Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om svaler.  (Læst 10466 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Spørgsmål om svaler.
« Dato: 14 Juni , 2010, 09:20 »
Vi havde vores første sommer sidste år her på vores gård Skovly... 1 svalepar ynglede i stalden, og det var det...de nåede faktisk at lave 2 kuld.

I år ser det anderledes ud. Der er mindst 4 svalepar der bygger omkring vores gårdsplads.

Mit spørgsmål er så, om det betyder at fx det ene køn i et kuld trækker sin mage med hjem til sit fødested? eller er det bare helt tilfældigt at det pludselig vrimler i år?

Nogen der er kloge på svaler?

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål om svaler.
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2010, 09:36 »
Hej!
Svaler har det med at komme igen år efter år, og nu kan det så være at en af ungerne har taget en partner med hjem til dig. de er ganske hyggelige og ret nyttige også. /o
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2010, 09:49 »
Jamen jeg er totalt vild med svalen...den er smuk, pludrer smukt, flyver smukt og æder FLUER!!!  :D

Jeg tænkte bare at det var en voldsom tilvækst, og jeg kunne jo bare håbe det hang sådan sammen, at hver hansvale fra et kuld vender tilbage til fødeegnen med udvalgt mage (eller omvendt seføli), så kan det blive til riiigtig mange svaler til næste år  /o

Ved godt de kommer igen, men der er jo min. 3 nye par i år  ;) mod det enkelte ene sidste år...

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2010, 12:19 »
Lyden af svaler er lyden af sommer og et rigtig godt vejr barometer....
Svalen er en yngling og synet af de store glubske munde over redekanten er et syn man altid husker.
Tillykke med din gratis glæde.... øhhhh mormor  ;)

Jeg mener også at have læst at de vender "hjem"

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2010, 12:55 »
Jeg eeelsker svaler og vi har mange af dem! ca 15 reder i hestestalden og p.gr.a. pladsmangel i år er der nu rykket flere ind i kostalden samt vores værksted ;D ;Det bliver til rigtigt mange unger og for et par år siden havde jeg næsten sort sol oppe under loftet i hestestalden af ene unger der havde forladt deres rede.

Jeg bliver altid meget vemodig når de drager af.

Vi har flere stærepar der bor i nogle rør der er i staldmuren, jeg aner ikke hvorfor disse rør er der, men der er ti på hver side, alle besat med stære.

Så er der skovspurvene som bor i stærekasserne og under stråtaget, samt en allikerede i den gamle skorsten i malkerummet.Guldspurve, vipstjærter og gærdesmutter er her også, men jeg har endnu ikke fundet ud af hvor.Til gengæld har vi ingen solsorte mere, ved ikke hvad der er sket, vi have ellers to par.

VH Gunni.

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2010, 21:45 »
Jeg har faktisk et spørgsmål omkring svaler, ude på arbejdet har vi MAAAANGE svaler der bygger over det hele, men inde i en åben hal ligger der nu på denne tid rigtig mange døde unger på gulvet, de er alle sammen forskellige størrelser, helt fra nyklækket, til unger med næsten fuld fjerdragt..
Nogen der har en "naturlig" forklaring :D
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #6 Dato: 14 Juni , 2010, 21:50 »
Jeg har faktisk et spørgsmål omkring svaler, ude på arbejdet har vi MAAAANGE svaler der bygger over det hele, men inde i en åben hal ligger der nu på denne tid rigtig mange døde unger på gulvet, de er alle sammen forskellige størrelser, helt fra nyklækket, til unger med næsten fuld fjerdragt..
Nogen der har en "naturlig" forklaring :D

Hvad for åben hal??? Kan du uddybe mere?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2010, 21:52 »
Det er sådan et sted vi læsser lastbiler, der er nok 6 meter til loftet, med en åbning de bakker ind af, som er åben hele tiden, der har de altid bygget rede oppe ved spærende
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #8 Dato: 14 Juni , 2010, 21:57 »
Ja det lyder jo lidt mærkeligt
er de døde dyr såret eller 'bare døde'??
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Juni , 2010, 22:01 »
De er bare døde, ligger på betonen og er døde :-\
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline ncj

• Bruger
« Svar #10 Dato: 15 Juni , 2010, 08:20 »
Kan det være kulilte fra lastbiler og truck
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 Juni , 2010, 19:58 »
I vores stald ligger der også sommetider en død unge. Et par gange har der også ligget en levende unge som jeg så har lagt op i reden igen, for at finde den på gulvet en gang til, nogen timer efter. Jeg tror/troede egentlig bare at der var pladsmangel i reden og at den mindste derfor bliver "vippet" ud af de andre.
Men jeg ved det ikke...

Danny
Himlen bør altid være blå!