Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Insektgift i hønsehuset?  (Læst 9292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Insektgift i hønsehuset?
« Dato: 21 Juni , 2010, 08:48 »
Jeg har læst, at det er en god idé at spraye med "Staldchok" i hønsehuset, inden hønsene flytter ind. Jeg har købt noget insektgift i Spanien, som er langtidsvirkende, og som tager "alt" krybende inkl. æg. Virkningen skulle holde et par måneder.

Kan jeg spraye langs kanterne i hønsehuset med den spanske spray tror i? Den er beregnet til alm. beboelse, og er særdeles effektiv.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Insektgift i hønsehuset?
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2010, 10:04 »
Jeg har brugt ganske almindelig stald chock den gang jeg havde blodmider i hønsehuset, jeg brugte det to gange med en uges mellemrum.
Umiddelbart ville jeg være forsigtig med midler købt andre steder, for selv om man kan være træt af at nogle midler ikke er effektive, skal man vel også være varsom med hvad,  man sprøjter med, for man vil jo gerne spise æggene
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 21 Juni , 2010, 10:17 »
Der går endnu 3-4 måneder før maran'erne begynder med æglægningnen, så det er jeg ikke nervøs for. Det er mere om hønnikerne kan tåle giften. Det tror jeg umiddelbart godt de kan, da den er beregnet til indedørs brug i menneskeboliger. Det var planen at spraye i aften, og lade rummet være lukket natten over, og så lufte ud hele dagen i morgen, inden hønsene skal flytte ind i morgen aften.
Venlig hilsen Tanja

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2010, 10:39 »
Desværre har vi ikke helt samme regler om brug af gift i de forskellige lande. Jeg ved at den gift der bruges til myggespray i Grækenland, som  man sætter i stikkontakten, ville ikke blive godkendt herhjemme!!
jeg ville nok ikke bruge det, da det der kan bruges i hjem i nogen lande ikke må bruges herhjemme!!
prøv at Google nogen af de stoffer der er i sprayen og se hvad der kommer op!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2010, 10:42 »
Altså når hønsene ikke engang bor der endnu, så ville jeg godt turde bruge det. Luft godt ud bagefter...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2010, 12:40 »
Selvfølgelig skal man være opmærksom på hvad man bruger, men også passe på ikke at blive for hysterisk, jeg ville også bruge det uden bekymring.

Jeg ville bruge Bio, hvis jeg skulle ud og købe, det kan købes hos de fleste købmænd mm. det er langtidsvirkende.

Jeg har gjort en del i volierefugle de sidste ca. 35 år. på et tidspunkt havde en af mine venner problemer med blodmider, hørte om Bio, mange havde brugt det direkte i redekassen, også selv om der var under, man holdt bare hånden over ungerne, der døde aldrig nogen.

Jeg kontaktede så producenten og spurgte; svar, det vidste de godt og
var heller ikke bange for evt. bivirkninger, men ingen officielt svar.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 22 Juni , 2010, 07:59 »
Tak for gode råd. Jeg har 3 store sprayflasker stående fra sidste tur i Spanien, så jeg valgte at bruge lidt af denne gift frem for at købe noget nyt. Huset fik en omgang i går aftes, og der skal så luftes ud i dag, så jeg kan få hønsene ind i deres nye hjem i aften.

Jeg kan i øvrigt anbefale at købe et par sprays med hjem hvis turen går til Spanien i sommerferien /4. De koster 5 EUR, og er super effektive. Spanierne har dem stående i køkkenerne til kakkerlakker.
Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Juni , 2010, 11:21 »
Jeg ville altså aldrig turde bruge sådan noget købt sydpå, det er med garanti effektivt, men måske har de nogle ganske andre grænseværdier end vi har her i DK..  ???
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 22 Juni , 2010, 12:09 »
Jeg ville altså aldrig turde bruge sådan noget købt sydpå, det er med garanti effektivt, men måske har de nogle ganske andre grænseværdier end vi har her i DK..  ???
Der er sikkert nok andre grænseværdier end i DK, men jeg er nu ikke så bange for at bruge det indendøre. På sprayen står der, at man skal spraye langs gulv og loft, lukke rummet i 10 min., og derefter lufte godt ud. Kæledyr kan godt tåle at være i rummet bagefter står der. Der er en ingrediensliste bagpå, men jeg har endnu ikke fået googlet det.

Min anbefaling går bestemt også på prisen. En spray med Stald Chok koster 150 kr. mens en spansk model koster 40 kr.
Venlig hilsen Tanja

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Juni , 2010, 18:10 »
jeg turde også godt bruge det
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat