Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseavlere og dyrenes forhold  (Læst 4624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Sv: Hønseavlere og dyrenes forhold
« Svar #30 Dato: 22 Juni , 2010, 09:26 »
Jeg bliver lidt trist over at læse om din erfaring med lokalklubberne. Jeg ved ikke hvilken klub du har været medlem af eller bare har hørt om.

Jeg tror, det er rigtigt, at der sidder en del gamle meget erfarne medlemmer i klubberne. Foreningslivet er nemlig for kraftig nedadgående generelt indenfor alt.

Min erfaring er, at man MEGET gerne vil have nye uvidende medlemmer, som har brug for hjælp. (Er selv lige blevet medlem af Vendsyssel Fjerkræklub og har fået en drømme-modtagelse af lutter hjælpsomme bestyrelsesmedlemmer.)

Var igår på besøg hos næstformanden, som gerne brugte en friaften på to nye uvidende medlemmer, (Johanne og jeg) som bare stillede det ene begynderspørgsmål efter det andet. Derudover tilbød han at ruge nogle dyrebare æg ud for mig fordi jeg var nervøs ved projektet. Samt besked om "bare at ringe og spørge nårsomhelst", for der er nemlig ingen klubaften i juli.

Klubberne er fyldt med mentorer! Mange af dem er ikke på nettet, men der er enorme mængder af viden og erfaring at hente der - man skal bare lige selv ta' de første par skridt og ikke lade sig afskrække f.eks. af en lidt distræt repræsentant på en udstilling. Han kan jo lige der have nok at koncentrere sig om.

Iøvrigt hjælper de i klubberne gerne en nybegynder med ialt fra ndkøb af høns eller rugeæg til praktisk- og videnshjælp med alt, hvad der måtte opstå.

Så! Klø på med de klubber, hvis altså man vil prøve noget lidt mere avls-agtigt. At springe lokalklubben over, når man vil lære om hønseavl svarer til at ville lære at læse med lukkede øjne  :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #31 Dato: 22 Juni , 2010, 09:36 »
Du skulle melde dig ind i vores lokalklub, John; her tager man sig rigtig godt af nye medlemmer  /o
Når det brænder på, kan man ringe til formanden og hun er altid parat med råd og vejledning eller også får man lige hendes mand, der ved "alt" og gerne giver en hånd. Når jeg har været til møde i klubben, har jeg talt med dem, jeg sad i nærheden af, men naturligt nok snakker dem, der har været i klubben i mange år sammen på en anden måde, deres venskab går jo mange år tilbage. De gange, jeg har været afsted, hvor Linda også har kunnet , har vi som regel siddet sammen, men det er nu fordi, vi hygger os med det.
Så gi' det en chance, jeg er sikker på, at du gerne må komme til en klubaften eller to, inden du melder dig ind, også hvis der er en klub tættere på, hvor du bor *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #32 Dato: 22 Juni , 2010, 11:51 »
Selvom jeg ville udstille osv. tror jeg ikke at min samvittighed kunne holde til at lukke en hane ind i et lille bur...heller ikke bare for et par dage, men jeg er nok en kylling ;) på det område.
Så ville jeg bygge nogle ekstra hønsehuse/gårde, og havde jeg ikke plads til det, ville jeg nok sørge for ikke at have flere dyr end jeg havde plads til.
Men heldigvis er vi alle forskellige med forskellige grænser og samvittighed. :)
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 22 Juni , 2010, 12:04 »
Jeg har ikke været i en lokal fjerkræklub. Kun mødt dem udenfor på stande.
Men jeg har en hel del erfaring fra andre hobby-klubber, har siddet i bestyrelser lokalt, regionalt og på landsplan, har været i en del foreninger som representant/foredragsholder for landsforeningen.

Jo jo jeg ved godt hvordan det foregår mange steder, men der er heldigvis også steder hvor der bliver taget hånd om nye potentielle medlemmer, mange gange af bestyrelsen, det gælder så om at de får vedkommende sat til det rigtige bord, hvor der sidder nogle med de samme dyr, for bliver de ikke integreret ordentlig, så kommer de måske ikke igen.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

karina dj

• Gæst
« Svar #34 Dato: 22 Juni , 2010, 12:33 »
Det var just min ord Mercedes, bortset fra jeg ikke udstiller  ;)

Derfor kan man jo godt producere fine racerene dyr, og jeg ville aldrig selv acceptere, at ringere forhold kan undskyldes med at man avler rene racer til fordel for racens bevarelse.
Så er det efter min mening pladsen der afgør hvor meget jeg kan slå mig løs  ;)

