Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ællinger i min rugemaskine - hjælp!  (Læst 5949 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Ællinger i min rugemaskine - hjælp!
« Dato: 14 Juni , 2010, 13:35 »
I går aftes kom vi hjem fra weekendtur og i min rugemaskine ser jeg 3 ællinger på vej ud af ægget. Jeg havde slet ikke forventet de ville komme allerede så de var ikke kommet i klækkebakken. Jeg skyndte mig selvf at flytte dem over i klækkebakken og komme vand i bakken i bunden. De 3 kæmper i dag stadig for at komme ud.
Den ene har slået meget hul og hvis den bare lige pressede til med fødderne tror jeg sagtens den ville kunne komme ud. De to andre kan jeg kun lige se spidsen af næbbet af. I dag er der et par stykker mere der har slået et lille hul.
Hvor længe skal det vare når de har slået hul?
Og hvad er det nu lige temp skal være, og fugt?
Min fugtmåler er desværre gået i stykker, kan man måle det på nogle alternative måder?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: Ællinger i min rugemaskine - hjælp!
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2010, 13:52 »
Tillykke med ællingerne  /o

Det kan godt tage lidt tid for ællingerne at klække, men de skal nok komme...
Under klækning kan temperaturen godt sænkes en smule, så et sted mellem 37,1 og 37,8 er passende, med hensyn til fugt giver du den bare hele armen, vandbakkerne helt fyldte med lunken vand, evt. en svamp i bakkerne, en lille dusch lunken vand med en sprayflaske skader heller ikke.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2010, 14:22 »
Tak for svar....de ser godt nok lidt tørre ud dernede. Er det sværere for ællinger at komme ud end for kyllinger? Tager det længere tid for dem end for kyllinger? Jeg har jo kun prøvet at ruge kyllinger før, så har kun det at sammenligne med.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2010, 15:43 »
Jeg tror såmænd ikke at det er svære for ællinger end for kyllinger, men skallen på andeæg er lidt tykkere, men bare sørg for at der er noget fugt, og en dusch med en forstøver er rigtig godt.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2010, 17:15 »
Ok. Nu er der kommet 2 ællinger ud. Men den ene ligger bare på ryggen, den skal vist aflives. Men nu ser jeg lige tiden an. Tak for hjælpen.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2010, 17:18 »
Se lige tiden lidt an, den skal jo lige finde ud af at benene skal stikke nedad  ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Juni , 2010, 18:19 »
Mine erfaringer er at når en kylling først har lavet hul så er den ude inden 1 døgn. Når mine ællinger har lavet den/det første sprække/hul så går der ofte op til 2 døgn inden der sker mere. Det samme er iøvrigt tilfældet med mine gæslinger.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2010, 18:22 »
Nå den ene lille ælling klarer sig fint. Den anden blev aflivet i går aftes. Den kunne slet ikke vende rigtigt og kunne ike holde hovedet. Det lå bare bukket sammen som inde i ægget. Der er 2 på vej, de har været i gang siden søndag aften...ikke ude endnu. De får brusebad 2 gange hver dag. Håber de snart kommer ud så den ene lille ælling ikke bliver ensom.
Venlig Hilsen
Lisbeth