At begrænse dyrehold i små grunde kan kommunerne allerede i dag... Problemet er at ved at sætte en grænse på 15 dyr (eller 8 eller 10 som andre kommuner) så kan selv store grunde ikke have flere. Og så er der også problemet at der ikke skelnes mellem em jersey kæmpe og en serame.. Gødningsmængden fra dem er altså ikke den samme. Kun på kommunale skriveborde (
)
Der synes at være en 'væsentlig' forskel mellem Bek 1517 og regulativet fra Vordingborg kommune.
Kunne ikke være mere enig...
Det helt uforståelige er jo netop at ved at lave regulativer, så
påtager kommunen sig ekstra forpligtigelser... Det er endnu ikke gået op for politikerne, men det gør det forhåbentlig en dag.
I Vejledning om håndhævelse af Miljøbeskyttelsesloven (VEJ nr 10376 af 20/10/2005) står
Ifølge § 85 kan tilsynsmyndigheden undlade at behandle forhold af bagatelagtig
karakter, dvs. sager, som findes at være af underordnet betydning for
miljøbeskyttelsen. Dette gælder både bagatelagtige forhold, som
tilsynsmyndigheden selv bliver opmærksom på, og når der modtages klager over
sådanne forhold – f.eks.
klage over hanegal.Ved afvisning af overhovedet at behandle disse sager er der altså alene tale om,
at tilsynsmyndigheden forudgående har prioriteret sin indsats.
Tilsynsmyndighedens afvisning af at behandle en klage over et bagatelagtigt
forhold kan ikke påklages.
Så det betyder jo at ved at indføre regulativer så afskærer kommunerne sig fra at undlade at behandle klager... Det har vi set i Favrskov, hvor formanden for teknisk udvalg har sagt at selv om der ingen klager er, så er kommunen nødt til at give et påbud. Og i Brøndby, hvor der heller ikke er klage over hane (længere), så bliver kommunen nødt til at forfølge sagen fordi de har et regulativ...