Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvad sker der lige??  (Læst 5911 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pernille Poulsen

• Passiv bruger
hvad sker der lige??
« Dato: 12 Juni , 2010, 20:15 »
Hejsa,

Nu er det jo første gang vi har Kyllinger. Vi hentede dem igår, 2 uger gamle. De er under varmelampe.
Jeg har lige fundet en død og en anden der døde mens jeg var ude ved dem.. Den sidste var svag, krampede pludselig og så piplede der blod ud af numsen af den da den døde.. har i noget bud på hvorfor det sker??
Der var ikke tegn på at den anden også havde blødt...

Kan i komme med mulige årsager til at de dør? Jeg mener det er da lidt underlig at de dør 24 timer efter de er kommet hjem til os.. gad vide om vi gør noget forkert..
0.4 isa brown
5.10 krysnings kyllinger
0.1 skt bernhard
1.0 Leonberger
1.0 Chinese Crested
1.0 mis
2.0 Hyperkræ (også kaldet børn)
1.0 Samlever

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: hvad sker der lige??
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2010, 21:23 »
Jeg har også lige fundet en død kylling. Den var 2 dage gammel, men det var en "navlekylling", som egentlig så sund og frisk ud et par timer tidligere. Jeg tror den måske har fået betændelse i mavsen/såret og så går det nok hurtigt med de små tullinger. Hvad der er kommet til dine ved jeg ikke. Hvad fodrer du med? Er du sikker på at de drikker? Hvordan ser de andre ud til at have det?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Caja

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2010, 21:41 »
Det er da underligt.
Det kan ikke være varmen kan det? Hvor varmt har kyllingerne det?

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2010, 21:47 »
Hej Pernille.
Hvis de har varme og mad og drikke og du har set dem indtage begge dele tror jeg ikke at årsagen kan findes hos dig. Det må være noget sygdom de har med sig.
Blod ud af bagdelen kunne godt tyde på noget cocciodose eller en form for mave-tarm bakterie. A 38 med havregryn og hvidløg evt.også lidt med purløg hvis du har det.
God bedring med dem....  *t

Offline Pernille Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2010, 22:25 »
Mange tak for jeres svar!

Jeg tror varmen passer. Mit termometer er jo så selvfølgelig lige gået i stykker, typisk, men det lader ikke til det er hverken for koldt eller varmt. De får alm starter foder. Jeg har set dem drikke og spise og skide.

Nu har jeg flyttet dem inden for i en balje til imorgen, så jeg kan holde øje med dem..

Jeg synes ikke rigtigt de bevæger sig væk fra varmelampen overhovedet. De står mest bare at sover, er det normalt??
jeg synes at have læst mange steder at de i den alder gerne skulle fise lystigt rundt.. det gør de altså overhovedet ikke..

Lene, jeg vil fluks imorgen tidlig skynde mig op efter A38 og give dem det du skriver.. just in case..
0.4 isa brown
5.10 krysnings kyllinger
0.1 skt bernhard
1.0 Leonberger
1.0 Chinese Crested
1.0 mis
1.0 Samlever

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2010, 23:22 »
Som to uger gamle skulle de være meget aktive og ikke bare stå og hænge, så det kunne godt tyde på at de ikke er raske. Håber at hvidløg og A38 hjælper. Held og lykke.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2010, 23:27 »
Tror ikke I gør noget så forkert, at de skulle dø for jer indenfor et døgn :-[. Jeg ville nok kontakte den forrige ejer, og forklare at du har problemer med kyllingerne, om han har nogen idé, om hvad der er galt, og evt. kan hjælpe. Lyder for mig som om det er syge kyllinger du har købt. De skulle gerne pile omkring og "pille" i "alt".

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2010, 23:37 »
@ Pernille

Hvilke slags er det ? kunne det tænkes at de har ædt hul på hinanden ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pernille Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Juni , 2010, 10:01 »
Øv altså.. 3 mere er døde i nat og 3 ser ud til at være på vej til det :( øv øv og atter øv...

Jeg har nu sat en blanding af A38, hvidløg, havregryn og purløg ud til dem, håber det på mirakuløs vis hjælper dem!

de er krydsninger af alt muligt.. der er 32 grader under varmelampen. .

Så lige en af dem skide og det var helt vandagtigt med blod i... :(

Lestat: det ser ikke ud til at de er hårde ved hinanden.. der er ingen huller i dem...
0.4 isa brown
5.10 krysnings kyllinger
0.1 skt bernhard
1.0 Leonberger
1.0 Chinese Crested
1.0 mis
1.0 Samlever

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 Juni , 2010, 10:04 »
Det en ommer ...ring til sælger .
Det dur ikk at købe syge dyr  /d
Med venlig hilsen Søs

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 13 Juni , 2010, 10:29 »
Jeg siger som Søs , det er en ommer, jeg er sikker på at dine kyllinger har coccidiose og de skal behandles for det. Inden du køber nye så prøv at få din dyrlæge til at udskrive noget estrebee (tror nok det staves sådan) det kan tage det i opløbet.Det koster ikke alverden, jo der er lige dyrlægen selvfølgelig, men der skal kun bruges 1 gram pr. liter vand så der er til maaaange behandlinger.

Hvis nogle af mine kyllinger hænger bare den mindste smule får de en tre dages kur.

VH Gunni.

Offline Pernille Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Juni , 2010, 20:49 »
Puha sikke en dag.. 6 døde og en tror jeg ikke overlever natten :(

Jeg ringede til sælger i formiddags, han blev meget forundret for der var ingen af de tilbageværende der var døde. (ca 50 stk) han mente bestemt ikke at fejlen lå ved ham, men havde heller intet bud på hvad der kunne være gået galt ved os.. MEN, så ringede han her ved 19 tiden; en tredjedel af hans var døde i løbet af et par timer i eftermiddags..!! han var meget undskyldende og forstod slet ikke hvad der lige var sket med det kuld..  Så på torsdag får jeg nogle nye direkte fra rugemaskinen :)

Indtil da kæmper jeg som en gal for de sidste 4 kræ..  får en del A38, hvidløg og agurk i dem heldigvis.. men lad os nu se hvor mange der er tilbage imorgen tidlig ...

Jeg er altså lidt glad for at vi nu ved at det ikke er ved os fejlen ligger....
0.4 isa brown
5.10 krysnings kyllinger
0.1 skt bernhard
1.0 Leonberger
1.0 Chinese Crested
1.0 mis
1.0 Samlever

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #12 Dato: 13 Juni , 2010, 21:18 »
Midlet mod Coccidiose hedder Esbetré Vet, fås kun hos dyrlægen.
Godt du kan få nogle nye kyllinger af samme sælger  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #13 Dato: 13 Juni , 2010, 22:45 »
Trist Pernille....
Men et godt forløb med sælger.
Jeg er også sikker på Coccidiose

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #14 Dato: 13 Juni , 2010, 23:17 »
Pernille dine er sikkert blevet svækket af stressen over flytningen så forløbet er gået hurtigere :-[ trist men håber det kommer til at gå bedre med de nye kyllinger
Nu tilbage som Johanne Schiødt