Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning på Bryndum skole  (Læst 2873 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Udrugning på Bryndum skole
« Dato: 10 Maj , 2011, 10:32 »
Jeg har som beskrevet i en anden tråd gang i udrugning på min gamle folkeskole, Bryndum skole i Tarp. Det er bare super hyggeligt, og jeg har skaffet æg fra 10 forskellige racer, hvilket er super! Jeg var ovre for at stille rugemaskinen op i fredags og det var bare noget af det bedste. Ungerne havde glædet sig til at jeg skulle komme og de lyttede spændt i de næsten 40 min jeg fortalte. De stillede mange spørgsmål, både lærer og børn faktisk.
Igår viste jeg dem billeder af de forskellige høns og de fik lov til at se æggene de forskellige havde lagt. Nu står æggene i skolen og venter til imorgen hvor jeg skal over og lægge dem i, så det bliver vildt spændende :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2011, 11:19 »
@ Mikkel

Det er godt gået, gid der var mange mange flere som dig, for så ville jeg bestemt ikke være bekymret for racefjerkræets fremtid.

Hvad er der så kommet i maskinen ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2011, 11:24 »
Der er kommet følgende i:
Danske landhøns
Maran
Sebright
Silke
Wyandot
Toppede hollændere
Brakel
Orpington
Araucana
New Hampshire

Det bliver spændende med alle de farver der kommer ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2011, 11:54 »
Yes Mikkel er en sej ung mand  /o Det er nu bare surt han ikke kan/vil have rigtige høns (BRAHMA)  ;D
mvh Jesper

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2011, 17:42 »
Så er der opdateringer fra skolen ;)

Jeg har idag været ovre for at lyse æggene. Vi gjorde det på den måde at jeg lyste æggene med min mobiltelefon ude på toilettet (det var det mørkeste rum) jeg tog så 5 æg af gangen og to børn og så sad vi ellers på gulvet og lyste æg, de syntes det var ret spændende ;)

Der var levende fostre i 32 æg, syv jeg var i tvivl om og resten enten ubefrugtede eller med blodring. Der var levende æg af alle racer med undtagelse af maranerne (typisk når det lige er mine egne! ;) ) Talte ikke lige hvor mange af hver, men alle æggene fra Brakel og New Hampshire var der gang i. Der var færreste befrugtede æg fra silkerne og orpington, men dog stadig kyllinger på vej, så det er super. Der var tre befrugtede Araucana æg, to Sebright med gang i og to med blodring. Der var otte befrugtede hollændere, men de fire som ikke var befrugtede havde revner i skallen, hvilket jeg tror skyldes at de fik en lidt hård transport over til skolen, men det er jo hvad der sker.

Efter at vi havde lyst æggene tog jeg et af de hollandske æg med ud og slog ud (børnene ønskede det selv) så de kunne se at det var tomt, det var de også vældig fascinerede over. 

Børnene var helt skøre med det og de stillede allemulige spørgsmål (også om alt muligt andet, men det er kun skønt) og hvor er det da dejligt at kunne give dem den oplevelse!  /o

De skal desuden på bondegårds besøg i midten af juni, hvor de skal se det hele herhjemme, hold da op hvor jeg glæder mig! :D

Inden jeg gik der fra sagde en af drengene: "Jeg glæder mig til at vi får frikvarter", hvortil en anden svarede: "jeg glæder mig mest til at Mikkel kommer igen", så kan man da ikke andet end at være solgt ;) ;) ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2011, 17:50 »
Ja, børn er dejligt nysgerrige og umiddelbare. Men du har kun fået den ros du fortjener. Du er nemlig en rigtig "go´ knejt" Mikkel!  /o
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2011, 23:02 »
Sejt Mikkel jeg håber virkelig du og ungerne får held med udrugningen
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2011, 23:05 »
Tak Henriette!  /o

Jeg er bare rigtig glad for at børnene kan få den mulighed, for jeg er sikker på at de har godt af det. Jeg gør det jo ikke for at skaffe flere medlemmer til en klub eller for at prakke folk høns på, men bare for at give børnene den oplevelse og fortælle forældre, pædagoger og lærer at det at have med dyr at gøre gavner børnene så vidt som dem selv, om det så er høns, kat, hund, marsvin, bier, duer eller hvad det nu måtte være, så gavner det alt sammen ;)

Elise, det håber jeg også, krydser for mindst 20 kyllinger, for ungerne skulle gerne kunne vælge deres "egen" kylling  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #8 Dato: 20 Maj , 2011, 00:13 »
Back to the basics. Back to nature.

Og det er på ingen måde spydigt eller sarkastisk ment. Ramme alvor.

Der er i dag så mange tilbud til børn (og voksne), i form af film, musik, computerspil osv. Det tager en stor del af tiden. Og skal man så også dyrke lidt sport eller andre fritidssysler, er der sjældent timer nok på døgnet til også at interessere sig for de lidt mere jordnære ting. Og det synes jeg er synd.

Så dit projekt/initiativ synes jeg er fantastisk.  /o /o

Det er sundt for både børn og voksne at få lidt forståelse for forhold omkring, som her, høns, æg, kyllinger.

I virkeligheden ville det være ideelt hvis man kunne bringe det videre ud til også at omhandle besøg på feks produktionssteder for svin og kvæg, ja og industriel produktion af fjerkræ/æg.     
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2011, 00:58 »
Back to the basics. Back to nature.

Og det er på ingen måde spydigt eller sarkastisk ment. Ramme alvor.

Der er i dag så mange tilbud til børn (og voksne), i form af film, musik, computerspil osv. Det tager en stor del af tiden. Og skal man så også dyrke lidt sport eller andre fritidssysler, er der sjældent timer nok på døgnet til også at interessere sig for de lidt mere jordnære ting. Og det synes jeg er synd.

Så dit projekt/initiativ synes jeg er fantastisk.  /o /o

Det er sundt for både børn og voksne at få lidt forståelse for forhold omkring, som her, høns, æg, kyllinger.

I virkeligheden ville det være ideelt hvis man kunne bringe det videre ud til også at omhandle besøg på feks produktionssteder for svin og kvæg, ja og industriel produktion af fjerkræ/æg.     

Så enig, så enig Erik !

Og Mikkel Til dig kan jeg kun  :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*
Du er en af hverdagens helte i manges øjne.  *b *h *l *p *b *h *l *p *b *h *l *p

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #10 Dato: 20 Maj , 2011, 06:29 »
Ja, Mikkel er helt speciel, på den allerbedste måde. *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #11 Dato: 20 Maj , 2011, 06:38 »
Gid der var flere af din slags Mikkel.Du har da den rette indstilling når det gælder dyr og børn.De kommer til at elske dig for det.Held og lykke med rugningen :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #12 Dato: 20 Maj , 2011, 11:10 »
Uh, hvor er det skønt at høre om!

Og naturligvis er jeg en anelse stolt af, at braklerne er så "livlige"...
Glæder mig til at høre, om jeres observationer af de forskellige racer, når de engang klækker!

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #13 Dato: 20 Maj , 2011, 11:22 »
Alt muligt held og lykke med projektet! Rigtigt godt initiativ, du har taget. Jeg tror på at man kan så nogle frø hos børn (både gode og mindre gode) og så spirer de, når tiden er til det.
Håber der kommer mange, fine kyller  /o
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Udrugning på Bryndum skole
« Svar #14 Dato: 20 Maj , 2011, 18:19 »
Tak skal i alle sammen have, jeg er glad for at i syntes om projektet  /o

Erik, jeg kan ikke være meget mere enig. Hele klassen kommer på besøg herude i midten af juni, så kan de også se hvordan vi har valgt at holde grise, heste og hunde. Alle børnene som har gået i den børnehave der er tilknyttet skolen kommer desuden på et halvårigt ophold i en naturbørnehave, hvor de er på en gård i Marbæk og tager på alle mulige ture. På gården er der både høns, kaniner, får og kreaturer. Når de er på tur er de blandt andet oppe og besøge vores nabo som er økobonde (det gjorde mit hold ihvertfald). Ellers har de vidst ikke så meget med dyr at gøre før hen ved 7-9 klasse hvor der er tvungen landbrugsskole for alle med både malkning og besøg på svinefarm, så lidt sker der på vores skole, men jeg kunne ønske meget mere  :)

Lene & Marianne, tusind tak  *l

Vicki, tak for det. Bare ungerne er glade, så er jeg det også ;)

Tine, ja det er bare super med dine brakler, der er rigtig godt gang i dem. Det var faktisk dem børnene lettest kunne se kyllingerne i, og flere sagde også helt uden at jeg nævnte det at det da var blodåre og det lignede et øje, og ganske rigtigt! ;)

Lisbet, tak skal du have. Den indstilling er det jeg håber kan ske i praksis ved børnene, så de lærer bare en smule af det :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.