Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det er utroligt....  (Læst 13994 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Det er utroligt....
« Svar #15 Dato: 04 Februar , 2012, 21:38 »
Ja Lene du er en truet race  ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Det er utroligt....
« Svar #16 Dato: 04 Februar , 2012, 22:44 »
Frank, der er da ingen der siger at "justeringsrugninger" er dyrplageri. De færreste rugemaskine kører vel perfekt fra de tændes uden noget behov for justering. Jeg går og venter på en portion dyre æg og kører to prøverugninger inden de kommer, hvor jeg blandt andet skal finde ud af hvordan jeg skal indstille fugten i min nye maskine for at få det bedste resultat.

Kære bette pige. Jo det gør jeg - nu altså..! Men det er måske en god ide lige og få defineret begrebet "Justerings-udrugninger" som alt ialt, og det er et faktum, koster mange unødige liv. 

Prøvejusteres der A: i starten, eller prøvejusteres der B: løbende under hele rugeforløbet.

1. med befrugtet avls-rugeæg
2. med befrugtet (prøve) rugeæg
3. uden rugeæg i maskinen

Punkt 1. kan vel udelukkes.

Punkt 2.
Mange køre prøvejusteringer-udrugninger igennem et helt rugeforløb og håber så på det bedste med der af følger. Og det er netop det der er mig så meget imod.

En god kvalitets motorruger, der er indstillet efter medfølgende vejledning og gerne (punkt 3) prøvekøres min. en uge før ilægning af fx. (prøve) rugeæg, bør højst have behov for en mindre finjustering den første uge, herefter skal maskinen altså køre korrekt.
Er det ikke tilfældet, bør man afbryde forrugningen senest på 14 døgnet. (altså udføre en simpel abort).
At fuldføre en hel rugeperiode hvis der løbende har været knas med maskinen eller rugeæggene, er simpelhen dyreplageri i mine øjne. Og det praktiseres desvære meget ofte.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Det er utroligt....
« Svar #17 Dato: 05 Februar , 2012, 08:39 »
Frank, er du så også imod abort? Det koster da også mange "liv".
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Det er utroligt....
« Svar #18 Dato: 05 Februar , 2012, 08:42 »
Det er jeg ihvertfald!!! men er det en diskussion for det her forum?  ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Det er utroligt....
« Svar #19 Dato: 05 Februar , 2012, 08:49 »
Fedt med liv i alle æg  /o Jeg har selv prøvet nogle gange at bestille æg med posten, det er gået OK. Nogle er gået i stykker i posten, og kun ok resultater.. Nu har du sikkert mere styr på de hønseracer end jeg har, eller havde.. Jeg blev nemlig snydt sidste år af én, der solgte Engelsk Araucana på gulgratis, så blot en advarsel herfra ;) Men jeg vil til hver en tid bestille og få sendt igen  /o

HUSK at holde os opdateret med de små mirakler  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Berit Linea

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 872
Sv: Det er utroligt....
« Svar #20 Dato: 05 Februar , 2012, 09:05 »
Uha, hvor spændende. Jeg venter på at Dk får mere normale temperaturer, så jeg kan få tilsendt de rugeæg, jeg har bestilt.  *o
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Det er utroligt....
« Svar #21 Dato: 05 Februar , 2012, 11:04 »
Frank, er du så også imod abort? Det koster da også mange "liv".

Hej Martin. Nej jeg er netop ikke imod abort og det er det, der også er pointen i mit indlæg. Istedet for at udføre justerings-udrugning i et helt udrugningsforløb, bør man afbryde forløbet. Det er da mere humant, end at tilvejebringe sølle forkrøblet skabninger, der mange gange end ikke får noget liv, eller dør undervejs i forsøget på at bryde ægget.
Man bør i det hele taget slet ikke gøre disse "dyreforsøg" så undgåes helt aborter eller spildte liv.
Det er min holdning, der er mange der er uenig her i, men det ændre ikke faktum.

PS. Her en lille lækkerbisken.

