Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forbandede skruk!!  (Læst 13691 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Berg

• Passiv bruger
  • Se også min hjemmeside : www.dog-speaker.dk
Forbandede skruk!!
« Dato: 22 Juni , 2010, 10:53 »

Ja jeg er godt træt af mine 2 skruk høns.. de ligger bare konstant i rederne i hønsehuset og kun når jeg "losser" dem ud derfra spiser de lidt..
de er lede ved mine andre høns når de kommer ud og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få dem til at stoppe med at skrukke..
har ingen planer om at få kyllinger pt. da jeg har 4 stk. gående..

har i nogle ideer til hvordan jeg får dem til at stoppe.. hvis jeg lukker af for hønsehuset, kan de andre høner jo ikke komme ind og lægge deres æg, så det har jeg droppet..  :-\

er der nogen der står og mangler en skruk er i velkomne til at komme og låne.. så kan det være jeg får en normal høne igen..  :D

Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
1.3 forskelligt farvede silker
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.
1.0 IKKE hønsegal ægtemand.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forbandede skruk!!
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2010, 11:25 »
Jeg har med stort held brugt "den sorte spand" metoden, jo før du kommer i gang med den, jo hurtigere får du dem afskrukket.
Man kan diskutere om det er "ondt" mod hønen, men min vurdering er, at den trods alt tager mindre skade af 1-3 døgn under en spand, hvor den lukkes ud til mad og drikke morgen og aften, end af at ligge i en rede i ugevis, hvor den jo også kun spiser og drikker en gang i døgnet.
Du kan evt. læse om det her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1907.msg14664#msg14664
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2010, 21:56 »
Ja, uønskede skrukker kan være en pest!

Jeg har også prøvet spandemetoden, som Marianne omtaler, jeg synes bare ikke rigtig den virker for mig... eller altså for mine høns... De skrukker bare videre under spanden ::)

Jeg benytter i stedet "koldtvandsmetoden". Skrukken holdes ganske enkelt ned i en spand med koldt vand i 15-30 sek. herefter sættes hun ud i solen og så er det skrukkeri overstået  /o
Her er der sikkert også nogen der mener det er ondt, men mine har nu aldrig taget skadet og metoden er RET effektiv!

Pøj pøj med det...
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Jane Berg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2010, 22:08 »
tak for de gode svar...

men men men.. ;D    Jeg har fået overtalt manden til at jeg måtte bestille rugeæg.. *h

så om nogle dage modtager jeg 4 wyandotter og 4 orpington rugeæg..  /o

så jeg lader mine skrukker fortsætte.. har lige lagt snydeæg under dem for at sikre at de ikke stopper deres skrukkeri :)

skal jeg lægge dem over i mit skur med mad og vand, så de andre høns ikke kommer til dem?? mere så de får helt fred tænker jeg..

og hvordan gør jeg lige med de æg jeg modtager, har hørt noget om at de skal ha stuetemp. før jeg lægger dem under dem og at jeg lige skal give dem, en blyantstreg.. er disse oplysninger korrekte??

Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2010, 22:20 »
Hvis du flytter dem risikerer du at de glemmer deres skrukkeri. Æg sendt med post siges at skule ligge i ro et døgns tid, men ikke ved stuetemperatur, bedre lidt køligere. Det med blyantsstreg er for at du bedre kan kende dem igen, hvis andre høns kan komme til at lægge æg i reden.
Held og lykke til
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Jane Berg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Juni , 2010, 22:50 »
Skide godt Egon..  /o

lige et ekstra spørgsmål ::)   Hvor længe er det æggende ligger inden de klækker??   er det ikke noget med 25 dage??

Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2010, 01:03 »
Jeg ville finde lidt flere til hver høne, især hvis du for dem sendt med posten... jeg har haft 8 æg under en skruk og der kom kun en eneste kylling ud af det??? tænk hvis der slet ikke kommer nogen, så har de ligget alle de dage til ingen verdens nytte...

Kyllingerne skal du nok komme af med hvis du er bange for at få for mange <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #7 Dato: 23 Juni , 2010, 05:42 »
Og det er normalt 21 dage der går før klækningen, og ikke 25. <L
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 23 Juni , 2010, 07:25 »
Som Egon skriver, er det normale 21 dage, men i år har mine rugninger været meget atypiske: en enkelt startede klækningen på 20. dagen men og en enkelt på 21. dagen, men alle de andre startede først på 23. eller 24. dagen.
Jeg havde dog 100 % klækning. ;D
Jeg aner ikke, hvorfor det har været sådan i år, og jeg skriver ned på nogle rugeskemaer, hvornår de starter med at klække, så det er ikke fordi, jeg husker forkert ???
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jane Berg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 Juni , 2010, 09:25 »
Ih altså hvor er det godt der er sådan nogle som jer herinde..  <E

ja det er jo ikke sådan at være førstegangs rugeæg køber..

bortset fra det så ligger begge mine skrukker nu i en der til lavet "rugekasse" som manden lavede i går aftes..

