Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fjerkræhold i byzone.  (Læst 14954 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Fjerkræhold i byzone.
« Dato: 21 Juni , 2011, 06:46 »
For ca 8-10 år siden var vi et par stykker, som aktivt prøvede at stoppe de daværende kommuners tiltag med at forbyde eller umuliggøre fjerkræhold i byområder. Jeg havde dengang selv ret meget dialog med Miljøministeriets jurister omkring Danmarks pligt til at overholde Rio konventionens ordlyd. Det var en meget svær dialog, idet vi ikke var jurister, og ministeriets jurister ikke havde større indsigt i det, de skulle tage stilling til i dette tilfælde. Da jeg på et tidspunkt valgte at forlade DFfR, fordi jeg mente, at de væsentlige problemer omkring raceavl i DK ofte stod i skyggen af prioriteringen af den årlige landsudstilling, beskæftigede jeg mig ikke mere med ovennævnte problematik, før jeg atter indmeldte mig i DFfR og måtte sande, at forholdene var ret uændrede.
Som jeg ser tingene i dag, er man generelt ikke kommet videre med overordnet over for kommunerne utvetydigt at få fastslået Rio konventionens rettigheder. Det er stadig en ny kamp hver gang en kommune eller grundejerforening vælger at indføre et forbud eller restriktion vedr. fjerkræhold.
Det er godt, at enkeltpersoner som eksempelvis Finn Jensen stadig har kræfter til at tage kampen op, hver gang de problemer opstår, men det burde jo være et organisationsområde at servicere medlemmerne i denne kamp.
Der kommer jo ikke flere medlemmer til en forening, så længe kommunerne mere og mere umuliggør, at man må holde det fjerkræ, som vi alle ønsker mere udbredt.
For at undgå de sædvanlige kommentarer, om man bare kan købe sig en lille landejendom, så vil jeg på forhånd sige, at det ikke er og aldrig har været ideen i Rio Konventionen. Vær tilfreds I som har sikret jer en "lille idyl" i landlige omgivelser men bland det ikke sammen med, at borgere i byområder OGSÅ har et legitimt krav på at måtte holde fjerkræ i deres baghave.
Dette opråb er måske lidt pauvert og tyndt i sit indhold, men da jeg tidligere har skrevet i "tonsvis"om dette emne, vil jeg ikke starte med at kede eller skræmme nogen, som måtte have kommentarer og gode ideer til at få løst dette VÆSENTLIGE problem, hvis vi stadig skal have behov for at afholde landsudstillinger.
Når jeg nævner DFfR, skal jeg understrege, at retten til fjerkræhold i byområder IKKE skal sammenkædes med et medlemsskab af DFfR eller dyr med eller uden fast fodring, den skal være - ER - gældende for alle.

de bedste hilsner til alle

Ivan petersen

thorleif

  • Gæst
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #1 Dato: 21 Juni , 2011, 07:56 »
Og hvad (kort og enkelt) siger Rio-Konvensjonen?


Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #3 Dato: 21 Juni , 2011, 08:14 »
RIO-konventionen siger kort at staten er forpligtet til at bevare og beskytte den biologiske mangfoldighed. At de IKKE må sætte regler i vejen for denne. Og at der specielt skal være IN-SITU bevaring. Altså bevaring i det oprindelige miljø. Det er altså ikke nok at oprette "reservater" for eksempelvis danske landhøns. De skal have lov til at være i f.eks by-zone i landsbyer hvor de "altid" har været.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2011, 08:28 »
Helt korrekt Finn. Jeg vil lige tilføje, at det jo også har været kultur i DK siden udflytningen, at der har været mindre dyrehold i byområder og ikke kun landsbyområder. Tidligere var der jo masser af dueslag i det indre København og hønsehold har også tidligere været et ikke ukendt syn. I slutningen af 30erne og 40erne øges antallet af raceavlere og medlemmer af DFfR, idet det vist var en betingelse for at kunne købe korn, at man var medlem af en fjerkræorganisation.

thorleif

  • Gæst
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2011, 09:01 »
Takker saa meget for interresante svar, jeg gaar ud ifra at UK ogsaa har skrevet under paa det her?
Jeg har selv ikke noget problem med mit hoense-hold, da jeg bor ude paa landet, men jeg hoerer jo tit om folk der har problemer. Kan du tjecke at UK ogsaa er med paa det her, Finn?

