Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Venje.dk rugemaskiner??  (Læst 17820 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

gunvor66

  • Gæst
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #15 Dato: 13 Maj , 2014, 20:36 »
 ::) både jeg og min veninde har samme model men i gul og
har desværre store problemer med en utrolig dårlig klækkeprocent :-\
maskinerne kører fint stabilt på temperaturer og fugtighed men når vi
når til klækning går det galt ::) vi har forsøgt med forskellige kombinationer uden rimeligt resultat.
så ærgeligt når kylllingerne er fuldbårne i æggene.
vi har faktisk 8 dårlige rugninger nu, vores teori er nu at det er vendingerne der driller så vi vil
prøve at køre en maskine uden vuggen og vende manuelt i en ramme vi har fået lavet.
er lidt spændte på hvad resultat vi så får, forhåbentligt bedre end de ca 20 procent vi ellers har ligget på  :-\

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #16 Dato: 13 Maj , 2014, 21:20 »
Hold da op gunvor66.  Hvordan mener du den er gal med venderen??  Dur den ikke eller vender den ikke??    Er der andre som har andre maskiner.   Jeg har også kigget på rcom20 den virker super men for dælen den er dyr når man ska ruge 2-3 hold kyller ud om året

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #17 Dato: 13 Maj , 2014, 23:40 »
Jeg har r-com 20. Faktisk 2, for jeg købte en til på LU hvor man sparer momsen. Den første købte jeg fra England over nettet. Ingen problemer med det, og hurtig levering. Verdens nemmeste og lækreste maskine!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #18 Dato: 13 Maj , 2014, 23:51 »
Godt nok er jeg ny med rugemaskiner men kunne godt regne ud man skal fylde vand på selv. Og kunne godt regne ud af man ikke sætte en studs på vandHanen så den selv kunne tage hva den skulle bruge ligesom en vaskemakine :-)

Nej okay, men der findes jo rent faktisk de maskiner, der selv trækker vand via en lille slange, en lille motor og en flaske med vand, og DEM kalder vi fuldautomatiske, for du kan være på ferie i 14 dage, og den klarer ALT. Det var blot derfor jeg skrev, at man ikke helt kunne regne med betegnelsen fuldautomatisk, når vandet er med manuel påfyldning :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #19 Dato: 14 Maj , 2014, 00:59 »
Okay metmus. Dem har jeg aldrig set.  Henriette.  Hvad er LU??   Ja har tænkt på en rcom men den er dælme dyr :-(

gunvor66

  • Gæst
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #20 Dato: 14 Maj , 2014, 06:59 »
venderen  virker motorisk fint, men de bliver jo kun "vugget" en smule,
og jo mindre æg jo mindre bevægelse  :-\
de står lodret ved hver 3 vending og tipper ellers kun lidt til hver side.
vi vil prøve at lægge dem ned som de naturligt gør under skrukhønen,

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #21 Dato: 14 Maj , 2014, 07:07 »
LU = Landsudstillingen for fjerkræ. Foregår i december i Herning.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #22 Dato: 14 Maj , 2014, 07:48 »
Jeg har en model der er magen til , den er fra rugemaskine.dk og første hold klækker om 3 dage, så skal sige om jeg syntes den er god :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #23 Dato: 14 Maj , 2014, 07:56 »
Okay metmus. Dem har jeg aldrig set.  Henriette.  Hvad er LU??   Ja har tænkt på en rcom men den er dælme dyr :-(

Prøv at google en r-com King Suro 24..sådan én har jeg, den er virkelig fuldautomatisk :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #24 Dato: 14 Maj , 2014, 23:04 »
Super vil prøve at kigge på de ting. Synes bare de er dyre de rcom

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #25 Dato: 14 Maj , 2014, 23:28 »
Jeg kan ikke lige finde tid til at svare på de enkelte indlæg i denne tråd, men jeg kunne forestille mig, at de dårlige rugeresultater, der beskrives i tråden, er et tegn på at temperatur og/eller fugt indikatorer, selvom de viser hvad der forventes, måske er fejlkalibrerede fra fabrikken.

Det hjælper ikke meget at maskinen viser stabil temperatur på 37,8 C, hvis temperaturen i maskinen ved denne visning faktisk kun er feks 32 C. Og ligeledes med fugtigheden.

Så kalibrering med eksternt udstyr er nok nødvendigt for at afgøre hvad årsagen til de dårlige resultater er.

Jeg tvivler på at fejlen ligger i vendingen af æggene (tænk på de vilde fugle eller rugning med skruk). 
Mvh
Erik Andersen

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #26 Dato: 14 Maj , 2014, 23:32 »
Hold da op gunvor66.  Hvordan mener du den er gal med venderen??  Dur den ikke eller vender den ikke??    Er der andre som har andre maskiner.   Jeg har også kigget på rcom20 den virker super men for dælen den er dyr når man ska ruge 2-3 hold kyller ud om året

Ja - R-COM 20 er dyr hvis du køber fra Amerika i Thisted.
Generelt finder du billigere rugemaskiner i England - Enten Surro (< 2000 kr) eller R-COM 20 Pro (< 3000) - begge priser inkl. porto for en maskine der styrer både fugt og temp.
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #27 Dato: 14 Maj , 2014, 23:38 »
for en maskine der styrer både fugt og temp.

Når man har sikret sig at den er korrekt kalibreret fra fabrikken.  ;) ;)

Styring af fugt er ikke ensbetydende med at maskinen selv 'henter' vand. Der skal stadig påfyldes vand efter behov.

Udtalt af en ejer af R-Com 50 Pro.
« Senest Redigeret: 14 Maj , 2014, 23:43 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #28 Dato: 14 Maj , 2014, 23:58 »
Når man har sikret sig at den er korrekt kalibreret fra fabrikken.  ;) ;)

Styring af fugt er ikke ensbetydende med at maskinen selv 'henter' vand. Der skal stadig påfyldes vand efter behov.

Udtalt af en ejer af R-Com 50 Pro.

Jeg tror ikke du behøver at gentage flere gange at du mener alle rugemaskiner skal kalibreres, hver gang der er en diskussion om rugemaskiner - blot fordi du har oplevet en der ikke var det ordentligt. Jeg har tilsvarende ingen problemer haft, og har ligefrem haft mulighed for art kontrollere at dens justering passede.

De fleste vil nok have begrænset mulighed for at kontrollere fugtighed og temp., så indtil spørgsmålet eller problemet opstår, var det måske muligt at du kunne forholde dig til spørgsmålet i stedet ?

PS:Jeg har kun en R-Com 20 Pro - dvs. 20 æg i stedet for 50  8)
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Venje.dk rugemaskiner??
« Svar #29 Dato: 15 Maj , 2014, 00:35 »
Undskylder meget at jeg forsøger at hjælpe begyndere.  ;) Men det er du ikke i stand til at ændre på, beklager.

R-Com maskinerne, uanset størrelse (20/50 osv) er flotte maskiner at se på, men jeg ved også, at der har været en del medlemmer af dette Forum der har haft ganske alvorlige problemer med at få deres maskiner til at virke (sikkert lige så mange, eller sikkert endda flere, der ikke har haft problemer - men de har så heller ikke haft behov for vejledning og har ikke bedt om hjælp).

Det jeg gør, er at forsøge at hjælpe, de, der måtte have problemer med deres maskiner, R-Com, eller andre mærker, og du kan betragte det som simpel fejlsøgning. Har du ikke haft problemer med en R-Com maskine, er du naturligvis hjertelig velkommen til at meddele dette i tråden, men det hjælper nok ikke mange af dem, der står med et antal døde kyllinger i æggene.

Og hvor kan fejlen så evt ligge? I farven af maskinen? I navn/fabrikant af maskinen? Sælger af maskinen?

Nej vel?

Fejlen ligger jo nok i funktionerne af maskinen. Og hvad er funktionerne i maskinen?

1. Temperatur
2. Fugt
3. Vending af æg (som jeg iøvrigt ikke tror er specielt afgørende).

Ingen har begrænset adgang til et anskaffe et pålideligt termometer og et pålideligt hygrometer som kan placeres i maskinen som kontrolforanstaltninger.

Og nu blev jeg så alligevel nødt til at bruge mere tid på tråden end nødvendigt.
Mvh
Erik Andersen