Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opstart.  (Læst 2788 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Friisbak

• Passiv bruger
Opstart.
« Dato: 21 Juni , 2010, 21:04 »
Hej folkens.

Jeg er lige flyttet ud på en gård hvor der er 7 høns.
Jeg skal købe 5, helst af de bedst æglæggende racer, der skal lægge æg.
Hvilken race er billig, ligger dagligt æg, helst hele året rundt og hvor kan de købes?
Jeg er lidt på bar bund hvad angår høns, så det ville absolut ikke gøre noget, hvis i kom med at par tips :-)

Håber på svar/hjælp :)

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Sv: Opstart.
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2010, 21:51 »
Hej Friisbak , og velkommen her.
Du skal nok få masser af svar på racen osv.

Liiiiiige omkring det med æg om vinteren : mange racer går lidt i stå med æglægningen når dagene bliver kortere og der ikke mere er så meget lys , som de skal have for at lave æggene. Vi er mange herinde der kører med "ekstra" lys om vinteren , men det har du jo lang lang tid til at fixe.   ;D ;D

Kan du ikke lige fortælle os lidt om de forhold dine høns har nu , så kan vi meget meget nemmere give dig tips. Nå ja og hvilken by du bor i nærheden af ( ikke præcis adresse ) hvis nu en af forum medlemmerne skulle have en høne eller 2 til overs .....

Og så er der også en søge funktion her på sitet - den er virkelig god også.

Har du fået et navn på de 7 høns du har ? Eller kan du smide et billede herind af dem - det hjælper jo også med hensyn til hvis du evt. skulle have flere af samme race !

Husk : herinde er der ingen dumme spørgsmål  ;)

kh  hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2010, 23:03 »
Velkommen på forum, Daniel  :D
Wyandotter kunne måske være et godt bud eller måske Sussex.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2010, 23:43 »
Da det kun er æg, du efterspørger, ville jeg klart vælge Skånske Blomsterhøns.
De er ret så gode læggere, med pæn størrelse på æggene trods deres egen størrelse, omkring de 60 - 65 gr. Og så er de temmelig gode til at klare sig, både fodermæssigt, og vejrmæssigt.
Og så er de iøvrigt kønne.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Friisbak

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2010, 17:20 »
Hanegalgak: Jeg bor i stevns kommune. Størrelsen på stedet hvor hønsene er nu, er nok ca 2 kvadratmeter pr. høne, og med en stor ''have'' :) men vi har en ekstra længe, lavet til høns, så det er intet problem med plads, og forholdene er også gode. Og mht. billeder af høns, har jeg lagt et billede ind i mit galleri :)

men tusinde tak for hjælpen :)

Marianne og Børge:
tak for hjælpen, skal kigge efter racerne :)

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2010, 10:53 »
jeg bliver måske ikke verdens mest populære nu, men jeg anbefaler faktisk isa brown (hybrider) til æg. jeg har to selv, og fik to æg hver eneste dag i hele vinter. selv om nogle var frostsprungne :-) jeg har hellere ikke lys inde hos de.
de får alm æglægnings foder og en masser madrester. nu på sommeren får de også det jeg luger i haven.

jeg har også racehøns, sabelpoot og andalusiere, men hybriderne er de som giver flest æg. og så er de håndtamme. har også købt 5 hvide som har levet sit første år i bur, og de er begyndt at blive lige så gode æglæggere som de brune. og de er begyndt at blive tamme :-) plus at det giver mig en god følelse at redde nogle burhøns.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2010, 12:00 »
Der er et link herinde med en hel video dokumenteret oplevelse omkring "hybrid / fabriks høner" fra skravl til fine æglæggere. Kan bare ikke lige hitte det  ???
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 23 Juni , 2010, 13:51 »
Jeps, Jan det er Johans hjemmeside:
http://signalhorn.dk/burhoens.htm
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2010, 12:30 »
ganske fantastisk forandring på de :-) nu så ikke mine hvide så frygtelig ud, men det gik ikke mange dage efter at de fik et normalt hønseliv, til de opførte sig som normale høns :-) og at de ser normale ud. nu går de rundt og er lige så fede og frække som resten af flokken. og de er gode æg-læggere.