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #6 Dato: 21 Juni , 2011, 09:33 »
UK har ratificeret aftalen.

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #7 Dato: 22 Juni , 2011, 08:42 »
Kunne vi prøve at hjælpe hinanden ved at lave en registrering af, hvor mange kommuner der har indført forbud mod hold af fjerkræ/begrænsninger? Bor du selv i sådan en kommune, eller har du kendskab til nogen, der gør det så vær rar at reagere. Det er vist den eneste måde, vi har chancen for at få et samlet billede af tingenes tilstand.

de bedste hilsner

Ivan
NB er der ingen reaktion, må jeg formode, at der hverken findes forbud eller restriktioner mod fjerkræhold i Danmark

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #8 Dato: 22 Juni , 2011, 11:58 »
hvordan reagere?? her på forum eller hvordan?? Esbjerg kommune har forskrifter og begrænsninger, men er så vist ikke de værste kan jeg læse
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #9 Dato: 22 Juni , 2011, 12:00 »
Jeg foreslår, at du noterer her på Fjerkræ Forum, hvad forskrifterne i esbjerg kommune går ud på. Må man slet ikke holde høns? Er det kun et begrænset antal? Er det uden hane? o.s.v.

de bedste hilsner

Ivan Petersen

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #10 Dato: 22 Juni , 2011, 12:11 »
reglerne siger maks 10 voksne dyr hvoraf 1hane. desuden regler for placering af gård/hus, og endvidere et forbud om at lade høns gå frit i haven uanset om denne er hegnet.Og nå ja, de sædvanlige regler for tidsbestemt hanegal ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #11 Dato: 22 Juni , 2011, 13:09 »
Tak skal du have. Det vil altså sige, at alt, der ligner seriøs raceavl, er totalt udelukket. Gad vide om der er nogen, der har protesteret over denne begrænsning?

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #12 Dato: 22 Juni , 2011, 13:54 »
Spændende emne - og godt at tage op.
Jeg bor selv i byzone og kan ofte misunde dem 4 km længere ude.
Reglerne i Egedal er faktisk ganske pæne. Max 30 dyr (incl kyllinger). Man må gerne have hane - uden restriktioner. MEN - som de fornuftigt sagde på kommunen - hvis naboerne klager over hanegal, vil de jo nok få medhold. Det er vel ganske fornuftigt. Jeg bliver jo også vred, hvis genboens søn holder havy-metal-fest hele natten hver weekend.
Så vi prøvede med hane. Det ene hold naboer brød sig desværre ikke om det. Så nu har vi aftale med dem om, at han kommer 2 måneder hvert forår.
Vi savner hanen, men har dejlige naboer. /o
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #13 Dato: 22 Juni , 2011, 14:04 »
vi har aftale med den ene nabo om ingen hane, og den anden nabo er ligeglad. Som hun sagde var det først i strid med reglerne hvis hun klagede til kommunen, og jeg tror hun hygger lidt ved og kigge gennem hækken så det gør hun nok ikke. ;D Jeg affinder mig så osse med hendes forbistrede katte
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Fjerkræhold i byzone.
« Svar #14 Dato: 22 Juni , 2011, 14:39 »
Tak for jeres hurtige svar. Det glæder mig men skræmmer mig også, for jeg kan jo forstå, at alt, hvad der ligner raceavl er udelukket på jeres parceller.
Det er netop raceavl med flere stammer høns og ditto haner, jeg prøver at få et overblik over med min lille rundspørge.