Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: skruk der starter æglægning.  (Læst 2248 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
skruk der starter æglægning.
« Dato: 18 Juni , 2010, 20:45 »
Jeg har en skruk der går med 5 kyllinger på 5. uge.

For et par dage siden begyndte hun at lægge æg!

Hun går i vuggestue med sine kyller i et kaninudebur...som står inde i børnehaven hvor jeg har 15 store kyllinger på 8 uger. Så kan de se hinanden lidt an, og forhåbentligt blive lukket sammen.

Idag var hun så fuldstændig tosset i hovedet over at være spærret inde i vuggestuen, så jeg blev nødt til at lukke hende ud i børnehaven... hun bekymrede sig ikke spor om sine kyller, som straks blev jagtet af de store børn. Måtte så bare lukke dem tilbage i vuggestuen, mens mor skruk fik lov at dampe af uden kyller. Hun var fuldstændig tovlig...  /f

Betyder hendes æglægning at hun er færdig med at være skruk og dermed slut prut med kyllerne? Lukker hende jo bare ind til kyllerne her ved sengetid så de ikke får sig en kold tyrker... hvad ville i gøre i sådan en situation ???

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: skruk der starter æglægning.
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2010, 21:04 »
Ja, hun er færdig med at være hønemor i denne omgang.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2010, 21:12 »
 :D Tak Marianne...

Så må jeg bare håbe de små kyller klarer de store kyller  :-\

5 mod 15 er jo nok ikke lige den fede fordeling...når de 5 er de små  /d

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2010, 22:16 »
Kan du ikke lave en lille indhegning af noget net de små kyllinger kan komme igennem hvis de store bliver for hårde. de store prøver jo bare at fortælle de bestemmer.  ;D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2010, 11:04 »
Jeg lukkede de 5 vuggestuenbørn ud til morgen under skarpt opsyn, og det går bare rigtig godt  /o De får et lille hak hvis de kommer for tæt på de stores morgenbrød, men får lov at rende i fred hvis de finder en regnorm  :D altså i fred for de store vel at mærke...seføli ikke for deres søskende  :D
De holder sig til mor som finder sig i dem...

Jeg er bare så glad for det lkkes, men de har nu osse en stor hønsegård  ;)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 19 Juni , 2010, 15:07 »
Spændende læsning, jeg skal lave den samme øvelse i starten af næste uge :)
Lavede du et sted de kunne løbe i skjul eller var der bare fri jagt? :o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 19 Juni , 2010, 15:55 »
Jeg havde som skrevet kaninburet til at stå i hønsegården 2 dages tid. De lurede lidt på de små. Efter en dag forsøgte jeg (dvs på 2. dagen), og da blev de 2 der sprang ud af buret jagtet af en eller 2 af de store...ok, ind i buret med dem igen. Næste dag forsøgte jeg så igen, og der var ingen jagt...blot et hak hvis de stod i vejen eller fik noget brød de selv ville ha' haft. Har holdt øje her i løbet af dagen, som jo så er 3. dagen...
Ift at sætte net op som helle-område for de små kyller, så tror jeg ikke det dur. Hvis først jagten er gået ind tror jeg ikke på den lille kylling forstår hvor den er sikkerhed...og ser mere et net som en barriere. Det kan måske du i et hønsehus, men i en stor hønsegård...tvivler!

Mine store kyllinger er meget tillidsfulde og rolige (australorp) og det har sikkert hjulpet meget på indkørslen af vuggestuebørnene  ;)