Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æggelederbetændelse  (Læst 7662 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
Æggelederbetændelse
« Dato: 13 Juni , 2010, 20:16 »
Er der nogen her fra forum, der har erfaring med æggelederbetændelse?
Jeg har en australorpshøne på ca. 1 år, som jeg købte i maj og som ligger vindæg. Hun blev for 1 uge siden akut dårlig. Hun stod med hængende halefjer og med næbbet pegende lidt opad og med larmende vejrtrækning. Jeg isolerede hende og tvangsfodrede hende med mad og vand. 1½ døgn efter var hun frisk igen og der lå et blodigt misdannet æg uden skal. Hun er stadig i isolation, men er frisk igen med høj haleføring og spiser og drikker godt, men har ikke lagt flere æg. I dag fandt jeg en gullig klump - ala kogt æggeblomme, som jeg tror er noget fra et æg eller måske betændelse fraæggelederen?.
Mit spørgsmål går på om man kan redde hende eller om hun skal aflives? :( Jeg har læst at det kan smitte til de andre evt. via hanen. Kan hun mon helbredes?
På forhånd tak for svar
Hilsen Lotte
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Jake

• Passiv bruger
Sv: Æggelederbetændelse
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2010, 20:35 »
Jeg har haft to høns med problemet. (Begge hybrider, der er slemme til at få det) De får nu begge P-sprøjter hver 5. måned og er pensionister og friske som havørne  :D Du kan læse om den enes sygehistorie her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7087.0
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2010, 21:07 »
Jeg har haft to høns med problemet. (Begge hybrider, der er slemme til at få det) De får nu begge P-sprøjter hver 5. måned og er pensionister og friske som havørne  :D Du kan læse om den enes sygehistorie her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7087.0

Hej Jake
 :) Jeg har læst din rørende historie.
Jeg er bare bange for at det smitter til de andre via afføring. Det har jeg ihvertfald læst mig frem til, at det kan. Problemet med at søge oplysninger om fjerkræsygdomme er at der kun tænkes i kr og øre. Jeg vil godt ofre medicin mm på mine høns, da de er familiedyr for os på lige fod med katten, men man kan næsten ikke læse om behandlinger for hobbyhøns, hvor man godt kan undvære æg i lang tid, bare den overlever.
Fortalte din dyrlæge noget om smitterisiko? Hvad hed den antibiotika hun fik?
mvh Lotte
Hilsen
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Juni , 2010, 23:18 »
Jeg har aldrig hørt, det skulle smitte  ??? Hverken på den ene eller den anden måde. Dyrlægen er helt klar over, jeg har mange høns gående sammen, så er sikker på, han ville have sagt det, hvis der var smitterisiko. Men udelukke det kan jeg selvfølgelig ikke, så vil da undersøge det nærmere.
Det skal lige nævnes at Mors æggelederbetændelse er kronisk, hvorimod Deas (søsteren) ikke er. Men jeg valgte at hun også skulle have P-sprøjter, da hun brugte alt for meget energi på at lægge så mange æg. Hun holdt ikke vægten og lignede en plukket lørdagskylling...  :o
Antibiotikaen, min sidste høne fik, hedder Ronaxan.
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2010, 06:26 »
Jeg har også læst at æggelederbetændelse kan smitte, bl.a. via hanen, når han træder de forskellige høner.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline sette

• Bruger
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2010, 07:03 »
Jeg har for nylig haft en hybridhøne som havde lagt blodige æg og der var blomme oven på kasserne i huset men ingen vindæg,hun var meget snakset i rumpen og da jeg fik taget hende op hang hele underlivet ud bagved. Jeg gjorde hendes lidelser kort og hun fik øksen.
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Juni , 2010, 18:35 »
Nu er hun gået over i de evige hønsemarker  :'(
I dag da jeg kom hjem, var hun igen dårlig og jeg kunne løfte hende op uden modstand. Hun blev aflivet og jeg åbnede hende. Hendes æggelder var helt fyldt med ildelugtende materie og den var kæmpestor. Stakkels høne, det har sikkert gjort ondt  :-[
øv øv øv øv øv

Nu vil jeg istedet glæde mig over de raske høns og nyde synet af 7 kyllinger der piler rundt i hønsegården og træner deres små nye vinger  ;D

Hilsen Lotte
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk