Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tips søges til billig voliere  (Læst 22667 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Tips søges til billig voliere
« Dato: 12 Februar , 2014, 18:36 »
Vores grundejerforeningsformand har lige været forbi og har gjort os opmærksomme på, at vores høns ikke må gå "løs" bag en indhegning i vores have. De skal være i en rottesikker voliere.

Er der nogen, der har nogle gode tips til, hvordan vi laver sådan en for en rimelig penge? Da vi anskaffede vores høns undersøgte jeg forskellige muligheder, og lige præcis rottesikring var ikke helt billigt. Jeg undersøgte prisen for volierenet med små masker, men måske er der en af jer, der har en anden og billigere løsning?
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2014, 18:53 »
Jamen... Må katte og hunde så godt gå løse? Nå men der er vist ingen vej udenom volierenet. Prøv byggemarked eller Harald Nyborg
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2014, 19:01 »
Ja, men det var de steder, jeg undersøgte priser i sin tid. Det bliver bare ret dyrt, fordi vi gerne vil give vores høner et rimeligt areal at hygge sig på.

For god ordens skyld vil jeg lige sige, at jeg også undersøgte reglerne for hønsehold i kommunen, inden vi fik hønerne, men jeg overså desværre reglen om en voliere.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2014, 20:09 »
Skal de være i den voliere hele tiden, eller blot noget af tiden? Høns der går frit i haven tiltrækker da ikke rotter, fordi de går rundt og skraber?! :o

Det er svært at rottesikre en voliere, jeg har ikke fundet løsningen, da rotter kan komme ind allevegne. Jeg har volierenet rundt om hønsegården, men "taget" er en net i maskestr. 6 x 6 cm, og der er ikke gravet net ned hele vejen rundt.

Ærgerligt, at der ikke er højere til loftet i din grundejerforening. Har du prøvet at tale ham til fornuft, evt. ved at vise ham dine høns og forholdene for dem?

Harald Skrald (Nyborg) er det billigste sted, jeg har kunnet finde volierenet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2014, 20:32 »
har du efterlyst hvad der står skrevet om definitationen rottesikkert, det er det latterligste agument jeg længe har hørt

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2014, 21:54 »
Enig med kristiank. Det argument har jeg godt nok heller aldrig støt på før. En ting er at de kan sige til dig at foder skal opbevares i lukkede beholdere men ligefrem at bede dig rottesikre hele hønsegården? Hold da op :o

Finn, du er så god til at finde de der regulativer. Kan du ikke slå det op for det lyder da helt hen i vejret?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2014, 22:16 »
Der to ting, man kan be grundejerformand forklare hvad godt nok, og gøre det, så kan man bagefter lukke hønsene ud når man er hjemme. Det at lave en rigtigt rottesikret anlæg er utopi men den forstå nok grunejeførenibgsformand ikke.
Det bedste rotte sikring er at lukke alt foder ind og have fælder hele tiden på fangst. Hvis man sorger for at der er ingen mad for rotter og at fanger strejfere lige med det samme holder man nok sig rotte fri.
Men det er nok tidsspil at forklare det til Grundejerforening.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2014, 23:13 »
Vores grundejerforeningsformand har lige været forbi og ...

stukket hånden i en hvepserede.

Jeg tvivler på at han kan forlange at hønsene skal indkvarteres i Fort Knox. Høns i sig selv, tiltrækker ikke rotter. Kun lemfældig omgang med foder vil invitere rotter. Så hvis du fodrer indendørs og ellers sikrer opbevaret foder mod adgang for rotter (feks opbevaring i plast fodertønder med tætsluttende låg) så er risikoen for at netop du tilskynder rotter til et besøg yderst begrænset.

Derimod vil gnaveben til hunde efterladt i haven, fodring af havens fugle på foderbræt eller lignende, opbevaring af noget som helst spiseligt i feks en carport eller et redskabsrum være en åben invitation til de rotter der findes i området eller kommer forbi på et strejftog i søgen efter føde og evt et nyt tilholdssted.

Man skal tænke før man taler.  ;)   
Mvh
Erik Andersen

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2014, 00:39 »
Som jeg læser Hvidovre kommunes fugleforskrift er der intet krav om, at hønsene skal være lukket inde i volieren hele dagen. Brevduer omtales også i forskriftet, og de er jo netop "lavet" til at komme ud af volieren. Hvis brevduer må komme ud af volieren, må høns vel også? Har I skrappere regler i jeres lokale grundejerforening, eller er det kommunens forskrift, der gælder?

Hvis det kun er kommunens regler, der gælder, behøver din voliere ikke at være ret stor. Så kan hønsene jo rende rundt, som de plejer - og holdes i hus og voliere om aftenen og natten.

