Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: utøj i hønsegården  (Læst 20711 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: utøj i hønsegården
« Svar #30 Dato: 14 April , 2008, 20:42 »
Jeg har brugt hjortetaksolie og penslet det på, det virker, men er noget rod at stå med,,,,
Det kan fås på spray og det er meget nemmere, men kommer lidt over det hele,,,,
Nu har jeg fået det på pumpeflaske, fra America, altså ligesom rudepuds, men det drypper,,,,

Det er altsammen det samme, nemlig hjortetaksolie der lugter som en blanding af tjære og askebæger ::) men det virker, og skal genanvendes ca hver 3 dag, og hønsene hader det,,,,,

Det siges at hvis man smøre det på en tot menneskehår og lægger det langs med hønsegården, så holder man også ræv og andre rovdyr væk   ;D det lugter i hvert fald grimt nok til at holde hvem som helst væk. ???
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: utøj i hønsegården
« Svar #31 Dato: 14 April , 2008, 22:49 »
Super super tak for hjælpen.
Imorgen vil jeg gå til matas for at købe hjortetaksolie, det skal dælme prøves.
Ina. <A er det resten af levetiden de skal have hver 3 dag ?? Hvad gjore du. Stoppede det eller fandt du synderen
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: utøj i hønsegården
« Svar #32 Dato: 15 April , 2008, 09:55 »
Jeg har heldigvis aldrig prøvet det hos mine voksne høns, men jeg er sikker på at jeg er den eneste på Stevns der har malede kyllinger  ???
Jeg bliver ved til de har glemt det, eller til det er slidt af på et tidspunkt hvor jeg ike lige har husket det, og så ser jeg om det fortsætter, man lære hurtigt at se om der mangler en fjer et eller andet sted.

Jeg har flere gange oplevet det hos mine kyllinger, og jeg ved ikke hvorfor det starter, jeg har tænlt over deres omgivelser, som for tørt med spåner, og nu går de på grus, eller for lidt kråsemateriale, så nu får de skaller fra start, eller kedsomhed, så nu har de et træ at klatre i, og hirsekolber hængt op alle vegne,,,, og nu er de flyttet i legehuset med tilhørende hønsegård med græs,,,, men jeg stoler ikke på dem, så nu har jeg skaffet en elstein pære så der er mørkt om natten, for egentlig tror jeg de har for megen tid til at pille når der er lys på 24 timer i døgnet.

Men det er jo kyllinger,,,, hvis du mistænker en, så tag den fra og se om det fortsætter, sæt den mistænkte sammen med en anden så du kan se om der forsvinder fjer.
Hvis jeg vidste hvor det startede ville jeg omgående fjerne den fra flokken.

Hvis du køber hjortetaksolie hos Matas så husk at købe en pensel til at smøre på med,,, sådan en gummi madpensel er perfekt.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: utøj i hønsegården
« Svar #33 Dato: 15 April , 2008, 10:43 »
Tak Ina  <.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: utøj i hønsegården
« Svar #34 Dato: 16 April , 2008, 22:51 »
 ;D Ja så har hønsene fået en tur af hjortetaksolien  ;D ojj det lugter og ja hønsene hader det. Så må vi se om jeg kan spotte synderen eller synderene. Idag var der en som snuppede en fjer som lagde på jorden,  <A <A underligt ,,, det er en af dem som mangler mange fjer selv. Nå jeg holder øje med dem  <B <B
Er der nogen som kan fortælle mig hvordan høns ser ud hvis de har fået utøj,   <H altså ikke det der med ned på ryggen og stængerne i vejret  <T <T Nej jeg mener på afstand når man ser på dem, bare sådan i det daglige  <A <A
Nu har jeg flere gange troet at MINE høns har haft utøj men det har de så altså ikke  8)
 ??? Så hvordan ser man det og er der mon nogen som har billeder af høns som har utøj  <E
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: utøj i hønsegården
« Svar #35 Dato: 17 April , 2008, 09:05 »
Det er ikke altid at høns viser de har utøj. Høns er i det hele taget ikke gode til at vise, hvis der er noget galt. Det ligger meget grundlæggende i deres adfærd og derfor skal vi holde godt øje med dem - og om nødvendigt tage rumdragten og handskerne på og tjekke dem. ;)

Høns er byttedyr pr. instinkt. Sidder der et rovdyr i nærheden, vil den straks hapse et dyr der viser svaghed, så derfor kan høns gå med mange dårligdomme i lang tid. Det er også derfor vi nogen gange undrer os over, at der pludselig ligger en død høne under pinden, for vi har ikke kunne se noget.

En ledetråd kan dog være at de pudser sig mere end de plejer og ryster sig. De vil ikke så gerne skrukke, de lægger ikke så mange æg, de blir lettere syge, kan være blege og oppustede. De sidste symptomer er når det er meget slemt.



Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: utøj i hønsegården
« Svar #36 Dato: 08 Maj , 2009, 23:07 »
Sidder jo her og er lidt ked af at mine ene h*ne mangler fjer på ryggen, og søgte derefter lidt rundt herinde, hvor jeg så stødte på denne tråd. Hvordan endte det hele? :)

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: utøj i hønsegården
« Svar #37 Dato: 08 Maj , 2009, 23:18 »
Sorry  8)
Det er faktisk lidt for dårlig når der ikke er en slutning på historien.
Den kommer så her:
Jeg fandt ud af at det var de røde amerikaner jeg havde gående i den lille flok som plukkede de andre. Hjortetakolie(som iøvrigt stinker HELT vildt)hjalp for en kort stund, så var den gal igen.
Så jeg tog hoved afbryderen på de røde og så gik problemet stille væk. ::)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: utøj i hønsegården
« Svar #38 Dato: 08 Maj , 2009, 23:22 »
Tak *l Og godt du fandt ud af hvad der var der skete, så du kunne handle på det!

Jeg er bare så trykket over det med den ene, men jeg vil prøve at obsevere lidt mere, og se om det er en bestemt som plukker den.