Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det nu så smart ....  (Læst 8356 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Er det nu så smart ....
« Dato: 24 Juni , 2010, 11:55 »
Vi har jo de her killinger på 5 uger hvor moderen er væk pist borte. Takket være hjælp her fra forum bla. klarer de sig og er som killinger er flest : sultne , mad , leg , sove , mad , sove osv.
Efterfølgende er der mange der nævner at de - når de jo mangler mor - kommer til at mangle en hel masse færdigheder og bla. derfor fex ikke vil blive gode forældre. Der er faktisk rigtig mange ting i vejen når mor er væk.

Er det nu så smart vi fodrer på dem og lader dem vokse op til at blive tvilsomme individer for deres race ? Alt andet lige , ville det ikke være det kærligste at lade dem møde deres mor i : "jagter mus og har altid fløde-landet" ? Og så vente på der kommer en stor killing (eller 2) til afhentning via dette forum ! ?

Pro et contra ønskes i denne svære beslutningsproces.

Kærligst og nærmest fortvivlet

jan hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Er det nu så smart ....
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2010, 12:13 »
Jan så længe de har hinanden så skal de nok vokse op til store og sunde kærlige katte :)
Min brors kat blev fundet som enlig lille forkommen killing og er i dag en stor og sund kat som kan fange en fugl og opfører sig som kat til UG.

Jeg synes du skal give de små en chance.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2010, 12:48 »
Hvis I kommer til at mangle et par fuldt opdragede killinger på et tidspunkt, så kan de fås til afhentningspris hos os i Malle om et par uger eller tre  ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline perle

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2010, 15:52 »
Jeg har en kat, som vi fik da den var omkring 5 uger gammel. Den var uden en mor og blevet efterladt på et dyrehospital. I dag er det en dejlig kat, men den har nogle adfærdsproblemer. Vi har steriliseret den, da den ikke vil egne sig til at være mor. Jeg synes min kat trives godt trods en speciel adfærd, men jeg tror at det er vigtigt at I finder nogle ejere til killingerne som er informeret om at killingerne har været uden en mor og som har stort overskud til kat.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2010, 17:16 »
Vi har en 12 år gammel kat, der var flaskekilling. Moderen måtte have kejsersnit og følte intet ansvar overfor hvad der var foregået mens hun var bedøvet ;). Tutte, som flaskekillingen hedder, er kælen, fræk, kan fange mus (og fugle :o), dressere store såvel som små hunde, følger os i et og alt. Snakker meget og har en kommentar til ALT - men nu er hun altså dertil også siameser. Eneste "fejl", jeg kan finde hos hende er at hun ikke har nogen anelse om at hun er en  kat :D. Hun kan sådan set godt lide katte - men som kæledyr ::)
Når de er to killinger, kan jeg ikke forestille mig at de kan glemme at de er katte - og de har jo haft en mor i de tidlige uger. Renlighed har aldrig været noget problem her. Det har det ellers været for de andre katte som vi har fået for unge. Men Tutte blev jo også bare hjemme hos sine "forældre". Hun er lige så glad for min mand som for mig - men han var nu også hjemme og "amme" i frokostpausen mens hun var meget lille.....
Så altså: de bliver sikkert alle tiders kæledyr. Og alt andet lige har de godt af hinandens selskab.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2010, 17:45 »
Min lille kat, Bissemis, var ca. 5 uger, da hans mor blev kørt ihjel :( og han er den dejligste kat, man kan tænke sig. Sød, vanvittig kælen, snakkende, insisterende, klog (hvis man spø'r mig  ::)), ... en helt igennem skøn og velfungerende kat  <. Jeg så rent faktisk et tv-program for laaang tid siden, hvor "man" havde en teori om, at en kat, som mister sin missemor tidligt, vil knytte sig det tættere til sit menneske. Dermed ikke være sagt, at jeg mener, at man skal fjerne killinger fra deres mor, inden de er 12 uger .... de er jo nu engang katte uanset hvad  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2010, 17:56 »
Jeg har to katte som jeg fik da de var 4 uger gamle. De første 3-4 uger fik de katte mælk som man kan købe færdig og så selvfølgelig killingmad.
Har aldrig haft problemer med dem, de er nu 4½ år og verdens dejligste misser og de bedste muse jæger. ::)
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Juni , 2010, 18:32 »
@Mortends : hvad har du tilbage ? Rød han måske  ;D Så henter vi ham gerne .....
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2010, 22:01 »
Hej Jan

Jeg ved at rigtig mange af de katte, som kommer fra internaterne er meget små, når de bliver fundet. En af mine egne katte har været adoptivmor for sådan en flok - så lige disse var heldige. Men sådan går det desværre sjældent - det almindelige er menneskeadoptivmødre med sutteflasker. Og killingerne klarer sig strålende. Jeg tror ikke, at du skal være spor bekymret om, hvorvidt de får normal katteadfærd. Men jeg kan anbefale dig, hvis du stadig er i tvivl, at ringe til et af dyrenes beskyttelses internater. Hillerød fx - de har masser af erfaring og deler gerne ud af dem!

mvh Lone
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 24 Juni , 2010, 22:17 »
Så længe det ikke er et enebarn, går det. Det er lidt mere kritisk, når der ikke er søskende, sådan som Ankerine beskriver.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 Juni , 2010, 08:09 »
Fortvivl ikke. Prøv!
De fortjener da at få chancen.
Når der er søskende, bliver de jo katte-prægede. Det er meget værre med dem uden søskende, som de andre også skriver, for de bliver ofte helt uden fornemmelse for, at de er katte. (Men derfor kan de såmen godt ha' det godt.)

Noget af det kattemoderen træner med dem mellem uge 8 og 12 er jagtadfærden. Man kan godt opleve at killinger uden mor, ikke bliver de helt store dræbere som voksne. Andre lærer det af sig selv. Men ærligt talt så kender jeg mange, der vil være glade for en kat, der er dårlig til at jage!

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Juni , 2010, 08:11 »
@Mortends : hvad har du tilbage ? Rød han måske  ;D Så henter vi ham gerne .....

Jeg skal lige forhøre mig - jeg ved at de 2 ud af 5 er afsat. Spørger lige fruen...
Mvh. Morten

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 25 Juni , 2010, 08:16 »
Jeg skal lige forhøre mig - jeg ved at de 2 ud af 5 er afsat. Spørger lige fruen...

Der var hurtigt svar - nu sidder der en lille rød hankat i Malle og venter på at den bliver gammel nok til at flytte til Tarm!   ;)
Mvh. Morten

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 Juni , 2010, 08:40 »
Som du kan se i den anden tråd du har skrevet, fandt vi en lille killing i skoven, Dyrlægen ville at vi skulle aflive hende, men det ville vi ikke!! Idag har vi en 12 år gammel kat, som har levet et dejligt katteliv med 5 kul killinger, som hun passede til punkt og prikke....så de skal nok blive dejlige katte, da de jo også kommer endnu mere i hænderne på denne måde!!!
 /o
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 25 Juni , 2010, 19:54 »
Jeg har prøvet det samme, sidst mistede vi mormis da de små var præcis 5 uger gamle. De er blevet til de bedste katte (vi har selv beholdt en)- det er meget vigtigt at de kommer hjemmefra når de er mindst 12 uger gl. gerne mere - fordi de lærer meget af hinanden og har brug for hinanden når de ikke har deres mor min. 12 uger. Det er vigtigt at de får modermælkserstatning i et par uger endnu bla. pga calcium. Uha husker det godt, vi havde 7 små uden mor...

Held og lykke med dem!