Hold da op, hvor havde lige den her tråd gemt sig henne, har først set den nu, nå men altså.... jeg vil da også høres
Sidste år i november var jeg jo deltagende i en hønseudstilling, dog kun med æg. Jeg er den eneste med maran i min klub så jeg havde jo selvfølgelig taget nogle billeder af min hedengangne smukke hane.
Da jeg viste dem til nogle klubmedlemmer var første kommentar " hold da op... går den på græs?" ..... "øhhhh jaaaaaaa....... " fik jeg stammet frem..... "sikke fine forhold var så efterfølgende kommentaren"
Bare lige en lille sjov oplevelse som man kan gp og filosofere lidt over.
Jeg tænker at uanset forhold så gælder det om at kigge på dyrene, som flere har været inde på.... ser de mistrivende ud eller ser de egentlig ud tilat de har det ok? En hane kan jo have det ret godt på loidt plads hvor der er ro og rart fremfor at stresse rundt over at kunne se andre haner og hele tiden skal forsvare sit harem.
Jeg vil ikke forsvare den ene måde at holde høns på over for den anden, det må være op til den enkeltes temperament. Så længe dyrene er sunde både fysisk og psykisk.
MEN...............(og så kommer galden) det kan tænde mig voldsomt af når jeg hører at hvis man åp en udstilling har to haner (med fodfjer) med ens pointstilling begge haner super flotte og bla bla bla.... men den der løber med første præmien er den hane hvor fodfjerne ikke er slidt. Se så¨tilter det for Wanda Madsen.... for hvorfor er det lige at en hane der har adgang til at skrabe i jorden som jo er en naturlig adfærd, skal tabe til en som er hold i forhold hvor fjerene skånes mest muligt? Vi har haft diskussionen herinde før... men jeg er altså ikke blevet så meget klogere at jeg kan huske det ihvertfald. For så er det jo at man skal ind og se på dyrenes ønskelige tarv syntes jeg. Hanen der går på bomuldsvat eller hvad hulan den går på for at bevare fjerene intakte og flotte er med garanti en glad hane (det mener vi ihvertfald) får super foder, vitaminer og en håndfuld grønt af og til... den bliver pudset og plejet så selv en puddelhunde udstiller vil fremstå som en sjuskedorthe. Skrabehanen er også glad og bliver også nusset og pusset og plejet og får sund god mad og alt som den anden hane får... den kommer bare lige ud i noget jord og skrabe dagligt...... og det taber den på!!!?? Fordi hvad??? Og nu kommer der sikkert en masse fine forklaringer på det og nogle vil nok påstå at det ikke hænger sådan sammen, men det har jeg altså hørt!
Samme lunte bliver tændt når man i Dansk kennelklub godt kan udstille en importeret hund med kuperede ører (forbudt i DK) men man kan ikke udstille en hund som af helbredsmæssige årsager har fået halen skåret af..... Om jeg fatter denne dobbelt morale. Men det er en anden historie og må hellere bremse mig selv inden jeg er nød til at gå ud og hælde koldt vand i hovedet
Jeg er selv lidt på herrens mark mht hanerum..... vil jo gerne udstille men har squtte plads til en masse haner at vælge imellem, hmmm så må man vel satse på hønerne