I Vietnam er kogte andeæg med ikke færdig udruget andefoster i en delikatesse. Mums..!  
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2012, 11:06 Fra FC-Søvind »

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Det er utroligt....
« Svar #22 Dato: 05 Februar , 2012, 18:05 »
ja.. så kom jeg altså lige til at lyse igen.. jeg ved det.. fyyha.. slem Tine.. fy skam sig..

og der er "desværre" kun 9 araucana æg der er befrugtet.. så 9 ud af 10.. Men er stadig vildt imponeret!!

2 ud af 4 dværg silkehønseæg, som har ligget alt for længe ude, og alt for længe i køleskabet er der også liv i!! Det havde jeg slet ikke regnet med.

Maran æggene er en helt anden sag. Ud af 11 æg har jeg kasseret de 5.. tror heller ikke der er noget i de andre 6.. men den skald er jo så mørk, at det er for svært at være sikker. Så de får  en 14 dage.. så er jeg ihvertfald sikker. Tror dog ikke på dem.. men sådan kan det jo også gå..

sååå.. spændende er det altså..  ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Det er utroligt....
« Svar #23 Dato: 05 Februar , 2012, 18:18 »
Det er rigtig svært at lyse maranæg, man skal tit ret langt hen i forløbet før man kan se noget, så hos mig får æggene som regel lov til at ligge indtil jeg er 200 % sikkker på at de er tomme.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Det er utroligt....
« Svar #24 Dato: 05 Februar , 2012, 19:21 »
Hej Pylle Pylle.
Jeg tror heller ikke at PostDanmark skal have skyld for alle vores fortrædeligheder med sendte rugeæg. Jeg afhentede personligt 26 rugeæg hos Mikkel i Esbjerg for nøjagtig 4 uger siden om to timer.
Mikkel sagde at det var koldt, at de ikke var sat i stammer så 4 haner gav meget uro og meget andet, men jeg insisterede på at prøve at ruge nogle af hans Maranæg inden de kom i stammer og han skulle tage æg til sig selv og evt. også sælge. Mikkel havde taget æg fra i en uge og jeg kørte dem forsigtigt hjem søndag aften og satte dem i en automatisk vugger i 5-10 grader i nogle dage. 3 uger senere skulle jeg og 3 fra bestyrelsen i den nye Maranklub DK til Frankrig, så æggene skulle ikke i klækkeren lige mens vi var væk. De flotte mørke æg kom i rugeren d. 12/1 og den 19/1 lyste jeg dem med min gode gamle lampe og kunne ikke se en bjælde. Så tog jeg den nye lille LED-lampe som jeg købte hos America på LU og der kunne jeg se edderkoppen lige så tydeligt i 15 æg. d. 26/1 lyste jeg igen. Stadig 15 befrugtede æg(lysning efter en uge var korrekt), men desværre var 4 gået i stå - altså døde.
da vi kom hjem fra Frankrig tidligt om morgenen d. 31/1 lyste jeg igen og der var 10 med liv i. Jeg udførte samtidig en kontrol med New Hamshire æg, som jeg kender gennem mange år, så jeg vidste at maskinen havde kørt som den plejer. Alle 10 Maranæg begyndte klækning og 8 klarede strabadserne og har det fint nu under varmelampen.

Konklusion 1: Selv under de mest optimale forhold er der sjældent 100 succes. Jeg var tilfreds med ca. 33% så tidligt på sæsonen
Konklusion 2: Den lille LED-lampe fra America er TOPgenial også til meget mørke æg. Den fås med transformator til 230 volt og samtidig med en lille batteripakke, så den er transportabel ud til mine gæs f.eks.
I mørke lyser den også op 10 meter foran hvor jeg går og er en fin lommelygte, så det er et af de bedste køb jeg har gjort længe.

Jeg er raceavler og udstiller i dag, men i 35-40 år var jeg bare vild med at have høns. I mange tilfælde er det hønsefolk som dig, der bliver bidt af raceavl og udstilling og bliver "Freaks" som Lene, Marianne, mig selv og andre. Jeg glædes usigeligt over din og andres glæde ved høns og sidder bare lige så stille og venter på at du/I tager det næste skridt engang.

PØJ PØJ.

