat som tog en kylling men blev opdaget i akten og fik nogle dask af kyllingen, han havde været under varmelampen for at tage den.

Dagen efter fandt jeg han liggende under lampen sammen med kyllingerne men de rendte rundt på ham, fik travlt med at tælle mine små pyller med der manglede ikke en og han lå der hver dag.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Juli , 2010, 14:08 »
Det er imponerende! Tillykke med idyllen  /o
(Hvis han altså ikke ligger og venter til de har vokset sig lidt mere kødfulde...  ;D )
Mvh Marianne