En stor grøn skraldespand der er  blevet savet midt igennem, så nu ligger de i hver sin ende med et stykke skillevæg af træ imellem, og det går helt fint, har sat mad og vand ned til dem og de ligger fint og ruger..  /o

Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.

Offline Jane Berg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Juni , 2010, 11:30 »
puha er helt ør i hoved nu.. :P

jeg har studeret lidt om det med at få kyllinger fra rugeæg..

men hold da op... jeg fik lige læst lidt på hvordan en rugemaskine virker, og nu tænker jeg, al det der står om temp. og fugtighed og vendinger og jeg skal komme efter dig... kan en ganske alm. høne finde ud af al det ???

bare når de klækker er jo en hel videnskab for sig selv.. jeg tænker, maser hønen dem, eller ved hun per. instinkt at hun skal lette popoen :D

det er nu en utrolig verden den her hønseverden..  ::)
Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 23 Juni , 2010, 13:46 »
Du kan tage det helt roligt, skrukhøns er bedre end rugemaskiner, faktisk er det sådan, at klækningsprocenten er højere under en høne end i en maskine!!!!!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jane Berg

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 Juni , 2010, 14:01 »
åh det var rart at få at vide Marianne ..  /o

Man kan jo blive lidt kulret af alle de ting der foregår med rugeæg..

det er nu utroligt..  :)

Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 Juni , 2010, 15:15 »
Det kan jeg bevidne!
Af ti rugeæg i maskine af de små skæghøns, får man måske 3 kyllinger.
Af ti rugeæg under skruk får man mere end det dobbelte :D
(vi fik 5 kyllinger ud af 7 æg under skrukken.)

Og pasning og hygge oven i :D

GKV

• Gæst
« Svar #14 Dato: 23 Juni , 2010, 17:04 »
Med den smule erfaring jeg har med rugehøns er der både for og imod. Vi har haft en del skrukhøns i år, nogle er det bare gået efter bogen andre det rene kaos.

I sidste ombæring lå den vildtfarvede på tre æg, som jeg havde lyst på 14nde.dagen og de var fint befrugtede, men ingen kyllinger blev det til.Så er der Hellevadhønen der klarede at ruge seks ællinger ud, den blå silke har fået seks kyllinger og der er stadigvæk to æg der er ved at klække. Den sorte silke gav op med syv rådne æg, dem havde jeg ikke fået lyst.

For godt en uge siden var jeg ovre og lyse æggene hos New Hampshiren og opdagede, at foruden de araucanaæg jeg havde lagt under hende var der to af hendes egne, dem må hun have lagt efter at hun havde bestemt sig for at ruge, idet jeg jo havde fjernet alle hendes.

Nå, men så idag skal jeg da lige se til hende og hvad er så det? Jo en fin lille kylling af hendes egne æg, samt den anden helt fladtrykt, araucanaæggene skal klække i morgen, men nu er damen skredet, ligger og støvbader, hvilket hun er velkommen til, bortset fra at æggene nu er helt kolde.

Og kyllingen, ja, den er kommet over til den blå silke, den kan jo ikke bare være der helt alene uden mor.

Jeg havde glædet mig meget til at New Hampshiren skulle gå med kyllinger for hun er ualmindeligt tam, ja i skrivende stund står hun på trappen og tigger mad, efter at jeg har lagt hende over på æggene en gang. Nu må jeg se ellers må jeg prøve at komme æggene i maskinen,og håbe på det bedste.

Så hvor hyggeligt og rigtigt det end er, at en høne ruger og passer sine kyllinger, ligeså nemt og dejligt er det at ruge i maskine. Der får jeg lyst op til flere gange og synes egentlig at klækningsprocenten har været fin.Forholdet til kyllingerne bliver også lidt mere nært end når de går med deres mor.Det føles som om at hønemor og kyllinger lever i deres egen lille verden, hvor alt andet er ligegyldigt.

Så fordele og ulemper er der ved begge dele, efter min opfattelse.

VH Gunni.