Arveanlægning for æg i eksotiske farver.
Når jeg ser på folks opslag så synes det at der er nogen forvirring når folk sælge, køber og snakkes om høns der lægger æg med i blå og grønne nuancer, i særdeleshed når der snakkes om afkom. Arvelighedslære beskriver de teoretiske fordringer for afkommets træk. Der skelnes mellem fænotype og genotype. Fænotype er træk vi kan se hos dyret, måle, veje, etc. Genotype er informationer som ligger gemt i generne, hvor der kan gemme sig træk, som ikke nødvendigvis kommer fysisk til udtryk, men som kan komme til udtryk i den efterfølgende generation.
Ameraucana, Engelsk Araucana, grønlægger, grünlegger (tysk for grønlægger), easter egger etc. De to første benævnelser er racer, hvorimod de andre snarere beskriver en karakteristika hos en høne. Fælles for dem alle er dog, at de har mindst forfader, nær eller fjern, som har været af racen Araucana. Alle renracede Araucana'ere er de eneste hvor vi kan være sikre på at de er homozygotisk disponerede for at lægge æg i eksotiske farver, hvorimod en såkaldt grønlægger, typisk er heterozygotisk disponeret for samme. Hvad dette har af implikationer, og hvordan man kan regne den teoretiske, statistiske sandsynlighed ud for, hvad ens afkom ender ud med, kan man se i den vedhæftede fil.
Tak for ordet, jeg håber det kan være med til at afhjælpe en del af forvirringen, ellers vil jeg prøve belægge mine ord bedre, såfremt at der skulle være uklarheder. Fortsat god søndag! Troels