Formuleringen "Fugleholdet skal enten etableres indendørs eller med et fuglehus og voliere" er ikke specielt skarp. Igen, for mig at se betyder det bare, at man ikke må have fuglene rendende i haven uden at have et sted, hvor de kan lukkes ind. Etableres betyder anlægges, og det er ingen steder antydet, at dyrene aldrig må komme ud. Men det er måske en meget god ide at få det skåret ud i pap - på skrift - fra kommunen først.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #9 Dato: 13 Februar , 2014, 07:00 »
Kan en grundejerforening "overrule" kommunens regulativer? Vi har et vennepar der bor i et pænt sølvbryllupskvarter i Taastrup kommune, som er kendt for at være hønsevenlige, og endda lejer hønsefræsere ud, for at få borgerne til at få høns i haverne. Vores vennepar må ikke holde høns i deres have, fordi grundejerforningen ikke tillader det. Siger de. Men kan grundejerforeningen bestemme det?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #10 Dato: 13 Februar , 2014, 07:30 »
Ja, det kan en grundejerforening godt bestemme
http://www.hvidovre.dk/Borger/miljoe-og-affald/Skadedyr-og-nyttedyr/Ikke-erhvervsmaessigt-husdyrhold.aspx
Stk. 2
Såfremt der i lokale grundejer- andels- og lejerforeninger er vedtaget
regler, som ikke tillader fuglehold, eller såfremt disse har fastsat skær-
pede regler for fuglehold, er disse fortsat gældende.


Det er en standard formulering i de fleste kommuners regulativer og det gælder også i de kommuner som ikke har regulativer
(og en af mange grunde til at jeg ALDRIG, ALDRIG vile bo et sted hvor grundejerforening var obligatorisk..)

MEN der står ikke noget i Hvidovres kommunes regulativ om at høns ikke må lukkes ud på græsplænen...

Fugleholdet skal enten etableres indendørs eller med et fuglehus og
voliere.

Intet yderligere

Spørgsmålet er.
Hvad står der i grundejerforeningens regler?

Det kunne være at det er formanden der på egen hånd "overfortolker"
Du må meget gerne enten lægget et link op, sende et link eller sende reglerne til mig
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Vikkelsø

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 93
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #11 Dato: 13 Februar , 2014, 08:00 »
Hej igen allesammen.

Tusind tak for jeres støtte og hjælp. Vi sætter virkelig meget pris på den!

Formanden for grundejerforeningen gav mig kommunens regler, så det må være dem, der gælder. Jeg undersøgte det også selv, inden vi anskaffede hønsene, og mig bekendt er der ingen regler ud over kommunens.

Jeg tror, at den regel, der bliver vanskeligst at følge med vores nuværende hønsehold er §7 "Ekskrementer fra fugleholdet skal enten opbevares i lukket beholder eller umiddelbart iblandes jorden til gødningsformål eller tilsættes sammen med kompost".

Med mindre vi vil påstå, at vi gerne vil gøde i forhaven i den indhegning, hvor hønerne går, så følger vi jo ikke den regel. Og det bliver nok ikke godkendt, at vi har et særligt gødningsbehov lige der, hvor hønerne klatter.

Det er bare så frustrerende! Vi må gerne have en kompostbeholder af plastik - fyldt med madrester, men vi må ikke have høns, fordi de tiltrækker rotter. Og det til trods for at vores hønsehus står på 1 meter høje stolper, netop for at gøre det lidt sværere for rotter at komme til. Kompostbeholderen derimod står på jorden og er lavet af plastik. Et materiale, som jeg vil mene, at enhver rotte kan bide sig igennem i løbet af meget kort tid. Hvis vi bliver tvunget til at lave en voliere omkring hønsehuset, så må vi tage hønsehuset ned og stille det på jorden, da det ellers bliver en meget høj voliere. Dermed kommer vi efter min mening til at skabe et perfekt skjul for rotter under huset.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #12 Dato: 13 Februar , 2014, 08:03 »
En oplevelse jeg engang overhørte til en grundejers generalforsamling,som jeg lavede gule ærter til.Det drejede sig om en busk i en beboers forhave,som ikke passede ind i den foreskrevne plan for beplantningen,men manden ville ikke af med den.:-).hvad det endte med skal jeg ikke kunne sige,men det siger alt om grundejerforeninger.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline frydensberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
    • frydensberg-billing
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #13 Dato: 13 Februar , 2014, 08:41 »
Prøv at søge på dba eller gul og gratis, der har jeg tit haft held med at finde billige materialer
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Tips søges til billig voliere
« Svar #14 Dato: 13 Februar , 2014, 09:33 »
Okay, hvis det er kommunens regulativ der gælder, så synes jeg helt 100% at du skal tage fat i kommunens tekniske forvaltning og bede om at de kommer ud og rådgive dig om hvordan du skal forholde dig og ikke foretage dig noget før de er kommet!

Det her er et klassisk eksempel på at regulativer skaber mere bureaukrati og administration og det vil være rart at kommunen får det at mærke på egen krop.

Du risikerer intet ved det. Kommunen kommer ud og du får en tidsfrist til at ændre det. Ingen bøde eller noget. Du kan så samtidig fortælle den emsige grundejerformand at du har bedt kommunen om råd for at lave det rigtigt.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi