Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Beregning af antal æg til bagning m.m.  (Læst 4743 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Beregning af antal æg til bagning m.m.
« Dato: 25 Juli , 2008, 09:15 »
Jeg spekulerer lidt på, hvordan man beregner antal æg til bageopskrifter. Jeg har kikket lidt i Flemming Schiøttes bog, hvor jeg kan se at blommen i et dværghønseæg vejer 12 g og blommen i et stort 65 g æg "kun" vejer 19 g, men man bruger jo sædvanligvis mere de middelstore æg i bageopskrifter, og her vejer blommen 16 g, æggehviden består af 85 % vand, så der kunne man jo bare tilsætte lidt ekstra væske.
Det er vel blommen, der er den "vigtigste" del af ægget, selvom hviden også har indvirkning på hæveevnen.
Mine dværg wyandotter lægger æg på 30-35 g, og jeg tænkte at jeg måske bare skulle bruge 3 æg for hver to, der er nævnt i opskriften. Der er dog visse opskrifter, hvor for meget æg ikke er en fordel.
Hvad gør I andre, der har dværghøns?
På forhånd tak

« Senest Redigeret: 25 Juli , 2008, 21:20 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Beregning af antal æg til bagning m.m.
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2008, 10:54 »
Jeg har også dværgwyandotter. De æg de lægger virker mere kompakte end de æg vi ellers har købt os til af normal størrelse, så måske kunne man godt nøjes med at bruge dværgæggene 1:1 og så tilføje lidt mere væde i stedet for.

Jeg har kun bagt en kage med wyandotternes æg en gang og der brugte jeg tre æg pr. 2 æg i opskriften, resultatet blev ganske udemærket.
Venlig hilsen
Liv

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Beregning af antal æg til bagning m.m.
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2008, 13:35 »
Et alm. konsumæg vejer omkring 60 g, så jeg ville tage 2 dværgæg til 1 stk. Skal der bruges f.eks. 8 æg, ville jeg nok holde lidt igen.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Beregning af antal æg til bagning m.m.
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2008, 13:36 »
Jeg bruger altid 1,5 dværghønseæg for hvert 1 "almindeligt" æg og jeg har endnu ikke oplevet, at det er gået galt  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Beregning af antal æg til bagning m.m.
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2008, 21:21 »
Tak til alle for tilbagemelding, jeg vil skrive igen, når jeg har nogle erfaringer.

 <C
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Beregning af antal æg til bagning m.m.
« Svar #5 Dato: 26 Juli , 2008, 00:18 »
Jeg gør ligesom Annette 1½ dværghønseæg pr almindeligt æg. Men hvis der er tale om mange æg skærer jeg lidt ned. Jeg har også dværg wyandotter.
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter