Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øv, hønselopper  (Læst 7869 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Øv, hønselopper
« Dato: 06 Maj , 2010, 13:05 »
I søndag hentede jeg og min datter, forventningsfulde, vores første 2 høns og etablerede dem, i det ny byggede hønsehus. Da de gik fint rundt i huset, så jeg den ene var bar på bagen. Nu har jeg været ved at undersøge den nærmere og til min skræk var de proppet med lus ( tror jeg der er) Nu skal jeg en tur til dyrlægen, efter noget der kan fjerne bæsterne :-[   

Hvis det var mig der havde solgt de høns, ville jeg være led ved det. Jeg ved godt jeg selv skulle have tjekket det og det gør jeg næste gang. Nu er vores start på hønsehold begyndt ret dårligt og jeg kan godt være ret bekymret for, hvor svært det bliver at komme at med skidtet, nu huset og hønsegården er inficeret.

Nå, det blev hvis mere en bøvs end et spørgsmål, men det hjalp at få luft ;)   
1 sort sussex høne, 1 tværstribet skovhøns.1 sort skovhøns, 1 amberlink høne

1.0 finsk lapphund

Offline Mai-Britt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2010, 13:08 »
Øv ja, det var da en træls start  >:(
Men ja det sker jo desværre, glæder mig stadig til snart at se herlighederne...
Med venlig hilsen

Mai-Britt


Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2010, 13:52 »
Inden du bruger en 'million' hos dyrlægen, så kig lige rundt på forum under utøj eller lopper - jeg bruger chock-spray, et pift under vingerne og i rumpen et par gange med en uges mellemrum. Sprayen kan også bruges i huset og er ret effektiv.
Mvh Marianne

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2010, 15:39 »
2 ting :) Det kan være at sælger ikke selv har opdaget det... Jeg købte selv et par høns, som viste sig at have lus, og der havde (den pålidelige) sælger ikke opdaget det.

Den anden ting er, at du ikke behøver at se det som om alt er inficeret... Som Marianne skriver, så er det bare at købe chok-spray (evt. hos www.america-thisted.dk) og så give dem et pift under vinger og i gumpen. En uge efter gentager du behandlinge, og så er den prut slået /o

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2010, 16:15 »
Det lyder som en træls start. Kig her for behandling af utøj
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/Behandling
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2010, 16:21 »
Jeg gjorde det i går, jeg tror mit utøj er kommet med de orpingtons jeg købte da jeg fik mine sussex som daggamle kyllinger og italienerne havde ingenting. Og orpingtonerne fik jeg fra en meget dygtig opdrætter så jeg vil også sige at det kan ske for den bedste. Alle 15 høns og kyllinger blev indfanget og skudt i numsen og under vingerne, og hønsehuset blev sprøjtet. Og så fik Johanne ellers hovedpine af det skrækkelige stads /d

Men så længe det virker og hønsene virker ikke anfægtet af det længere selvom de troede de skulle dø, MINDST, da de blev indfanget imod deres vilje.

Og hønsehuset er nu tømt for gammelt strøelse, så fik man taget sig sammen af den grund.

Jeg vil så lige sige at jeg flyttede alt foder og vand ud mens jeg sprøjtede så giften ikke gik i det.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Randi E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2010, 17:22 »
Tak for de beroligende svar. Nu er chok spray bestilt. Var godt nok lige ved at gå i panik ;D
Dyrlægen viste ikke så meget om det, men fandt også frem til chok spray og sagde de havde det i matas, der mente de, de havde det på apoteket, som mente, de havde det i special butik. I foderlageret havde de det heller ikke og den sidste dyrlæge på vejen, heller ikke, men nu er det bestilt, takket være jeres svar :D Nu kan de stakkelt høns kan bliver befriet for deres snyltere.
Dyrlægen beroligede mig også med det ikke kunne gå på hund eller mennesker, hvilket jeg synes er meget smart ;)


1 sort sussex høne, 1 tværstribet skovhøns.1 sort skovhøns, 1 amberlink høne

1.0 finsk lapphund

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2010, 19:32 »
@Johanne: Hvad har du brugt? Det fra America-Thisted, er ikke farligt eller giftigt...kun for utøjet! ;D

@Randi: Hold da op for en tur! :D Godt du fik det bestilt, og så kan du glæde dig til at se at de allerede er væk dagen efter. Grunden til at man behandler igen efter en uge, er for at få ram på de æg, som klækker deromkring :)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2010, 19:42 »
Et lille tip - når du behandler hønsene, så gør det mens de sidder på pinden om aftenen, tænd ikke for meget lys. Så kan du nemt komme til dem, uden at lege fangeleg, som hverken er sjov for hønsene eller dig...
Mvh Marianne

Offline Randi E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2010, 20:55 »
Mine meget rolige dværg dotter er meget nemme at fange. De har ikke brugt sidde pinden endnu, læste et sted herinde at det også kan skyldes lopperne.

@ Mai Britt tror du det går jeg får dine to høns, på mandag som aftalt? Jeg kan jo behandle dem alle 4 bare for at være sikker.
1 sort sussex høne, 1 tværstribet skovhøns.1 sort skovhøns, 1 amberlink høne

1.0 finsk lapphund

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2010, 23:23 »
Ja det vil jeg også næsten gang. Jeg købte det der hedder stald chok, godtnok hos DLG men det er pyrethin 1 og 2 der er i :) er det ikke det der er i det du har købt?

Alt gift er giftigt ;) og næste gang nupper jeg dem også mens de sover, men jeg blev nødt til at fange dem og gøre det på den måde. Aldrig igen /d
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2010, 23:39 »
nu stiller jeg lige et dumt spørgsmål, men er det en god ide altid at give nye høns behandling for lopper og lus inden man sætter dem sammen med dem man har i forvejen ???
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2010, 23:50 »
Det er i hvert fald nemmere at skyde et par høns i numsen frem for at skulle gøre hele huset og alle høns loppefri
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Diana

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 212
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #13 Dato: 07 Maj , 2010, 00:26 »
så har jeg lige bestilt det der chok spray, så de nye høns kan få et skud med det samme når de kommer
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Mai-Britt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Øv, hønselopper
« Svar #14 Dato: 07 Maj , 2010, 12:07 »
@ Randi Inden de bliver pakket i kassen så får de altid lige en tur for en sikkerheds skyld... Så det skal nok gå, men det bestemmer du helt selv. Jeg skal til Kolding igen om 1 mdr
Med venlig hilsen

Mai-Britt


Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)