Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Temperatur i rugemaskine?  (Læst 14672 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
Temperatur i rugemaskine?
« Dato: 11 Juni , 2010, 23:38 »
Hej :)

Jeg håber ikke jeg spammer jer med alle mine spørgsmål, men har målt temperaturen i min lånte rugemaskine lige siden starten og vil bare lige være sikker på temperaturen er i orden.

Den ligger altid på omkring de 37.4 grader er det en passende temperatur?

Mvh.
Clemens
Mvh.
Clemens - Nu med jagttegn. Så pas på ræve! ;)
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Temperatur i rugemaskine?
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2010, 01:32 »
Hej

Du skal bare spørge løs, men du skal ca. 1 grad op til 38,5 og ellers ligger der en rugevejledning her inde ude til venstre under artikler om avl.

Held og lykke med rugningen
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2010, 06:23 »
Den korrekte temperatur er :

For fladruger......(uden motor) 38,5 - 38,8°C.
For Motorruger....(med motor) 37,5 - 37,8°C.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2010, 07:35 »
Iøvrigt afhænger det 100% af med hvad og hvor du måler temperaturen.

Ikke alle termometre er selvfølgelig lige nøjagtige. Et alm. termometer med LCD display til at måle menneskers temperatur er vel det mest nøjagtige de fleste har til rådighed, hvis man skal chekke om det termometer der er monteret på ens maskine viser korrekt.

Men check tolerancen på det du bruger (står som regel i brugsanvisningen). Den kan f.eks. være på +/- 0,1 grad C. Vær iøvrigt opmærksom på at du ikke kan chekke et termometer med en lille tolerance med et der har større tolerance.

Et tilfældigt termometer med en tolerance på f.eks. +/- 1 grad C dur ikke til en rugemaskine da en temperatur på 37,5 grader C jo kan ske at blive vist som 36,5 grader hvorefter du justerer temperaturen op med en grad, hvorved den den bliver for høj (38,5 grader).

Vær iøvrigt opmærksom på at et elektronisk termometer med LCD display ikke nødvendigvis er mere nøjagtigt end et alm. termometer.

Iøvrigt et tip til køb af et godt termometer:
Hvis det er muligt så chek alle de termometre der hænger i butikken og vælg et af dem der viser det samme. Så får du statistisk set et af dem der viser mest nøjagtigt.
Mvh

Claus

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2010, 08:48 »
Det er en Covatutto 40 jeg bruger så det må være en motorruger.

Rugemaskinen har kørt i 17 dage, er det så en god ide jeg begynder at pille ved temperaturen?

Hvis jeg tænder for den pære der er inde i rugemaskinen, kan jeg få temperaturen til at stige lidt.

Mvh.
Clemens
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2010, 22:29 Fra Clemens »
Mvh.
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2010, 09:10 »
Jamen det er vel pæren der varmer maskinen op, styret af termostaten - så den holder en konstant temperatur. Pæren skulle derfor gerne tænde og slukke med passende intervaller (skal ikke være slukket hele tiden, ej heller være tændt hele tiden.

Generelt er det aldrig godt at justere på en maskine med æg i - det skulle have været gjort 2-3 dage før du puttede æg i, så den bare var 100 % klart og justeret. Men gør du det alligevel skal det være ganske små justeringer f.eks. 1 gang i timen indtil temperaturen er oppe.

Men 37,4 er jo egentlig næsten ok - jeg ville ikke pille eller justere. Det tager måske bare en 1/2 dag længere for kyllingerne at komme ud.
Mvh

Claus

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2010, 09:41 »
Sådan som jeg har forstået det, er der mindre risiko ved en lidt lav temperatur end ved en for høj, rugningen tager bare lidt længere. Hvis du begynder at regulere nu, kan du risikere, at du får en for høj temperatur, og det kan være fatalt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2010, 13:16 »
Det gør ikke noget at det tager lidt længere tid, så længe kyllingerne kommer ud i sidste ende.  :D

Endnu en gang tak for hjælpen.

Mvh.
Clemens
Mvh.
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns