Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Angus kalv  (Læst 2786 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Angus kalv
« Svar #15 Dato: 01 Marts , 2012, 12:08 »
Stort tillykke Erik!

Køer er bare søde... store mørke øjne og små stritører.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Angus kalv
« Svar #16 Dato: 01 Marts , 2012, 13:17 »
Tillykke med kalven. Køer er dejlige og dem vil jeg have i mit næste liv. (hvis der findes et sådan)

I dette her liv nøjes jeg bare med fattigmandskøerne ;) :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline emilbay

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Angus kalv
« Svar #17 Dato: 01 Marts , 2012, 20:34 »
du kan bare lade koen og kalve klare det selv, vi har selv nogle og 20 køer, og vi plejer aldrig at hjælpe  kanlven, undtaget hvis der er noget galt. Det kan godt lige tage lidt tid med at finde fodfæste, men det skal den nok finde ud af :D

held og lykke, det er altid spændende med en ny kalv, eller kylling :P
0.2 Blandings Høns
3.5 Tværstribet Plymouth Rock

Offline stigwester

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Angus kalv
« Svar #18 Dato: 01 Marts , 2012, 22:15 »
til lykke med kalven.

så rutineret kvægavler så er det rigtige du har gjort at lade dem være i fred de har bedst af fred og ro kalven skal nok komme med koen når den skal med ind i stalden husk de kan nogle ting som er medfødt og koen skal nok finde læ til kalven.

stig

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Angus kalv
« Svar #19 Dato: 01 Marts , 2012, 23:20 »
Tillykke med Angus-kalven. Her blev sæsonens 1. Skotte-kalv også netop født d. 29/2, sjovt nok.

Det er ganske heldigt mht. vejret, som er lunt og ikke regn i lange perioder.
Så det skal sagtens gå med ophold under åben himmel.

Det eneste jeg vil indskyde, er at du skal se at få øre-mrk. i hurtigst muligt, hvis det altså ikke er sket.  Jeg taler af bitter erfaring. En kalv er pludselig meget hurtig. Men du har dog en stooor fordel, idet du ikke skal tage dig i agt for lange horn, som jeg skal. Men en Angus ko kan dog også godt puffe til dig, hvis kalven klager sig lige når øre-mærket bliver skudt i. Så vær obs.
+ hold øje med at koen går til æde-området, og ikke i bliver ude med kalven.
Koen skal have godt foder, nu der intet græs er, eller kan det gå ud over produktionen af mælk til kalven.

Held og lykke - der skulle så gerne komme en legekamerat til den  ;)  - kan der ses om den anden sætter yver?


Tak Rudy.

Jeg skal nok sørge for at få arrangeret det nødvendige for øremærkning hurtigst muligt. Koen er lidt sky, så hun trækker sig når man går hen til kalven også selvom den siger små lyde. Jeg har haft kalven 'i hænder' flere gange i aftes, igen i morges og et par gange her til aften. Så nu siger den ikke længere lyde når jeg snakker med den. Og moderen holder sig ærbødigt mindst 5 m fra os. Alt ser ud til at gå fint.

Koen kom ind til fodring/vand i morges og igen her til aften. Så snart jeg tændte lys i stalden i aften og hun kunne høre de to andre rumstere, stak hendes hoved frem ved stalddøren, og da jeg begyndte at servere foder kom hun ind og deltog i måltidet.

Den anden ko har ikke meget at prale af endnu  :D. Men, jeg har jo kun haft dem siden ca midt september, og da de er drægtige 281 dage kan hun jo sagtens nå det endnu. Jeg ville forvente det. Hun er nok bare kommet lidt senere i brunst end den lille som nu har kælvet. Den der har kælvet har heller ikke meget yver, men dog tydeligt større patter. Men det er jo heller ikke malkekøer.

Og tak til alle Jer andre for lykønskninger og ikke mindst råd. Jeg lader dem selv klare resten. Kalven er siden i går aftes nu kommet helt op til bygningerne, ved egen hjælp, og moderen 'putter' den et egnet tørt sted på den del af marken inden hun går ind for at få noget at spise og drikke.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Angus kalv
« Svar #20 Dato: 02 Marts , 2012, 06:45 »
dejligt med udsigt til gode bøffer, og det er jo naturligt for kvæg at søge væk fra flokken for at kælve, og vende tilbage, når kalven kan følge med i flokken. og vejret er jo dejligt, havde det været snestorm, regne og rusk. havde taget en grime på mor ko og kalven på nakken, ind i den lune stald

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Angus kalv
« Svar #21 Dato: 02 Marts , 2012, 20:49 »
Og nu med billeder:
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Angus kalv
« Svar #22 Dato: 02 Marts , 2012, 20:50 »
et mere
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Angus kalv
« Svar #23 Dato: 02 Marts , 2012, 20:51 »
og et mere
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Angus kalv
« Svar #24 Dato: 02 Marts , 2012, 20:51 »
og et sidste
Mvh
Erik Andersen

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Angus kalv
« Svar #25 Dato: 02 Marts , 2012, 20:55 »
Arj, den er da slet ikke til at stå for  :-*

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Angus kalv
« Svar #26 Dato: 02 Marts , 2012, 20:59 »
Nej hvor er han nuttet.  *h
Og især billede nr. 2 er da s....godt. Hvor ser det bare sødt ud.  :D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Angus kalv
« Svar #27 Dato: 02 Marts , 2012, 21:06 »
Er moderen ikke meget ung ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Angus kalv
« Svar #28 Dato: 02 Marts , 2012, 21:16 »
Er moderen ikke meget ung ?

Jo Lene. Hun er næsten for ung til den slags. Hun er fra juni 2010. Jeg ved ikke hvad 'normal'-alderen er for førstegangskælvninger.

Iøvrigt, her til aften tog kalven fejl af mor og moster, og da han forsøgte at komme til mosters patter sparkede hun ud efter ham, ja ramte ham faktisk i hovedet med kloven. Han stod og virrede lidt med hovedet bagefter. Jeg kunne se at han havde fået et lille sår oven på mulen af det spark han modtog.  Men han blev hurtigt frisk igen og fandt mor.
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2012, 21:32 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Angus kalv
« Svar #29 Dato: 02 Marts , 2012, 21:21 »
Hvor er han dog fin, Erik *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk