Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan knækket majs blive for gammelt?  (Læst 8847 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Kan knækket majs blive for gammelt?
« Dato: 18 Juni , 2010, 13:24 »
Jeg har brugt min fridag på at køre til den lokale foderstof og købe nye træsko til mig selv, og fuldfoder og knækket majs til hønnikerne. Nu da jeg er kommet hjem, ser jeg at der på 25 kg sækken til majsene står "Skal anvendes senest 90 dage efter fremstillingsdato: 12-10-2009"  :o. Det vil sige foderet udløb i januar  ???. Der er et stykke vej hen til foderstoffen, så kan jeg ikke bruge majsene alligevel, eller???
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Kan knækket majs blive for gammelt?
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2010, 13:30 »
Jeg tror jeg ville ringe til foderstoffen og spørge. Og så aftale, at de laver en tilgodeseddel på halvdelen af beløbet, hvis du kan bruge det, og hele beløbet hvis du ikke kan/bør bruge det. Den kan de jo have liggende til næste gang du kommer.

Og så ville jeg stikke næsen ned i posen, rode lidt rundt og hvis du ikke ligefrem er blevet anbefalet ikke at bruge det, og det ikke lugter muggent eller dårligt på anden måde - så ville jeg bruge det.
Mvh Marianne

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2010, 14:00 »
jeg vil gøre det samme som Marianne /o høns kan godt tåle muggent korn uden at blive syge. men foderværdien er ikke så høj mere ,derfor skal du kun betale det halve
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2010, 14:46 »
Det kan da godt være, de kan tåle muggent korn, men det ville jeg nu aldrig give dem. Både af hensyn til hønsene, men også fordi jeg selv spiser de æg, der kommer ud i den anden ende.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2010, 15:00 »
Jeg tror nu ikke at majsene er mugne, de ligger i en plasticsæk der er forseglet. Det er mere, om de har nogen foderværdi tilbage når de er så gamle. Jeg fik en hund i rabat på "træsserne" jeg købte til mig selv, så hvis jeg kunne undgå at ringe og brokke mig, ville jeg foretrække det. På den anden side gider jeg heller ikke betale for 25 kg majs, hvis de ikke er noget værd.
Venlig hilsen Tanja

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2010, 15:42 »
Nu bliver majs jo som sådan ikke for gamle, værre var det hvis det var færdig blandet foder i piller/granuleret, her kan foderfedtet blive harsk og de tilsatte vitaminer mister sin kraft, derfor de tre måneders holdbarhed.
Hvis ellers majsen ser fin ud, uden dårlig lugt fejler den intet.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2010, 16:12 »
Jeg ville ringe til sælger og give besked om udløbsdagen - både for at være 'flink' men også for at se om der kommer et udspil vedr. tilgodebevis eller lignende fra sælger  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2010, 20:07 »
Så er posen åbnet, og der er delt smagsprøver ud til hele hønsegården: Magen til slåsseri, for at komme til fadet har jeg ikke set længe, så smagen er i hvert fald god nok ;). Det lugter fint og ser udemærket ud, så selv om noget af foderværdien måske er feset af, beholder jeg majsene. Jeg ringer nok lige til foderstoffen og siger, at de lige skal tjekke datoen på de resterende sække de har på lager.
Venlig hilsen Tanja

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Juni , 2010, 23:27 »
Jeg ville brokke mig. At du fik rabat på træskoene siger mere om hvor meget de tjener på dem end på hvor flinke de er.
Det var bedre om det var hele majs, for så var kimet intakt og dermed vitaminerne. Men når de er knækkede dør kimen og vitaminerne får luft, hvorved de nedbrydes. Derudover harskner olierne i kernen og det du ender med at give dine høns er harsk fedt med smag af majs. Derfor udløbsdatoen.

0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 22 Juni , 2010, 07:18 »
Det kunne godt være jeg lige skulle ringe og høre om jeg kan få byttet sækken, eller måske få et nedslag i prisen. Jeg skal alligevel forbi med et par overalls som min mor rev ned af hylden fordi de var på bud. Hun havde bare glemt at se på størrelsen. Er der nogen der mangler et par overalls i livvidde 118 cm? *f De var i hvert fald rigeligt store til min kære far, han ku' være i dem 2½ gange ;).
Venlig hilsen Tanja