Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Prydhave og høns  (Læst 947 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrid

• Passiv bruger
Prydhave og høns
« Dato: 15 Juni , 2010, 18:43 »
Efter at have fået hele haven gravet op og lagt 800m jordvarmeslanger ned skal den store havedrøm nu udleves. <-
Haveplan er klar, bedene optegnet - alt i fineste arkitektonisk harmoni med det vigtigste: hønsehusene selvfølgelig. <:

Så var det lige jeg tænkte <J: Findes der nogen blomster, som høns ikke kan lide?
Det kunne jo være fedt, at knopper nåede at blive blomster. F.eks. lavendel, som skulle være rundt om roserne. Får de søøøøøde >:( høns ædt det hele før blomstring? Spiser de tulipaner og krokus i plænen? /1

En anden ting er om høns er kloge nok til at holde sig fra det giftige - som f.eks fingerbøl, guldregn mm. ???

Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Prydhave og høns
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2010, 19:00 »
Høns er værst ved spirer og småplanter.

Her har de massakreret jordbærplanter og rabarber, begge kommer sig dog fint, roser og de fleste af mine stauder er slet ikke blevet rørt!
Angående tulipanerne, de går ikke direkte efter dem, men de slemme gokker fik altså knækket 3 ud af 8 af mine flotteste og dyreste tulipaner >:( de 100 andre er ikke rørt så der er da håb for dine haveplaner. Hvor stort et stykke får de at gå frit på? Mine har ca. 1000m2 og som sagt er det begrænset med skader efter hønsene. Jeg synes hanerne er de værste til direkte at æde planter, mens hønsene er værst til at skrabe oveni planter der skal etableres. Til gengæld har jeg ikke set en eneste bladlus eller liljebille /o /o /o og det ser altså så sjovt ud når de går og jagter gåsebiller. Og jeg har kun slået græs en gang i år /o

Lavendler ville jeg ikke være nervøs for. Mine går nogen gange inde i kartoffelbedet uden at der sker skader...

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2010, 22:09 »
Synes ikke mine høns er slemme ved hverken køkkenhaven eller staudebedet..men de har så til gengæld kastet deres interesse på et nyanlagt rhododendronbed, her kan de nemlig rigtig skrabe i det løse spagnum..
Det med giftige planter skal du ikke spekulere så meget på, jeg har en del fingerbøl i min have, bladene på disse planter er tit blevet spist..og ingen høns syge eller døde ;)

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2010, 12:08 »
Hønsene kommer til at gå frit på ca 700 m2.
Problemet er, at de eeeeelsker at kigge ind ad vores 3 glasterassedøre mod haven. Det er rigtig hyggeligt! MEN de klatter over hele terassen.
Kan man mon lære dem at holde sig fra fliser?............Naaaaj - jeg tvivler. ;D
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2010, 13:54 »
Til gengæld renser de også mellemrummene mellem fliserne for ukrudt  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2010, 07:29 »
Vi bruger hegn her der og alle vegne : indtil planterne har ordentligt fat.

Eller skyldes det mon snarere at hunden tror hun er en g r a v (e) hund  ;D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?