Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllingemord..åh nej..  (Læst 11452 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #15 Dato: 26 ſeptember , 2008, 11:29 »
Det er bare lidt mærkeligt med krager, når hun fandt dem begge inde i hønsehuset ???

Kan krager virkelig finde på at gå ind i hønsehuset?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #16 Dato: 26 ſeptember , 2008, 20:57 »
Jeg siger ikke at det ikke er rotter... Men muligheden for at det er en af de andre høns er der jo stadigvæk.
Til hønsenes forsvar vil jeg dog sige at de plejer at "starte" med bagenden når de bliver kanibaler.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Indianer

  • Gæst
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #17 Dato: 26 ſeptember , 2008, 23:59 »
Jeg tror mere og mere at det er rotter.
På mandag ringer jeg til Randers kommune og apørger efter en rottefanger.

Jeg har sat billeder af det nye hønsehus og gård til mor og kyllinger ind i galleriet under menuen hønsehuse.
Jeg har også sat fotos ind af det store gamle hus og af et tredje hønsehus vi har. (Det tar jo om sig med alle de huse... ;))

Men kan ikke lige finde ud af at linke. Så her er et par fotos:


Offline Anne Ranch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #18 Dato: 27 ſeptember , 2008, 04:02 »
Ja her er det også sket.

Bedst som jeg sad og så "Den hemmelige millionær" i torsdags, der begyndte en af mine Plymouth Rock kyller at skrige :o

Jeg fór ned til hønsehuset med mine "dræberhunde", og en rotte løb ud af hønsedøren. Der bliver lukket hver aften, men gæssene syntes lige de ville være lidt længere oppe den aften, så jeg så "Millionæren". Det kostede så en slagtekylling.

Inde i huset lå kylle (på et godt kilo) og blødte fra overlåret. Ind under den lunkne hane og få skyllet, for at se skaden. Han døde 5 min efter :'(

De hønsebasser kan bare ik tåle at miste ret meget blod, og så var han nok også lidt i chok.

Grunden til at rotterne tar kyllingerne er gerne den, at de ik har adgang til foder. Mine befjedrede venner fodres midt på græsplænen, hvilket er et farligt sted for rotter. Meget nemmere at snuppe en bid af en sovende kylling i ly af mørket <J <A

Så den skide rotte i dag, men hunden nåede den ikke. Så i morgen sætter jeg mig på lur med hund, kaffe og smøger - om det så skal ta HELE dagen >:(
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #19 Dato: 27 ſeptember , 2008, 07:49 »
Hej Raggie.
Træls med de dumme rotter >:(
Forstår dog ikke at du ikke, ringer til kommunen og får dem til at komme ud med noget gift.
Vi har også haft besøg af rotten og siden der er blevet lagt gift ud, har vi ikke set bæstet.
Hilsen Lisbeth

Indianer

  • Gæst
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #20 Dato: 27 ſeptember , 2008, 10:18 »
Det kan godt passe det med foderet. Indenfor de sidste par måneder har jeg nemlig gjort tilgangen til foder lidt sværere. Foderet er nu altid i lukkede tønder og truget som hønsene spiser af er blevet hævet endnu højere op fra jorden. Jeg er meget opmærksom på ikke at spilde og korn kaster jeg midt på plænen.

Jeg har en rottefamiliefælde, som  bare lukker rotten inde, uden at slå den ihjel. Den har stået i hønsehuset med rosiner som madding. Men der har ingen rotte været i.
Jeg vil ringe til kommunen på mandag, men jeg er ikke meget for klapfælder eller gift, da jeg er nervøs for både hønsene og mine katte.. :-\

Det eneste der undrer mig, ifht. at det kan være rotter, er, at kyllingerne ikke var blevet slæbt bort..
Men nu kender jeg heller ikke noget til rotters adfærd..

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #21 Dato: 27 ſeptember , 2008, 11:36 »
I vores kommune kan man anmelde via kommunens hjemmeside og vips står der en rottemand. Vi har lige fundet en rotteunge, som er død af gift og så bliver man noget nervøs.... Så må der vel være en større familie... ::)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #22 Dato: 27 ſeptember , 2008, 11:58 »
Der er INGEN grund til at lade rotterne overleve (fange dem i familiefælder o.l) 2 rotter kan blive til 1800 på 1 år!!!  <R Scarry  <B
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Anne Ranch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #23 Dato: 27 ſeptember , 2008, 12:20 »
SÅ er rotten fanget og dræbt - MEGET dygtig Papillon tæve jeg har ;D

Jeg ved godt at man skal ringe til kommunen og få gift ud, men mine hunde æder altså de langhalede bæster, så gift er ingen mulighed. Jeg har også en fælde til at fange dem levende i - hunden klarer så resten 8) Jeg har dog aldrig fanget noget (andet en en kylling ??? )i denne fælde...

Den her var sikkert en strejfer, som man ik kan gardere sig imod. "Og hvordan ved hun det"? spørger nogen så...

Jo langhalerne har kun mit hønsehus som mulig lejlighed, så jeg ser efter huller langs jorden, dækker dem til, og så kan jeg se om der er aktivitet. Nu må jeg se om der er flere, for den her kalorius har godt nok haft travlt med ud/indgangshuller, men han var vel ved at indrette lejligheden og i panik over, at der ingen dagligvarerbutikker var i nærheden ;D

Så 1 - 0 til hunden
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #24 Dato: 27 ſeptember , 2008, 12:30 »
Skide godt! Giv hunden en ekstra kiks som dessert  <M
Håber det var en "enlig svale"
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #25 Dato: 27 ſeptember , 2008, 16:19 »
Ikke for at være lyseslukker, men en enkelt omstrejfer som ser efter nye bosteder går vel ikke besærk i dit hønsehus??? Fortsæt endelig med at holde øje.
Og har man i øvrigt ikke anmeldepligt for rotter?

Mvh   Jørgen

Offline Anne Ranch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #26 Dato: 27 ſeptember , 2008, 21:34 »
Jo man har anmeldesespligt når man ser rotter.

En rotte kan sagtens bide en kylling så den efterfølgende dør. Rotter slår ik ihjel som mår, ilder og ræv. De gnaver/bider.

Ræven tar om halsen, ilder/mår går efter hoved hals.

Hvis rotten er sulten nok, og der intet korn er, så går den efter kyllingerne
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #27 Dato: 28 ſeptember , 2008, 08:43 »
Her er et godt link til interesserede. Se blandt andet det hæslige billede, nederst på siden, der kan man se at rotte spiser vore dyr.
http://www.blst.dk/Rottebekaempelse/Ofte/

Der står bl.a også at der er anmeldelsesPLIGT.
http://www.blst.dk/Rottebekaempelse/



« Senest Redigeret: 28 ſeptember , 2008, 08:45 Fra Hanne Lottrup »

Indianer

  • Gæst
Sv: kyllingemord..åh nej..
« Svar #28 Dato: 28 ſeptember , 2008, 10:07 »
Jeg ringer til Randers kommune på mandag. <B :)
Jeg fandt også det her link, hvor der blandt meget andet står om, hvad man kan gøre forebyggende.
http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2005/87-7614-634-0/pdf/87-7614-634-0.pdf

Uddrag heraf:

16) Fodersiloer bør være bygget af rottesikre materialer, eller
de kan kræves sikret ved hjælp af galvaniseret trådnet
el.lign. Foderautomater bør sikres bedst muligt mod rotter
med låg eller trådnet.
17) Hønsegårde, hønsehuse, dueslag, kaninbure og andre
dyrestalde kan kræves rottesikret, som beskrevet under
punkterne 1-12. Foder skal opbevares i rottesikre beholdere.
Hønsehuse, dueslag og andre dyrestalde, der ikke
kan rottesikres, som beskrevet under punkt 1, bør hæves
mindst 35 cm over jorden.
18) Brædder, stolper, tagplader el.lign. materialer bør klodses
op over jorden og ligge frit fra mur, vægge eller
hegn.
19) Træer, buske og espaliervækster, der vokser op til eller
op ad murværk til staldbygninger, skure etc. skal beskæres
eller fjernes, da rotterne ofte benytter disse vækster

ect. ect..

(side 57)