Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider  (Læst 25512 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
hjælp, min høne er ret svækket af blodmider
« Dato: 13 Juni , 2010, 10:42 »
 Hejsa.... jeg må igen igen ty til jeres professionelle hjælp. Jeg har for en måned siden været til dyrlæge med min høne som var afpillet og rød under bugen. Jeg havde forventning om at det var det samme som med min sidste høne som måtte aflives, men han kunne ikke se noget og gav mig penicilin med hjem til nogle dage. Det skal siges at min høne livede helt op lige inden vi tog til dyrlæge og har været frisk siden, som jeg ser det. Jeg har holdt nøje øje med hende og så idag ligger hun som død i hjørnet af hønse gården. Hun lever men er meget meget svækket og jeg har nu fundet blod mider på hende. Mit spørgsmål er så, om jeg kan forsvare at holde liv i hende med behandling eller om det er for sent. Desværre er også de andre 4 høns angrebet men virker upåfaldende. Jeg har læst om at jeg skal rense bur og høns af flere omgange, men nu er det søndag og lukket alle steder. Og hvad med min stakkels høne.. snøft!!! Hilsen Pia :( :(

GKV

• Gæst
Sv: hjælp, min høne er ret svækket af blodmider
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2010, 10:48 »
Jeg har ikke den store forstand på disse blodmider, men mener at have læst, at de kun er på dyret om natten, hvilket får mig til at mene, at det var en ide at holde hende væk fra hønsehuset, hvis det er muligt, indtil du kan få sat i gang med at pelse krybet. Hun er jo nok svækket af blodtab og jeg aner ikke om hun er i stand til at helbrede sig selv, når hun ikke tappes mere.

Stakkels lille høne og pokker tage alle de snyltere, som åbenbart er så svære at undgå.

VH Gunni..

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2010, 10:52 »
Jeg ved ikke om det er forsvarligt at holde liv i hende. Men hvis du vælger at give hende en chance, skal hun i behandling idag. Jeg ville nok undersøge om ikke dagligvarebutikker har noget utøjsmidler til hunde? F.eks. frontline-spray. Ikke pipetter til at dryppe i nakken af hunde. Tror det har slået 2 af mine høns ihjel, da jeg prøvede dette for år tilbage. Hønseguf kan der vist også købes ingredienser til med masser af vitaminer, måske i form af levertran o. lign. Nærende frø/foder til at give hende lidt kræfter at kæmpe med. Det var en mulighed for at starte behandling, men ved ikke om det virker, men er vel forsøget værd. Håber du får andre og bedre råd!

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Juni , 2010, 11:34 »
tak til jer begge... jeg har fundet en mide koloni under en sidde pind. Jeg skal idag på Dragør kræmmermarked og håber på at de har hønse udstilling med mulighed for at købe noget mod utøj. Hun hænger og sover hele tiden og en bekendt mener at det er synd for hende og de vil hjælpe med aflivning. Hun har jo været til dyrelæge for en måned siden og blev behandlet med penicilin da man ikke vidste det var blodmider som var problemet. Så hun har jo været syg længe og øv øv for det. Hvor kunne jeg overse dette. Jeg er bange for at jeg lader hende lide yderligere ved at holde hende i live... eller???

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 13 Juni , 2010, 11:46 »
Det er jo meget svært, at tage enten den ene eller den anden beslutning. Hvis hun "blot" er afkræftet og ellers ikke har ondt, ville jeg give hende en chance mere til at stabilisere sig, nu hvor hun ikke vil blive plaget mere af utøjet.

Skriver du at hun har miderne på sig? Hvis det er tilfældet er det jo en anden sag, for så er det spørgsmålet om hun kan tåle en omgang gift. Det er da rigtigt, at det vil være godt at kræse lidt for hende med noget hun kan lide, men måske er humøret ikke lige til det i dag.

VH Gunni.

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 Juni , 2010, 11:47 »
Det vigtigste er nok at få dem væk fra de blodmider, har du mulighed for det? Og specielt hende der er mest afkræftet, hvis du vil give hende en chance. Giv dem noget godt foder, så de kan få bygget sig selv op igen. Dem der ikke er så påvirket af det.. behandle dem med utøjsspray. Hav gerne sådan en chokspray stående. Det er nok nemmere at få fat i i morgen. Og noget læsket kalk i et byggemarkede.

Og så få gjort hovederent i det hønsehus, ville jeg nok hellere bruge min søndag på. For væk,  det skal de blodmider!!. Hvis du ikke får de blodmider væk i en fart. så hopper de jo på hønsene igen i nat.  >:( Dumme utøj. Og desværre befinder de sig ikke altid kun under siddepinde. Men også i sprækker og ja alle andre steder, der er godt at gemme sig i i dagtimerne.

0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juni , 2010, 11:51 »
Når hun er så svækket, som hun lyder til at være, så vil hun nok ikke selv tage føde og væske til sig. Jeg vil foreslå, du giver hende godt med væske via en sprøjte i næbbet, gerne med sukker og lidt salt blandet i. Giv hende noget opblødt kattemad/dåsemad (kan se, du har katte  ;)) med æggeblomme (ikke hvide!) blandet i - også via sprøjte. Giv hende lidt ad gangen dagen og aftenen igennem. Og så placér hende på et varmt (over stuetemperatur!) og roligt sted; gerne foran en brændeovn. Så har hun en rimelig chance. Varme og væske er guld værd for en syg høne!
Tjek hende for evt. mider, men jeg vil ikke tro, du finder mange på hende på denne tid af dagen, og da du fjerner hende fra hønsehuset, så er hun allerede godt hjulpet på vej til en bedring i den henseende. God bedring med hende  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Juni , 2010, 11:56 »
Jeg tror desværre hun er for træt... meget meget træt. Sover hele tiden. Og hun har jo haft det længe åbenbart. Og ja, der skal gøres rent men det er nytteløst uden spræy mod mider, så jeg tager turen i morgen, med hele molivitten. Men min stakkels høne....  er ikke sikker på at det nytter, desværre, at give hende noget mad.. tvangsfodre... og jeg tænker om hun bare skal have lov at få fred. Det er rigtigt trist.

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Juni , 2010, 12:01 »
Til Jake... tror du virkeligt hun har en chance for at overleve? Jeg har set mider i hende her og de andre og nogle røde og andre grå. Har læst via dette forum, at der findes nogel kryb som sidder på hønen hele tiden og ikke hopper af om dagen. Og jo... der er også på mine høns. gisp!!!

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Juni , 2010, 12:05 »
Nå, har desværre ingen sprøjter til indføring af væske... :-(

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 Juni , 2010, 12:10 »
@Pia; det er jo svært at sige. Var det "kun" blodmider, så var det til at have med at gøre. Men hvis hun både har dem og andre parasitter/kryb, så er hun jo ekstra belastet. Ikke kun fordi de snylter på hende, men også fordi hun stresses af, at de klør og generer.
Uden at have haft hende i hænder (tænker på, hvor afmagret hun er?) og uden at have set hende (adfærd etc; tager hun føde til sig?), så er det ikke nemt at spå omkring hendes chancer. Men har hun en chance, så er det kun gennem intensiv pleje de næste døgn. Du må se at få has på alle kryb hos dine dyr.
Sprøjter kan fås på apoteket eller håndkøbsudsalg. Alternativt kan du bruge en teske, som du bøjer kanterne op på. Du skal blot holde den til spidsen af næbbet og hælde forsigtigt. Hendes synkerefleks sørger for resten  :)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Juni , 2010, 12:20 »
Tak igen, jeg har taget en beslutning om at lade hende aflive. Hele hendes bug er rød og synligt irriteret og uden fjer. Jeg tror hun er for medtaget og vil hende det bedst som at give hende fred. For som sagt, de har så åbenbart snyltet på hende alt for længe. Ikke at jeg ikke har mod til at forsøge, for det har jeg tidligere gjort med en høne som jeg troede havde læggenød, men som havde svulster på æggelederne. Så jeg kigger på hende og kan se, hun ikke gider mere. Hun kan ikke stå og øjnene falder konstant i af træthed. Det er godt nok surt. Øv...

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Juni , 2010, 12:36 »
ps... hvad vil det sige at kalke sit hønse hus med læsket kalk? Hilsen Pia

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #13 Dato: 13 Juni , 2010, 12:51 »
Det vil sige: at du kører til stedet hvor de sælger grus, sand og beton m.m.
Det spørger du til læsket kalk. Fås i 1 L eller 25 L.
Blandings forhold står på spanden.
Det ligner hvid vand  ::) det smører du på alle vægene i dit hønsehus, siddepinde og redekasser også. Bare smør godt på.

Så tager du en go`kop kaffe og når du kikker til huset igen så er det blevet fint hvidt . Hvis du altså har været over det hele  /o

Læsket kalk er ætsende på huden så brug handsker og lad aldrig små børn hjælpe.
Men det tager de fleste småkravl.
Jeg gør det sammen med min rengøring, så forebygger jeg nemlig de kravl du slås med lige nu  :'(

Pøj pøj
Håber du kan bruge min forklaring,,, ellers spørg
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 13 Juni , 2010, 13:02 »
hold da op.... det vidste jeg ikke. Selvom jeg har alt fra cement og strandmørtel til sand. Når det er så ætsende, hvornår kan høns så komme derud igen? Og skal jeg have maske på eller?