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #35 Dato: 22 Juni , 2010, 17:26 »
Jeg har små hønsehuse ca. 1*1m pr. hane, der er hævet ca. ½m over jorden så de får 1*2 m løbegård.
Bliver i øjeblikket brugt af skrukhøne med kyllinger, da udstillingssæsonen er over går hanerne hos hønsene
« Senest Redigeret: 22 Juni , 2010, 17:27 Fra Patricia »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #36 Dato: 22 Juni , 2010, 17:44 »
Patricia, nu håbede jeg jo lige, at du havde billeder af ungkarleboligerne i dit galleri.....skal du ikke snart ha' det?  <+
For de kunne da lyde lidt praktiske.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #37 Dato: 22 Juni , 2010, 18:42 »
Hold da op, hvor havde lige den her tråd gemt sig henne, har først set den nu, nå men altså.... jeg vil da også høres ;)

Sidste år i november var jeg jo deltagende i en hønseudstilling, dog kun med æg.  Jeg er den eneste med maran i min klub så jeg havde jo selvfølgelig taget nogle billeder af min hedengangne smukke hane.
Da jeg viste dem til nogle klubmedlemmer var første kommentar " hold da op... går den på græs?"  ..... "øhhhh jaaaaaaa....... " fik jeg stammet frem..... "sikke fine forhold var så efterfølgende kommentaren"
Bare lige en lille sjov oplevelse som man kan gp og filosofere lidt over.

Jeg tænker at uanset forhold så gælder det om at kigge på dyrene, som flere har været inde på.... ser de mistrivende ud eller ser de egentlig ud tilat de har det ok? En hane kan jo have det ret godt på loidt plads hvor der er ro og rart fremfor at stresse rundt over at kunne se andre haner og hele tiden skal forsvare sit harem.
Jeg vil ikke forsvare den ene måde at holde høns på over for den anden, det må være op til den enkeltes temperament.  Så længe dyrene er sunde både fysisk og psykisk.

MEN...............(og så kommer galden) det kan tænde mig voldsomt af når jeg hører at hvis man åp en udstilling har to haner (med fodfjer) med ens pointstilling begge haner super flotte og bla bla bla.... men den der løber med første præmien er den hane hvor fodfjerne ikke er slidt.  Se så¨tilter det for Wanda Madsen.... for hvorfor er det lige at en hane der har adgang til at skrabe i jorden som jo er en naturlig adfærd, skal tabe til en som er hold i forhold hvor fjerene skånes mest muligt? Vi har haft diskussionen herinde før... men jeg er altså ikke blevet så meget klogere at jeg kan huske det ihvertfald. For så er det jo at man skal ind og se på dyrenes ønskelige tarv syntes jeg. Hanen der går på bomuldsvat eller hvad hulan den går på for at bevare fjerene intakte og flotte er med garanti en glad hane (det mener vi ihvertfald) får super foder, vitaminer og en håndfuld grønt af og til... den bliver pudset og plejet så selv en puddelhunde udstiller vil fremstå som en sjuskedorthe. Skrabehanen er også glad og bliver også nusset og pusset og plejet og får sund god mad og alt som den anden hane får... den kommer bare lige ud i noget jord og skrabe dagligt...... og det taber den på!!!?? Fordi hvad??? Og nu kommer der sikkert en masse fine forklaringer på det og nogle vil nok påstå at det ikke hænger sådan sammen, men det har jeg altså hørt!
Samme lunte bliver tændt når man i Dansk kennelklub godt kan udstille en importeret hund med kuperede ører (forbudt i DK) men man kan ikke udstille en hund som af helbredsmæssige årsager har fået halen skåret af..... Om jeg fatter denne dobbelt morale. Men det er en anden historie og må hellere bremse mig selv inden jeg er nød til at gå ud og hælde koldt vand i hovedet ;)

Jeg er selv lidt på herrens mark mht hanerum..... vil jo gerne udstille men har squtte plads til en masse haner at vælge imellem, hmmm så må man vel satse på hønerne ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #38 Dato: 22 Juni , 2010, 20:07 »
@ Wanda

En hane med dårlig/slidte kan sagtens forekomme selvom hanen er i bur og omvendt så kan "løsgående" haner også havde en god fodbefjering.
Det er et spørgsmål om hvor tørt dyrene går og hvor stor plads de har.

Men det er da helt klart at det dyr med pænest/renest og hel fjerdragt vinder over det dyr som ikke har. Hvis det lige er det punkt der skiller dem.
« Senest Redigeret: 22 Juni , 2010, 20:48 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #39 Dato: 22 Juni , 2010, 20:12 »
Og angående om imødekommenhed, så tror jeg godt at alle klubber er interesseret i flere og nye medlemmer. Men det er bare det med mennesker at kender man hinanden så holder man sammen.
Og hvem skal så bryde isen, de "gamle" er måske også lidt "bange" for at gå til fremmede.

Så bare gå gå til de "gamle" og skab en dialog. Ligeledes skal vi "gamle" også tage sig af de nye.
« Senest Redigeret: 22 Juni , 2010, 20:18 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #40 Dato: 22 Juni , 2010, 20:58 »
@ hanegalgak

Staten tillader burhøns, hvor hver høne har et A4 ark plads og der sidder 3-5 høner i hvert bur, de er forøvrigt også næbkuperet. Her sidder de så i et års tid.

Så her må hanebokse være ren luksus ved siden af.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #41 Dato: 22 Juni , 2010, 21:07 »
Jeg tænker at uanset forhold så gælder det om at kigge på dyrene, som flere har været inde på.... ser de mistrivende ud eller ser de egentlig ud tilat de har det ok? En hane kan jo have det ret godt på loidt plads hvor der er ro og rart fremfor at stresse rundt over at kunne se andre haner og hele tiden skal forsvare sit harem.
Jeg vil ikke forsvare den ene måde at holde høns på over for den anden, det må være op til den enkeltes temperament.  Så længe dyrene er sunde både fysisk og psykisk.

Ja man kan kun sige at det at have høns er og skal altid være fornøjeligt - både for os som mennesker men så sandeligt også for hønsene.

Mon vi mennesker ville finde os i at skulle gå i illelugtende mudder og ikke have en tør plads at kunne lægge os på.???

Nej vel! Derfor må vi først og fremmest sørge for at vi selv synes dyrene har det godt nok. Ikke hermed sagt at de absolut skal have en seng og et rum eller lign. Næ, bare en siddepind og god plads at røre sig på kan skam gøre det.

Jeg bor selv i en skovkant og har derfor ret tit våd bund i mine voliere. Jeg har voliere til alle mine dyr men vil selvfølgeligt gerne kunne gøre det godt for dyrene, derfor samler jeg grønt til dem der ikke kan få adgang til det selv. Jeg har nu kun jordbund i alle voilere efterhånden, da græsset bare ikke rigtigt kan klare flere år i træk med kraftig hønseskidning.

Men det fornøjelige er altid at komme over og fodre og så hele tiden skulle se sig for for ikke at komme til at træde på kyllingerne der tror at mine tæer er en orm der er kommet ind sammen med det grønne jeg lige har smidt ind - kan hilse og sige det kilder ;D

Udstiller selv mine dyr, og synes det er sjovt. og det tager skam laaaaang tid at komme ind på klubmedlemmerne hvis ikke man selv spørger ind til noget. Dem der er med i en klub ved jo ikke hvad du lige står og mangler svar på.
Så ja, spørg for guds skyld - og der er ikke noget der hedder dumme spørgsmål, vi hjælper alle!
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #42 Dato: 22 Juni , 2010, 21:16 »
@ Lestat : hø - så tror jeg nok alle på dette forum har mere plads   ;)

Det er nu en underlig ting med de høns og plads : vi har en løbegård på 80 - 90 m2 , der huser et herligt sammenrend af fjerkræ. Jeg kan da godt se de - lejlighedsvis - benytter det hele , for de har ikke fræst ret meget op , udover langs med muren under noget hyld , de 8 -10 m2 er så til gengæld en stor støvbade anstalt , hvor de får deres passiar i fred og samdrægtighed.

Så med henblik på hvor meget plads de selv benytter - ind i mellem - kan jeg da godt sætte mig ind i nogle fristes have en ordentlig omgang fjerkræ på lidt plads.

Det bliver bare ikke her hos os de får lidt plads .............
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

KarinP

• Gæst
« Svar #43 Dato: 22 Juni , 2010, 23:38 »
Selvom jeg ville udstille osv. tror jeg ikke at min samvittighed kunne holde til at lukke en hane ind i et lille bur...heller ikke bare for et par dage, men jeg er nok en kylling ;) på det område.
Så ville jeg bygge nogle ekstra hønsehuse/gårde, og havde jeg ikke plads til det, ville jeg nok sørge for ikke at have flere dyr end jeg havde plads til.
Men heldigvis er vi alle forskellige med forskellige grænser og samvittighed. :)

Det var just min ord Mercedes, bortset fra jeg ikke udstiller  ;)

Derfor kan man jo godt producere fine racerene dyr, og jeg ville aldrig selv acceptere, at ringere forhold kan undskyldes med at man avler rene racer til fordel for racens bevarelse.
Så er det efter min mening pladsen der afgør hvor meget jeg kan slå mig løs  ;)

Helt enig med Jer begge 2...

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #44 Dato: 23 Juni , 2010, 16:08 »
Patricia, nu håbede jeg jo lige, at du havde billeder af ungkarleboligerne i dit galleri.....skal du ikke snart ha' det?  <+
For de kunne da lyde lidt praktiske.

Det skal jeg prøve at få gjort ;)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk