Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Angus kalv  (Læst 2703 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Angus kalv
« Dato: 29 Februar , 2012, 22:54 »
Så nedkom min lille Angus ko.

Da jeg var i stalden for at fodre tidligere på aftenen manglede den ene ko. Selv efter at have rumsteret et kvarters tid med fodring med wrap var den ikke at se. Tyren og den anden ko stod som de altid gør og ventede på mad. Så jeg havde jo mine anelser om hvorfor den ene ko manglede.

Fat i en lygte og en tur ned over folden, og stort set længst væk fra gården, fangede jeg et par øjne i lyskeglen, og som jeg nærmede mig kunne jeg se reflekserne fra et par øjne mere i en noget lavere højde. Så der stod mor og barn. Det så ud som fødslen lige havde fundet sted. Kalven kunne stå men bestemt ikke flytte benene endnu. Har været nede og se til dem igen for ½ time siden og de har det godt.

Stakkels lille fyr. Født 29 februar. Så når den nok ikke at opleve en fødselsdag før den ender på bordet.

Til Jer med forstand på kvæg.

Er det ikke bedre at lade ko og kalv selv klare det med at finde op på stald når kalven kan gå, end at jeg begynder at slæbe den op på stalden nu og måske forvirrer koen? Det er jo trods alt relativt robust kvæg.

Jeg ved godt at det ikke er sandt uden billeder, men de må vente. Jeg vil ikke til at blitze løs på marken og skræmme koen væk fra kalven. Så det må nok vente til weekenden. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Angus kalv
« Svar #1 Dato: 29 Februar , 2012, 23:02 »
Nøj, tillykke!
Har du tjekket køn endnu?
Svoger, der opdrætter Zimmentalere, plejer at transportere kalven i en halmforet trillebør - og så lunter koen roligt efter. Det er NOGET nemmere at kontrollere yver, kalvens spiselyst og -evne samt evt. komplikationer i en lun tør og oplyst stald end på en mudret mark i kulde og mørke. Og koen har det også med at blive stående ved kalven selv om hun må være tørstig og nok også sulten. Meeeen det er jo en hårdfør race så det går vel også godt udendørs.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Angus kalv
« Svar #2 Dato: 29 Februar , 2012, 23:06 »
Nåhr.... Det er da ren Disney sådan med et par ekstra øjne.
Tillykke MORFAR  <I

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Angus kalv
« Svar #3 Dato: 29 Februar , 2012, 23:10 »
Tillykke med den. Så var den god nok.  /o <I
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline alma

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Angus kalv
« Svar #4 Dato: 29 Februar , 2012, 23:13 »
Tillykke med med det, glæder mig til at se billeder  :)
Malene

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Angus kalv
« Svar #5 Dato: 29 Februar , 2012, 23:15 »
Det ser ud til at være en bette dreng. Bekymrede mig dog ikke så meget om at kønsbestemme, som at sikre at alt var ok, så med forbehold for rettelse når jeg får set den lille i dagslys. Der sad en smule navlestreng under kalven, men det så umiddelbart også ud som der var den kvast pels som drengene har under maven.

At flytte den i en trillebør, tror jeg ikke ville virke her. Marken er meget ujævn, og desuden skråner den hele vejen fra gården ned mod Susåen, så det ville være meget op ad bakke. Jeg kan bære kalven. Jeg flyttede den ca 10 m da jeg var nede sidst men koen virkede snot forvirret, og det tog 5 min eller mere før det gik op for hende at kalven var 10 m tættere på gården. Sååå.

@Lene
Tak. Det er så morfar for anden gang. Dejligt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Angus kalv
« Svar #6 Dato: 29 Februar , 2012, 23:24 »
Ja jeg kan godt huske den dramatiske debut dit barnebarn havde. Håber at det går godt....

Tilbage til kalven, hvis det er tørvejr og der er tørt hvor mor og barn er kan de vel godt være ude. Mor skal jo bare ha ensilage og måske en spand vand ud. Hvilket jeg jo ikke behøver at skrive  ::) ::) ::)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Angus kalv
« Svar #7 Dato: 29 Februar , 2012, 23:29 »
Tillykke med kalven, Erik <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Angus kalv
« Svar #8 Dato: 29 Februar , 2012, 23:39 »
Super Erik! Stort tillykke med den lille *p de er bare så søøøøde!!!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Angus kalv
« Svar #9 Dato: 29 Februar , 2012, 23:48 »
Ja jeg kan godt huske den dramatiske debut dit barnebarn havde. Håber at det går godt....

Det går helt fint. Han er sund og rask. Han er ikke den mest sovende baby, og derfor noget fremme i skoene. Men det er jo heller ikke en dårlig måde at starte livet på.  :D

Tilbage til kalven, hvis det er tørvejr og der er tørt hvor mor og barn er kan de vel godt være ude. Mor skal jo bare ha ensilage og måske en spand vand ud. Hvilket jeg jo ikke behøver at skrive  ::) ::) ::)

Hun skal selvfølgelig have noget at spise. Vandet løber lige forbi (Susåen). Den går lidt over sine bredder her om vinteren så 10 pct af min mark står under vand.

Tak for lykønskningerne. Ja de er super kære.

Sjovt, hvis man stryger den på oversiden af hovedet, så trækker den hovedet, nøjagtigt som de voksne dyr. Stryger man den til gengæld på hals (undersiden) og under hoved så ser den nærmest ud til at nyde det. Om den bliver forkælet/forgudet? Ja da. Om jeg taler til/med den? Ja da.

Skør? Mig?  ::) Nej, det synes jeg ikke. Og hvis jeg er, har jeg det helt fint med det.
« Senest Redigeret: 29 Februar , 2012, 23:55 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Angus kalv
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2012, 00:44 »
Sidste status inden Godnat.

De havde flyttet sig ca 15 m, men ikke op mod ejendommen. Jeg valgte at 'vejlede' mor og barn mod ejendommen. Så kalven blev flyttet i små etaper, så koen ikke mistede 'kontakten' med kalven. De er nu ca 100 m fra stalden. Her blev vi mødt af tyren og den anden ko. Så flokken er samlet. Jeg valgte ikke at flytte længere op mod ejendommen for ikke at skabe unødig uro i flokken.

Jeg ville bare gerne have kalven væk fra den nedre del af marken da der er mange ræve i området. Jeg tror dog ikke en ræv ville få lov at komme i nærheden af kalven, men man ved jo aldrig.

Update følger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Angus kalv
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2012, 09:35 »
Tillykke med Angus-kalven. Her blev sæsonens 1. Skotte-kalv også netop født d. 29/2, sjovt nok.

Det er ganske heldigt mht. vejret, som er lunt og ikke regn i lange perioder.
Så det skal sagtens gå med ophold under åben himmel.

Det eneste jeg vil indskyde, er at du skal se at få øre-mrk. i hurtigst muligt, hvis det altså ikke er sket.  Jeg taler af bitter erfaring. En kalv er pludselig meget hurtig. Men du har dog en stooor fordel, idet du ikke skal tage dig i agt for lange horn, som jeg skal. Men en Angus ko kan dog også godt puffe til dig, hvis kalven klager sig lige når øre-mærket bliver skudt i. Så vær obs.
+ hold øje med at koen går til æde-området, og ikke i bliver ude med kalven.
Koen skal have godt foder, nu der intet græs er, eller kan det gå ud over produktionen af mælk til kalven.

Held og lykke - der skulle så gerne komme en legekamerat til den  ;)  - kan der ses om den anden sætter yver?

NB: Her starter læmme-sæson i næste uge. Så skulle flokken gerne forøges med 60-70 lam de næste par uger, + hvad der kommer dryssende efterfølgende ;D
Så en travl og hyggelig tid med kalve, lam og ikke mindst Orpington kyllinger i lange baner /o
« Senest Redigeret: 01 Marts , 2012, 10:16 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Sv: Angus kalv
« Svar #12 Dato: 01 Marts , 2012, 09:39 »
Tillykke med den ;D
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Angus kalv
« Svar #13 Dato: 01 Marts , 2012, 09:44 »
Tillykke,angus er et dejligt stykke kød. ;D
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

smilla25

  • Gæst
Sv: Angus kalv
« Svar #14 Dato: 01 Marts , 2012, 09:45 »
Stort tillykke med den, glæder mig til billeder ;D Vi har lige overstået læmning af 5 lam ;D