Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?  (Læst 9014 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Dato: 10 August , 2011, 17:35 »
Som overskriften siger! Er der forskel på æg fra de 2 racer? farve og størrelse?

Jeg synes jeg kan læse mig til at den engelske er mere produktiv hvad æg angår, er det korrekt forstået?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #1 Dato: 10 August , 2011, 17:48 »
Hmmmm, det tror jeg ikke. Er selv ret overvældet over mine RIGTIGE  :D Araucanaers produktion. Gennemsnitligt fem æg ugentligt per høne på en blandet besætning af 1- og 2-årige høner. Men hvis fældningen falder om vinteren kan de være 3 måneder om at gå i gang med æglægning igen - trods lys 12 timer dagligt. Men sådan gjorde mine hybrider nu også.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #2 Dato: 10 August , 2011, 18:00 »
Mine engelske er, bortset fra mine hybrider, mine bedste æglæggere af store, gennemfarvede æg. ca. 60 gram eller mere pr. æg, det er ret flot af sådan en lille høne
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #3 Dato: 10 August , 2011, 18:06 »
Det lyder bekendt ;). I modsætning til æg fra mine tidligere linier, taber disse æg næsten ikke farven i løbet af sæsonen. Faktisk har der været markant forskel også på produktiviteten. Så mon ikke, det kommer en del an på, hvad man avler efter? Personligt forstår jeg ikke at ikke industrien (i hvert fald den "pænere", fritgående del af den) har fundet på at lave turkis og chokoladebrune æg til at lægge i bakkerne til de hvide. Jeg tror at det ville sælge godt, ikke mindst i børnefamilier.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #4 Dato: 10 August , 2011, 20:56 »
Jeg vil helst ikke sætte den ene af araucanaarterne op imod den anden, hvad angår produktion. Jeg har sat mig en del ind i, hvornår den Engelske opstod og tro mig det er meget længe siden. I gamle dage, før 1930 hvor George Malcolm lancerede den perlegrå, var de berømte for deres turkisgrønne æg og fandtes fortrinsvis i sort med rødt og med en ærtekam der var væltet. Faktisk havde der eksisteret en klub for araucanaerne i mange år forinden, men den bærende kraft blev dræbt ved et biluheld og klubben gik i opløsning.

Der var en decideret produktion i det nordlige Skotland, racens oprindelsesland, af disse æg. De flød så med diverse handelsmænd ned gennem landet og til England, men også med søfolk til andre lande.

På et tidspunkt stoppede produktionen og man begyndte at tænke i udstillingshøns og fastlagt standard, hvilket betød, at deres produktionsevne i visse tilfælde blev tilsidesat for at finde de "rigtige" individer.

Der er dog stadigvæk opdrættere derovre der er ligeglad med udseendet, bare de lægger så smukke og mange æg som muligt. Æggene holder deres farve under hele lægningsperioden og er stort set ret pæne turkis og store.

Både mine "rigtige" som de af og til kaldes, og mine Engelske lægger pænt med æg, men englænderne lægger flest, hvilket jeg ikke har bestræbt mig på, da jeg synes det tærer meget på dem. Derfor holder jeg bevidst igen, ved at stoppe med at give dem æglægningsfoder, hjælper det ikke, ja så bruger jeg et råd som Williy Litthau gav mig. Så får de byg og ingen vand i et par dage, så tvinges de til en pause på den måde.

Jeg har ladet mig fortælle, at en produktion af turkisfarvede æg er på tegnebrættet herhjemme, men også at det bliver på grünlæggere, hvilket jeg egentlig synes er godt, for er der noget der kan ødelægge en race er det kommerciel drift.Til gengæld bliver det at få turkisfarvede æg jo en hverdagsting.

Det undrer mig for øvrigt at netop den Engelske Araucana har kunne leve så ubemærket herovre i så mange år, at det i dag er nødvendigt, mere eller mindre, at bevise at det virkelig er en "rigtig" og tilmed gammel race.

VH Gunni.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #5 Dato: 10 August , 2011, 21:30 »
Hæ, hæ, Gunni. Regnede også med at jeg kunne få dig frem med haglgeværet *f *e *g
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #6 Dato: 10 August , 2011, 21:52 »
Jeg mener, at udseendet er anderledes...noget med, at den engelske har hale i modsætning til almindelig Araucana plus har den engelske ikke så mange "strit" fjer ved hovedet som den almindelige.. Om dette er rigtigt, vil jeg ikke lægge hovedet på blokken for - har jeg blot læst  ;D

Jeg ahr ihvertfald bestilt æg fra engelsk Araucana, hvor billedet af forældredyrene matchede ovenstående beskrivelse ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

GKV

  • Gæst
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #7 Dato: 10 August , 2011, 22:20 »
Hæ, hæ, Gunni. Regnede også med at jeg kunne få dig frem med haglgeværet *f *e *g

 <H <H <H *g *g *g *h

@ Metmus

Det har du vist misforstået, rigtigt at den engelske har hale og hårtop+ skæg, modsat den haleløse, som kan have skæg, men også være uden og desuden ofte har tufter på siden af hovedet.Mnage er helt uden nogen af delene.

Haleløs med tufter



Englænder med hår i hele hovedet ;D



VH Gunni.

Har lige fikset citatet /Marianne - admin


« Senest Redigeret: 11 August , 2011, 00:39 Fra Marianne Vedel »

GKV

  • Gæst
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #8 Dato: 10 August , 2011, 22:21 »
Nå nu gik der ged i det quotehalløj ;D

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #9 Dato: 11 August , 2011, 06:55 »
Jeg tror lige, jeg har brug for en præcision for at forstå jeg rigtigt:
Gunni, vil det sige, at de engelske araucanaer strengt talt ikke har andet en æg-farven og navnet tilfælles med araucanaerne?

Eller havde de samme "stam-høne" engang omrking starten af forrige århundrede?

Må indrømme, at jeg altid har opfattet dem, som en lådden variant af "de rigtige" araucanaer, så jeg lytter / læser og lærer interesseret!

GKV

  • Gæst
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #10 Dato: 11 August , 2011, 08:11 »
Når man læser den engelske version af araucanaens oprindelse er det samme historie som den man får for den haleløse.Høns der er kommet til Europa via søfolk,der hjembragte dem fra fra chile o.s.v.

Det der er sket er at avlsretningerne har været anderledes i Skotland i forhold til Europa og de andre racer man har indkrydset har været forskellige.Det ville være skønt en dag at vide, hvad de forskellige opdrættere bruger af racer når de kreerer nye farver. Når alt kommer til alt er det nok samme surdej hele mollevitten, men det er der jo slet ingen kontrol med når man snakker opdræt af fjerkræ.

Jeg ved at man af og til bruger haleløse til dem med hale derovre for evt. at få en ny farve ind, men også at antallet af haleløse er ret lille, for i England er den halede altså araucanaen. Det samme gør sig gældende i Australien.

Den engelske skal være lidt lang og lige i ryggen, der skal være plads til at der kan produceres æg, (har Willy Litthau lært mig da der blevet skrevet dansk standard).

Her hos mig kan jeg godt se en forskel mellem de haleløse og de halede.De haleløse er mere rejste i deres holdning og har ligesom lidt længere hals og så er de korte og runde i ryggen.

Så jo, de har mange ting til fælles, men bare fordi man får en haleløs kylling med hale er den altså ikke en englænder, med mindre de ting der kendetgner netop den, er til stede.

Jeg har selv krydset dem sammen for at få lidt blodsfornyelse, men det er og bliver noget rod, for toppen og haleløsheden dominerer, så der kommer nogle spøjse eksemplarer. ;D Jeg har ikke prøvet at avle på disse individer, men har dog lagt nogle blå til med hale og håber så på at der ikke vil komme for mange der skal sorteres fra. De første genertioner er på vej, men her kan jeg se, at det kniber med at få skæg på en del af dem.

Ingen tvivl om, at som årene går vil der optræde høns der er krydset af begge dele som vil blive solgt, som det ene eller det andet, men sådan er det jo inden for denne katagori af racedyr.

Selv vil jeg holde de der oprindeligt kom fra england for sig selv og avle derfra og når jeg eksperimenterer bliver de dyr holdt for sig selv af hensyn til den videre avl.

VH Gunni.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #11 Dato: 11 August , 2011, 09:03 »
Hmm... Jeg er nu mere forvirret end før. Hvad er SÅ forskellen? Hale/ikke hale - stor/lille - Strithår i hovedet/ingen strithår... Hvis ikke det er udseendet, så ved jeg ikke hvad da  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

karina dj

  • Gæst
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #12 Dato: 11 August , 2011, 09:10 »
Dejligt at læse jeres forskellige indslag...

I leksikonet står der, at det er en rolig race der er nem at gøre tam!!! Er det kun mine der ikke har læst beskrivelsen eller  ???

GKV

  • Gæst
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #13 Dato: 11 August , 2011, 11:35 »
Tror meget af det er genetisk bestemt.Jeg har dyr der er totalt åndsforsnottede og andre jeg går og skvatter over. I min besætning har jeg bemærket, at de englændere der er uden skæg generelt er mere fjumsede end dem med.Så de er nedgraderet til at lave æggemadder, for de lægger godt med æg, men de kommer ikke til at gå her ret meget længere.

De haleløse er det samme med. De sorte og vildfarvede er fjumsede, hvorimod de splash er meget, meget tamme og søde.Jeg er vild med dem,de er så kontaktsøgende og nemme.Træls at det er en affaldsfarve.

Når og hvis jeg får mere avlsmateriale vil jeg bestemt satse på at temperamentet bliver så roligt som muligt for det er nu det hyggeligste.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Æg fra araucana og engelsk araucana-forskel?
« Svar #14 Dato: 11 August , 2011, 11:40 »
Hmm... Jeg er nu mere forvirret end før. Hvad er SÅ forskellen? Hale/ikke hale - stor/lille - Strithår i hovedet/ingen strithår... Hvis ikke det er udseendet, så ved jeg ikke hvad da  ;D

Jeg har nok ikke fattet, hvad det er du mener med strithår. Hvis det er tufterne hos de haleløse ja, så er det hos dem de findes, hvorimod strithår i min verden er top ovenpå hovedet og så er det altså englænderne der har det. En af de absolutte forskelle der er hos de to racer foruden det med halen.

Jeg har set billeder af araucanaer fra Holland med tufter og hale, man har vist prøvet at få dem godkendt uden held.

VH Gunni.