Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan tæller jeg til 21 dage?  (Læst 1590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Dato: 11 April , 2008, 16:46 »
Hej

Ja, jeg kan godt tælle, men hvordan tælles de 21 rugedage ??? Tælles den dag man lægger æggene i maskinen som 1. dag? Eller er 1. dag, når der er gået en dag?

Jeg blive nødt til at sprøge for min rugemaskine er mistænkelig stille  :-\
Jeg lagde æggene i maskinen sidst på dagen fredag den 21. marts. Hvis det er første dag, så burde jeg have kyllinger i dag. Er det normalt at jeg ikke kan høre dem pippe inde i æggene???

Jeg lyste æggene i mandag, og der var der liv, så jeg håber på at det bare er et spørgsmål om tid, - før der sker noget, og at det er mig der er for utålmodig ;)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #1 Dato: 11 April , 2008, 16:57 »
Der burde være "hul" på nogle æg nu, hvis temperaturen har været OK. De kommer ikke nøjagtig på 21 dage, snarere over et døgns tid, så er de helt ude. Men du burde høre pip/se huller (hvis du kan). Har du øget fugtigheden, så kyllingerne kan komme ud
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #2 Dato: 11 April , 2008, 17:09 »
Tak for dit hurtige svar, Finn.
Fugtigheden ligger på 68% (har ikke turde lufte ud efter jeg fyldte vand på i onsdags), og tempraturen ligger på ca. 38,5, så det skulle være i orden. Jeg kan tænde lys i kassen, men i begrænset tid, for det påvirker temperaturen rigtig meget, og jeg kan ikke se tegn på noget som helst  :(

Bliver helt bange for om alt går som det skal. Savner i den grad fjer i huset. Hønsehuset er nærmest klar til indflytning og kyllingegården er helt klar, - selv varmelampen er tændt, så jeg er sikker på at der er tørt.

Lytter og lytter, - men hører kun havens fugle, - endnu. Holder håbet oppe, - endnu.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #3 Dato: 11 April , 2008, 19:37 »
Min erfaring er at når kyllingerne pipper i æggene, går der ca. 24 timer, så er der kyllinger.

Hvis din rugemaskine er en motorruger, skal temperaturen være 38,5-38,8. Min står omkring 38,7 og jeg fik kyllinger på 20.-22. dagen og ALLE æg klækkede (og levede)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #4 Dato: 11 April , 2008, 20:54 »
Jeg håber stadig. Her til aften har jeg hørt pippen derinde fra. Det er ikke hele tiden og heller ikke et helt kor, men en gang imellem kan jeg høre pippen der fra. Mener også at kunne se en svag krakelering på i hvert fald det ene æg.

Så jeg håber at kyllingerne kommer ud i løbet af de næste 24 timer som du skriver Jette. Skønt at vide hvordan tidsperspektivet er i det.

Jeg har jo heldigvis fået gode råd  her på forum til hvordan rugemaskinen skal bruges. Ellers er jeg ikke sikker på at jeg havde turde give mig i kast med forsøget. Det er en lån maskine og første gange jeg bruger maskine til udrugning. Dem jeg har lånt af har kun forsøgt en enkelt gang, - uden held!

Hvor er det dejlig med gode råd og opmuntring. Tusind tak.  :)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #5 Dato: 11 April , 2008, 21:02 »
Hvis det er en motorruger skal man trække ca. 1 grad fra i forhold til rugeanvisning, og der skal derfor ruges ved 37,5-37,8 grad. Det står i hvertfald på min rugeanvisning. Og jeg får et godt resultat. de sidste på gange er de kommet på dag 21.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #6 Dato: 11 April , 2008, 21:19 »
Patricia. Det var en motorruger, tror jeg det hedder. Den havde i hvert fald en motordel som skulle trække en arm, som skulle vende æggene. Den er lånt af nogle som vist nok har købt den på et loppemarked og kun har brugt den en gang,- uden held. Vi fandt dog ud af at når motoren skulle trække med æggene i, - ja så gik den i stå, derfor tog vi motoren fra og har selv trukket eller skubbet armen og æggene rundt. Termometeret var desuden også defekt fandt min mand ud af da han ikke kunne dy sig for at tjekke, - heldigvis fandt vi hurtigt ud af det, - for det viser ca. 3* for lidt!

Tæller du også den dag hvor du lægger æggene i maskinen som 1. dag, eller er 1. dag, når der er gået 1 dag???
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #7 Dato: 11 April , 2008, 21:44 »
Den dag du ligger æggene i er dag 1.
Hvis du har ruget med 3 grader for lidt de første dage vil der gå lidt længere end 21 dage er min erfaring. Mit første hold kom på 22+23 dag. Så jeg tror bare du skal væbne dig med tålmodighed og håbe på det bedste. ;)
Held og lykke
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #8 Dato: 11 April , 2008, 21:49 »
@Helle
Ved du forresten at du under downlods finder et udemærket rugeskema, hvor du kan skrive datoer på og der kan finde dagen for klækning og andre gode ting.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #9 Dato: 11 April , 2008, 22:43 »
Med motorruger menes en hvor der sidder en ventilator i. Den sørger for at fordele luften/temperaturen jævnt. Det betyder at temperaturen på termometeret skal være lidt mindre  (1 grad) end ved en hvor luften ikke bliver flyttet rundt.

 Det er ikke om der er automatisk vender i eller ej, det er er ligegyldigt for temperaturen.

Men hav tålmodig, det lyder som om kyllingerne er på vej.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #10 Dato: 11 April , 2008, 22:45 »
Men hav tålmodig, det lyder som om kyllingerne er på vej.

Uha den tålmodighed Finn. Det er ikke let  <Q
Hilsen Susanne

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #11 Dato: 12 April , 2008, 08:52 »
Nej det er da vildt spændende lige nu Helle, hvad der sker med 'vores' børn ;D

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #12 Dato: 12 April , 2008, 09:51 »
Min utålmodighed bliver rigtig udstillet og testet i disse timer. ;) Der er liv, for jeg kan høre pip derinde fra. Flere af æggene er der kommet små huller i, men det tager åbenbart tid.
Jeg er vildt nervøs for om min høje fugtighed i de første 2 uger har betydet at de ikke kan komme ud, - eller om de bare har besluttet sig for at teste og drille mig ved at komme på 22- dagen. Håber selvfølgelig det sidste.
Skal nok holde jer opdateret. Iæsr dig Hanne  :)  når nu det er "vores" børn. Der er forøvrigt et æg med et spørgsmålstegn på, som du havde sat. Det er det første æg der kun hul på. Er der noget særligt ved det???
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #13 Dato: 12 April , 2008, 10:18 »
 ;D Det har jeg glemt ;D

- måske fra den lille dværghøne ;D

MartinJ

  • Gæst
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #14 Dato: 12 April , 2008, 11:50 »
jeg vil sige at dagen hvor ægget lægges i rugemaskinen er dag 0. Næste dag er ægget ruget en dag og der er gået 1 dag. Klækningen bør komme dag 21, altså når ægget er ruget i 21 dage.
Hvis ægget lægges i rugemaskinen 1. april (det´ ik gas) så bør det klække d. 22. april.