Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane slagtning  (Læst 15633 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hane slagtning
« Svar #15 Dato: 06 Februar , 2015, 08:53 »
Til "nakkedraget" vil jeg anbefale noget bedre end trækøller. Et stk rundjern eller et tyndt vandrør. ca 30 cm langt.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hane slagtning
« Svar #16 Dato: 06 Februar , 2015, 09:08 »
Til "nakkedraget" vil jeg anbefale noget bedre end trækøller. Et stk rundjern eller et tyndt vandrør. ca 30 cm langt.
Hvorfor et nakkedrag når hovedet ryger af i eet hug ?  Der tror jeg heller ikke de mærker noget !
Hilsen
Peter

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hane slagtning
« Svar #17 Dato: 06 Februar , 2015, 09:26 »
Nej, når hovedet ryger af så dør de da fuldstændig.

Men men, de er jo ikke meget for at holde hovedet stille på blokken, og kan være svære at ramme.
Derfor pacificering med et nakkedrag, så man kan få halsen lagt det rigtige sted.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hane slagtning
« Svar #18 Dato: 06 Februar , 2015, 12:26 »
Jeg har 2 skruer i huggeblokken med ca. 2 cm. afstand i bunden, og så skruet i som et V. Når hovedet sidder der, og man har fat i ben og vinger kan den ikke flytte sig.
Hilsen
Peter

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Hane slagtning
« Svar #19 Dato: 06 Februar , 2015, 13:13 »
Jeg er ikke sikker på at "hovedafbryderen" lukker det hele ned med det samme.

Hjernen dør vel af blod/iltmangel, når forsyningen afbrydes, og jeg tænker, at det tager nogle øjeblikke efter hovedet er hugget af.

Derfor foretrækker jeg, at der bedøves inden. Bare for alle tilfældes skyld.
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hane slagtning
« Svar #20 Dato: 06 Februar , 2015, 16:58 »
Jeg er ikke sikker på at "hovedafbryderen" lukker det hele ned med det samme.

Hjernen dør vel af blod/iltmangel, når forsyningen afbrydes, og jeg tænker, at det tager nogle øjeblikke efter hovedet er hugget af.

Derfor foretrækker jeg, at der bedøves inden. Bare for alle tilfældes skyld.
I det øjeblik at rygsøjlen bliver kappet tror jeg lyset slukkes, dog uden at vide det.  Men, jeg afleverede en gang en flok moskusænder på et slagteri. Der blev de slået ihjel med en jernstang. Hver enkel and skulle have op til 10 slag. Jeg havde det dårligt med det hele dagen, og har aldrig gjort det siden. Så hellere ta' arbejdet selv og dyrene dør i eet hug.
Hilsen
Peter

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hane slagtning
« Svar #21 Dato: 06 Februar , 2015, 18:48 »
Peter, det med skruerne virker godt, jeg har det bare dårligt med at hugge med skarpe økser i nærheden af jern og stål.
Hvis moskusænder skal have 10 slag i hovedet, er der noget helt galt!
Et er nok.

En anden sag er så, at døden er svær at definere. Er det når dyret ligger helt stille og får det brustne blik i øjet, eller er det, når det ikke kan leve mere?
Høns kan jo løbe rundt uden hovede, men de kan ikke leve mere, og hovederne kan ligge på blokken og åbne næbbet og kikke sørgmodigt på slagteren.
Det er ikke så enkelt, hjernedød eller hjertedød, eller hvornår sker det?
Jeg kan godt lide at definere med at .. de kan ikke leve mere, selve udåndingen og stilheden tager ofte lidt tid.
Og det er ikke rart at se på, men hvem er det lige, det ikke er rart at se på for. Det er jo os, der er nogle følsomme sjæle og ikke kan tåle at se grusomme ting.
Men slagtning er grusomt, og smerten går ikke væk, men vi skal passe på ikke at forveksle vores smerte med dyrets.
Jeg er foruden hønseholder også jæger, og som jæger ser man, hvor bred døden er: nogle dyr dør i knaldet, men mange gør ikke og må affanges, og nogle er ret så svære at slå ihjel. Og det endda til trods for at de er hjernedøde, eller hjertedøde, eller en anden form for døde. Såe...
Det er ikke så nemt.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hane slagtning
« Svar #22 Dato: 06 Februar , 2015, 20:07 »
Peter, det med skruerne virker godt, jeg har det bare dårligt med at hugge med skarpe økser i nærheden af jern og stål.


Jeg har så aldrig ramt skruerne endnu, og har man en god skarp, lidt tung økse som giver et godt drev, skal man ikke koncentrerer sig så meget om at slå hårdt nok, men bare om at ramme.
Jeg mener også at når hovedet er af er livet slut.
Hilsen
Peter

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hane slagtning
« Svar #23 Dato: 07 Februar , 2015, 15:34 »
Sidste sommer købte jeg en slagtetragt. Jeg har ellers brugt slag mod husmur/økse-metoden, men en gigt-dårlig skulder har taget en del af min slagkraft. Til human aflivning af fx. haner kan jeg anbefale slagtetragten - jeg stripper den fast på min workmate, som har ne passende højde til, at der kan stå en avisforet spand under tragtens åbning.
Min bedste køkkenkniv er hyleskarp, den skærer både kød og knogler så let som ingenting - den bruger jeg - hanen ned i tragten, forsigtigt lempes dens hoved og hals ud af hullet i bunden, og hovedet skæres af i én bevægelse. De sidste bevægelser foregår i tragten, hvor man nemt kan holde på fuglekroppen, og blodet løber af ned i spanden på få minutter. Metoden er meget udramatisk både for fugl og menneske.
http://venje.dk/slagtetragt/

Her er fem minutters fugledrab med hyggemusik i baggrunden: https://www.youtube.com/watch?v=LZFQO3Cgdrw
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Hane slagtning
« Svar #24 Dato: 07 Februar , 2015, 16:20 »
Peters metode med 2 søm / skruer , bruger jeg selv.Kun et fjols rammer sømmene.Det er en bedre metode end 5-10 slag med en jernstang inden man svinger øksen.Når hovedet ligger på jorden,er livet slut.Mener jeg.De sidste bevægelser er nervetrækninger.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Hane slagtning
« Svar #25 Dato: 07 Februar , 2015, 23:33 »
Død kan være svært at definere, når man ikke har prøvet det!!! Når mennesker er erklæret døde, og her er jeg aldrig i tvivl, har de ofte afføring og urinafgang efterfølgende. Og der kan også ske lidt skægvækst. Jeg er ret sikker på, at hønen er død, helt død, når hovedet er kappet. Selv foretrækker jeg at bære den stille ud til huggeblokken og så et hurtigt knald. Tror ikke den opdager det. Peters ide med skruerne lyder fint. De kommer i næste gang.