Med den smule erfaring jeg har med rugehøns er der både for og imod. Vi har haft en del skrukhøns i år, nogle er det bare gået efter bogen andre det rene kaos.
I sidste ombæring lå den vildtfarvede på tre æg, som jeg havde lyst på 14nde.dagen og de var fint befrugtede, men ingen kyllinger blev det til.Så er der Hellevadhønen der klarede at ruge seks ællinger ud, den blå silke har fået seks kyllinger og der er stadigvæk to æg der er ved at klække. Den sorte silke gav op med syv rådne æg, dem havde jeg ikke fået lyst.
For godt en uge siden var jeg ovre og lyse æggene hos New Hampshiren og opdagede, at foruden de araucanaæg jeg havde lagt under hende var der to af hendes egne, dem må hun have lagt efter at hun havde bestemt sig for at ruge, idet jeg jo havde fjernet alle hendes.
Nå, men så idag skal jeg da lige se til hende og hvad er så det? Jo en fin lille kylling af hendes egne æg, samt den anden helt fladtrykt, araucanaæggene skal klække i morgen, men nu er damen skredet, ligger og støvbader, hvilket hun er velkommen til, bortset fra at æggene nu er helt kolde.
Og kyllingen, ja, den er kommet over til den blå silke, den kan jo ikke bare være der helt alene uden mor.
Jeg havde glædet mig meget til at New Hampshiren skulle gå med kyllinger for hun er ualmindeligt tam, ja i skrivende stund står hun på trappen og tigger mad, efter at jeg har lagt hende over på æggene en gang. Nu må jeg se ellers må jeg prøve at komme æggene i maskinen,og håbe på det bedste.
Så hvor hyggeligt og rigtigt det end er, at en høne ruger og passer sine kyllinger, ligeså nemt og dejligt er det at ruge i maskine. Der får jeg lyst op til flere gange og synes egentlig at klækningsprocenten har været fin.Forholdet til kyllingerne bliver også lidt mere nært end når de går med deres mor.Det føles som om at hønemor og kyllinger lever i deres egen lille verden, hvor alt andet er ligegyldigt.
Så fordele og ulemper er der ved begge dele, efter min opfattelse.
VH Gunni.