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Det er utroligt....
« Svar #25 Dato: 05 Februar , 2012, 19:31 »
Den lyder fortræffelig den LED æggelyser Steffen, måske held i uheld at jeg har "mistet" min egen. Den var ok til at lyse maran og araucana æg, i det jeg kunne bedømme på luftblæren i æggene og der var noget i og nogen gange se blodårer. Men altså ikke "spionere" på de små kyller som man kan i de hvidskallede æg.

Min egen maskine kører nu med æg, og det er første gang i år? Det er altså meget fine rugeæg- der er 9 med liv og de må MEGET gerne alle klække. Er det dyrplageri? Jeg puttede dem i maskinen efter den havde kørt 3-4 timer, den udrugede upåklageligt sidste år men jeg har måtte justere en lille smule undervejs?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Det er utroligt....
« Svar #26 Dato: 05 Februar , 2012, 20:47 »
Jeg købte og kørte sidste år laaangt efter 20 rugeæg.. desværre var ikke et eneste æg befrugtet.. Og de æg blev behandlet yderst forsigtigt.. Sådan er det bare nogen gange.. Jeg skylder bestemt ikke skylden på hverken posten eller på avleren.. jeg tager det som en gang lotteri.. og det er så super sjovt!! i LOVE it!! også selvom der nogle gange ikke er gevinst.

Jeg vil faktisk meget gerne prøve at udstille mine røde dværgsilker.. Men syntes ikke rigtig jeg tør.. er nok lidt bange for kritikken.. og syntes det er svært hvordan de præcis skal se ud.. sådan helt nede i sømmene. Joo. har da læst og læst.. men det er bare ikke det samme som at se og få fortalt om den ægte vare.. Og den er der bare langt imellem i syddanmark.. Og jeg "Gider" ikke bevæge mig til nordjylland eller sjælland hver gang jeg har brug for en snak.. Sååå.. Ja..  så kommer jeg nok ikke langt.. ::)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Det er utroligt....
« Svar #27 Dato: 05 Februar , 2012, 21:03 »
@ Pylle

Er der ikke en lokal klub i nærheden og hvis ja, så er der sikkert også en som vil kigge på dine Silker.

Det gælder da bare om at udstille, og med hensyn til kritik, ja, så skal man ikke være så nærtagende, men spørge ind og lære af det.
Selvfølgelig hjælper det ikke at blive sur, hvis ens høns ikke får høje point, for der er som regel altid en grund til det.

Jeg startede også med lidt blandingshøns for æggenes skyld, men ville så gerne have en race, og da jeg så fik en race, ja så ville jeg egentlig også gerne arbejde med den og lave noget som er noget.
Og ja så kunne jeg da også prøve at udstille og siden er det så gået slag i slag.

Og jeg har også i starten prøvet at stå på en udstilling med en "masse" 0 point dyr.
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2012, 21:09 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Det er utroligt....
« Svar #28 Dato: 05 Februar , 2012, 21:15 »
det er der faktisk ikke.. dværgsilkerne er bare ikke en populær race her på fyn.. jo som nuttekæledyr!.. det var jo også derfor jeg selv fik dem.. Men syntes det kunne være lidt sjovt at prøve.. især efter jeg så Mariannes Wyandotter og sebrigth på sidste udstilling.. lidt sjovt er det altså..

Problemet er også at jeg nok er lidt for perfektionistisk. Jeg vil have noget ordentigt inden jeg skal prøve.. og spørgsmålet er så.. hvor ordentligt kan man få dyret?? Det syntes jeg er svært at få til at balancere.  Lige nu har den ene høne for store hageflapper.. og hanens kam er ikke helt fin.. Hans kam er også meget rød, men det må den så åbenbart godt være, når det er røde dværgsilker?? ja.. der er lidt for mange ting omkring det endnu!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Det er utroligt....
« Svar #29 Dato: 05 Februar , 2012, 21:25 »
Nu findes der ikke noget som er perfekt, så hvis du skal vente på det, så kan du vente længe.  ;)

Men har du standarden på Silker, så kan du læse om det vigtigste punkter for dem (kardinalpunkter) dette er det typiske for racen.

1) Fjerstruktur
2) Blå skind
3) 5 tæer (bagtæer skal være helt adskilte)

Du kan også læse om A-fejl og Fejl.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub