Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan de gå frit?  (Læst 10780 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
Kan de gå frit?
« Dato: 23 Juni , 2010, 12:19 »
Det lysner for mine høns... Til efteråret får de MEGET mere plads - vi flytter (fra den skønneste have) på landet - og så var det lige jeg kom til at tænke på, om det er nødvendigt med en indhegning til hønsene? De får naturligvis et sted at gå ind om natten (og der kan lukkes), men i dagtimerne - kan de så ikke bare gå frit?
Alle jer, der har god plads på landet - hvorfor har I indhegning?
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Diana

• Passiv bruger
Sv: Kan de gå frit?
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2010, 13:09 »
det kommer vel an på hvad for nogle høns du har
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2010, 13:16 »
I FLYTTER... :o :o :o
Jeres hus må da kunne sælges udelukkende på havens værdi. Tv/bog have og det hele.
Det er jo den ultimative brugsanvisning at få til sin nye have.
Der må være mange af stauderne der også kommer til at flytte med dig.

Hvorfor en indhegning ?? spørg evt. Søs Rose, hun har fodret på ræven med sine høns og har derfor nu kastet håndklædet i ringen.
Du kan jo ha dem ude når du er på grunden men når du ikke er hjemme er en god tryg gård jo skøn at ha.

Har der været for meget om ørerne til at tænke på det "lille" bog projekt vi debaterede sidste år ?
Det er jo rigtig aktuelt nu med alle de regulativer som bliver sat i værks af politikkere rundt om i det ganske danske land. /f

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2010, 13:36 »
Mine gør begge dele, men skal beskyttes mod vores ene hund, som er hønse-gnasker... Desuden kan jeg godt lide at de bevarer et tæt forhold til hønsegården og ikke mindst hønsehuset, da de ville lægge æg alle mulige steder, hvis de gik frit altid.

Desuden er det godt at have et sted til dem, hvis man har nysåede ting eller småplanter (som ikke er indhegnet), da de med garanti vil finde det dejligt at støvbade midt i rækkerne..!

Jeg kompenserer (lidt!) ved at give dem grønt og græskanter og meget andet i hønsegården. Men havde det ikke været for den hund ( >:(), så gik hønsene meget mere løs end de gør i øjeblikket, det gjorde de før, og det var bare dejligt at se dem skrabe under hækkene, tage solbad eller bare gå rundt i flok i solen på det grønne græs... så kommer høns virkeligt til deres 'ret' - for dem selv og for vores øjne og sanser!
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2010, 13:59 »
Indtil for en uge siden gik mine frit fra morgen til aften, men så var der lige den der kat, som tog syv kyllinger. Efter weekenden er jeg begyndt at lukke dem ud, når jeg kommer hjem ved middagstid. Jeg regner med, at når kyllingerne er store, vil jeg igen kunne have dem ude hele dagen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2010, 17:48 »
Mine høns bliver lukket frit i haven/marken på skift..de nyder det og de går pænt ind og lægger deres æg og går også pænt på pinden ved aftenstid..
Jeg gir faktisk aldrig mine høns skaller, de finder selv det de skal bruge når de bevæger sig i det fri..
Ræven har ikke været her længe, men ved aftenstid lukker jeg altid vores labrador ud, han skal nok sørge for ræven bliver fulgt hjem, hvis han viser sig..
Til gengæld, har jeg haft problemer med en kyllingeædende krage, men det problem er nu løst..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2010, 18:23 »
Hvorfor .... jooo nu skal du bare høre ......

Ræv ræv ræv ræv ræv ræv ræv ræv

og derudover af andre grunde.. ræv ræv ræv ræv ræv ræv ræv ræv ræv

Get my point  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 Juni , 2010, 18:30 »
På Bornholm har vi ingen ræve. Men af hensyn til omstrejfende hunde, og rovfugle har jeg mine gående i (stor) indhegning. Og så ved man altid hvor de er...
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 25 Juni , 2010, 08:43 »
Jeg bor også på landet og på midtfyn, og mine høns går frit hele dagen. Vi har overhovedet ikke haft besøg af ræven i år, (bank under bordet) så jo, hvis man ikke bor i nærheden af Søs Roses ræv, så kan de sagtens gå ude hele dagen. Vores kan finde på at gå et smut ud på de omliggende marker eller over til naboen, men aldrig mere end ca. 100 meter hjemmefra.
P.s. Hvor skal I flytte hen?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #9 Dato: 26 Juni , 2010, 09:30 »
Grunde til at have en indhegning: Ræv, mår, undslupne mink, rovfugle. strejfende hunde og katte. derudover har vi også biler herover i det vestlige Danmark,  ;D og høns har en ide om at de altid bor på den modsatte side af vejen, især når en bil kommmer forbi!
Jeg har ikke høns for at servere gratis dyrefoder til vilde dyr, hvis jeg kan undgå det!
« Senest Redigeret: 26 Juni , 2010, 09:32 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #10 Dato: 26 Juni , 2010, 13:48 »
Indtil for en uge siden gik mine frit fra morgen til aften, men så var der lige den der kat, som tog syv kyllinger. Efter weekenden er jeg begyndt at lukke dem ud, når jeg kommer hjem ved middagstid. Jeg regner med, at når kyllingerne er store, vil jeg igen kunne have dem ude hele dagen.

hvor store er det, Marianne, jeg vil så gerne lade mine gå frit, men den ene af vores EGNE katte er hønsegnasker...
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 26 Juni , 2010, 14:08 »
Mine skrukker er ofte lukket inde så længe deres kyllinger er små.
mest fordi min egen hankat er lidt rigeligt terengående.

Min indhegning bliver brugt til at have to forskellige haner gående men ikke desideret for at lukke nogen inde,dertil er min hønsegård ikke sikret.
Mine høns bor i den gamle stald med udgang direkte til gårdspladsen, og lige nu er de lukket inde fordi der har været uventet besøg og jeg har mistet nogle høns (Hubert Hønsehund er også under mistanke, men hans skyld er indtil videre ikke bevist)  <H
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 Juni , 2010, 14:14 »
men den ene af vores EGNE katte er hønsegnasker...

Det har jeg kureret vores katte for, nu inden vi fik kyllinger har jeg taget dem med ind i hønsehuset når der har ligget en høne på reden, så har de fået et ordenligt hak hver gang, Så nu har de meget respekt for dem, de er nærmest bange for dem, hvilket er godt når skrukken og hindens kyllinger kommer ud i gården :)
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #13 Dato: 26 Juni , 2010, 14:48 »
Det har jeg kureret vores katte for, nu inden vi fik kyllinger har jeg taget dem med ind i hønsehuset når der har ligget en høne på reden, så har de fået et ordenligt hak hver gang, Så nu har de meget respekt for dem, de er nærmest bange for dem, hvilket er godt når skrukken og hindens kyllinger kommer ud i gården :)

så ser jeg frem til at vores egne er store nok til at hakke - vi har nemlig ikke voksne høns til at passe på dem. Men NÆSTE gang, så...! Men så er katten heller ikke teenager mere, det tror og håber jeg kan gøre en forskel.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #14 Dato: 27 Juni , 2010, 09:27 »
Tak for alle svarene...

Det lader til, jeg (læs: manden) bliver nødt til at lave en stor indhegning til vores (læs: mine) høns.

Og mht. bogprojektet - ja, jeg har haft alt for travlt... Men jeg har overhovedet ikke opgivet projektet endnu  ;)

Vi flytter bare lige 6 km uden for Aarup, og ja, der skal naturligvis flyttes en del stauder, men haven er jo solgt med, så det bliver ikke andet end stiklinger, tre rhododendroner og et lille træ. Skal vi (læs: manden) have kræfter til at anlægge en stor have, skal det være nu... Og så er det jo bare om at gribe chancen, når den byder sig.

Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond