Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En "hønemor" har forladt sine kyllinger!  (Læst 1866 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alfa

• Passiv bruger
En "hønemor" har forladt sine kyllinger!
« Dato: 13 Juni , 2010, 09:27 »
Vi skulle ud til middag i går aftes - så høns og kyllinger var blevet "nattet" lidt tidligere end normalt.
Da det stadigvæk var lyst og alle høns og kyllinger var ude var lemmene til gårdene åbne da vi gik kl 17.
Her til morgen vågnede jeg ved 6 tiden og skyndte mig ud for at se om alle havde det godt.
Først så jeg til de to i skrukhusene og tænkte og første omgang ikke på at de to damer og deres kyllinger gik utålmodigt og ventede på jeg lukkede op ud til hver deres lille gård.

Inde fra hønsehuset kunne jeg høre Henry gale lidt surt - men han skal jo vente pænt på at blive lukket ud - sådan en søndag morgen  :D - også her var lemmen lukket  ???

Så går jeg ind i det rum hvor der går en skruk med to kyllinger - rummet er adskilt fra hønsehuset med en dør - døren står på vid gab og Henry stå og gør sig lækker i døråbningen. Skrukken er tydeligt meget interesseret i den flotte herre, glemmer alt om sine to kyllinger og hopper fornøjet ind i hønsehuset til Henry og sine to "søstre".
Kyllingerne er glemt!!
De går kaldende rundt - tydeligt forvirret - men mor kommer ikke  :-[ Jeg lader døren stå åben i lidt tid men "hønemor" går helt upåvirket rundt i hønsehuset og lade de små kalde forgæves  :-\

Jeg har nu etableret varmelampe som de to kan søge ind under - de er fra den 24 og 25 maj, så helt nye er de jo heldigvis ikke.

Er det normalt at sådan en høne glemmer sin mor rolle - uden at se sig tilbage??
...og er der andet jeg kan gøre for de små??

Iøvrigt: herlig  søndag til jer alle 
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Margrethe

• Bruger
Sv: En "hønemor" har forladt sine kyllinger!
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2010, 09:44 »
Jeg havd engang to dværghøner, som nok blev skruk og rugede kyllinger ud. Men efter få dage, tabte de interessen for deres kyllinger, og fløj op og satte sig på pinden for at sove om natten. Så lå de stakkelse kyllinger i bunden af hønsehuset og pippede meget højlydt. Det skar åbenbart Hansemand i hjertet, for han hoppede ned på gulvet, kaldte på kyllingerne og lå så og varmede dem om natten som en skrukhøne. Når kyllingerne blev større sad han op på pinden og varmede dem under vingerne. Sådan overlevede de kyllinger.

Der er åbenbart høns, hvor alt skrukkeriet vist ikke stikker så dybt, at det gør noget. I hvert fald ikke nok til, at de gider at gøre det færdig, de er begyndt på. Så skal det ruge-eventyr, nok være en engangsforestilling. Mon ikke også høns har godt af en god barndom <A

Offline alfa

• Passiv bruger
Sv: En "hønemor" har forladt sine kyllinger!
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2010, 09:54 »
Nåå sikke en sød hane  :D
Min Henry stråler af lykke over at have fået endnu en dame ind i sit harem igen. Jeg var lige ude for at se til dem igen.
De to kyllinger var faldet til ro og lå lige så roligt tæt sammen i en lun bunke af hø - men ikke under varmelampen, skal de have hjælp til at finde ud af at det er et godt og lunt sted??

De to andre høner (der ikke er eller har været skrukke) var i hønsehuset ved at lægge æg, men Henry og "hønemor" havde travlt i hønsegården.
Da jeg åbnede ud til haven - drønede Henry og "hønemor" ud i den store have  ;D
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie