Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Græs fra plænen  (Læst 15096 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
Græs fra plænen
« Dato: 18 Juni , 2010, 06:52 »
Må man bruge græs fra plænen, der er slået med rotorklipper til høns-kyllinger og vagtler? bliver selvfølgelig strøet ud i et tyndt lag.

Jeg mener at have hørt at kaniner i hvert fald ikke må få det.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Græs fra plænen
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2010, 08:04 »
Det må bare ikke ligge i tykke klumper, for så kan det gære (brænde sammen tror jeg nok det kaldes). Jeg giver det altid til de af min høns, der ikke er udegående.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2010, 08:07 »
Jeg giver det også i hønsegården, men straks efter det er slået - jeg spreder det også ud, så det ikke kan nå at gå i gæring.

Nu ved jeg ikke om der findes nogen maskinklippere, hvis udstødning går ud forneden (under skjoldet), men man skal i hvert fald sørge for, at græsset er upåvirket af udstødningen, ellers skal man ikke give det til hønsene.
Mvh Marianne

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2010, 08:30 »
Det er en ganske alm. rotorklipper jeg har, så der er ingen problem med udstødning, den sidder ovenover skjoldet, så sætter jeg opsamlerkurven på.
Mvh.
John

skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
0,1 Labrador.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2010, 09:43 »
Græs klippet af en cylinderklipper ville klart være at foretrække, men når man ikke har andet, så er det jo også brugbart.
Hønsene skal såmænd nok sortere ud, hvad de vil have og hvad de ikke vil have.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2010, 10:27 »
Her får de altid en beholder eller to når der slåes græs. I en stor bunke. Der er pt. 8 høns og de har spredt det ud over et stort areal i løbet af 5 min. Så med mindre man har lidt sløve/rolige høns, så tror jeg nok de skal klare det.
Hilsen Susanne

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2010, 11:54 »
Vores Eeelsker det. Og det er også slået med en STOR beskidt benzindrevet rotorklipper  8) . De går helt i selvsving over det. Nogle gange æder de ikke mere end halvdelen af deres foder rationden dag de får det!  /o

Så giv du bare dem noget græs, du bliver sikkert mere populær end du regner med  ;D
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2010, 12:49 »
Nu ved jeg ikke om der findes nogen maskinklippere, hvis udstødning går ud forneden (under skjoldet)

Mange Klippo plæneklippere har udstødningsafgangen ned gennem skjoldet, så at det afslåede græs bliver hvirvlet rundt med udstødningsgasserne, DET kan vist ikke betegnes som helt sundt foder  /d

pylle pylle

• Gæst
« Svar #8 Dato: 18 Juni , 2010, 13:03 »
Jeg har altid læst/fået fortalt at man ikke skal give sine dyr den slags, fordi der for det første kan komme olierester i, og fordi hvis der er svampesporer, så bliver det spredt over alt græsset..

Personligt giver jeg ikke mine dyr det.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Juni , 2010, 13:54 »
jeg har en el.klipper kun til hønsene 700kr i Netto de findes også som batteri drevet udgiften er hurtigt tjent da man sparer foder.
mvh Walter /o <H <L <P
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 18 Juni , 2010, 22:57 »
Her på matriklen slår jeg ikke græs men høster det, for det er da til hønsene. /o
Desuden er det en en plæneklipper med rugbrødsmotor... Larmen lader jeg naboerne om at lave  ::)

Offline Kim Stenderup

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Juni , 2010, 09:50 »
Jeg giver mit afslåede græs til både ænder, høns og kaniner. Men ingen af dem får mere end de kan spise på en dag. Næste dag bliver det eventuelt overskydende græs fjernet. Dog vil kaninerne hellere have lidt grovere grønt - men af mangel på bedre, så ... :)
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #12 Dato: 25 Juni , 2010, 10:43 »
vil det sige, at det kun er kyllingerne, der ikke må få afklip fra græsplænen pga. kvælningsfare? Hvornår er de store nok til at få afklip?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #13 Dato: 25 Juni , 2010, 10:51 »
Her på matriklen slår Robert vores plæne, han er en sød lille plæneklipperrobot, og da han slår plænen stort set hver dag i sommerperioden er der ikke opsamling! ;D

Men når vi af og til slår den plæne, han ikke har lov til at slå (pga børnenes legetøj mm), samler vi græsset op og smider i hønsegården. Det ligger typisk i 20-40 cm høje bunker, og temperaturen i midten af bunkerne er 60 grader eller højere allerede efter 6-8 timer. Vi smider korn oveni bunkerne, for når hønsene roder efter kornet falder der uvægerligt noget længere ned i bunkerne, og så er de beskæftiget i timevis med at skrabe og rode rundt!

Og nej, de brænder ikke tæerne, bare rolig! 8) Men til gengæld hygger de sig gevaldigt med opgaven...

Kyllinger i alle aldre har turpas til græs-legelandet, når de blot er under opsyn af deres skrukmor, og vi har aldrig haft problemer med kvælning eller andet - men måske har vi bare været heldige? Græsset ligger der i ugevis, for der er typisk RIGTIG meget græs, idet vi ikke lige får slået plænen så snart den trænger, så det er STORE mængder afklippet græs, der ligger i bunkerne!  ::)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Juni , 2010, 21:28 »
Det var da en masse forskellige gode svar, så næste gang ryger opsamlingskurven på, og så starter jeg med et tyndt lag og ser hvordan det går.
Mvh.
John

skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
0,1 Labrador.