Tak Lene
Det med at vaccinere vil jeg helst undgå. Jeg ved det kan koste dødsfald, men lad os nu se. De høns som er smittebærer uden sygdomstegn kan stadig bruges, både til slagtning, og lægning af rugeæg (mareksfri vel og mærket)
@ Peter Agger.
Hej Peter.
Jeg er godt nok ked af at skulle give mit bud, på din situation i dit hønse hold, men må desværre nok konstatere, at du har et Mareks udbrud kørende i din besætning.
Mareks er ikke anmelde pligtig, men er desværre alligevel, en alvorlig sygdom at skulle slås med, da al behandling er nytte løst, når først sygdommen er brudt ud.
Da Mareks virus forputter sig i fjerkræ støv, og dermed kan ligge ladet i sprækker samt mellem rum, kan den stort set være til stede i en hver fjerkræ besætning.
Dødeligheden er i værste fald over 90 % , med en inkubations periode på ca. seks uger, imellem hvert udbrud.
Vaccination imod Mareks virus er mulig, hvis den gennemføres indenfor første levedøgn, samt at dyrene holdes isoleret, og at de revaccineres igen på syvende dagen, vaccinen er dog ikke 100 % bæredygtig, men er dog over 90 %.
NB: Vaccinerede kyllinger må ikke sættes til skruk høns, kyllinger ruget på skruk høns må heller ikke vaccineres.
NB: Mareks virus er et særdeles hæftigt herpes virus, som er indelt i flere typer, men som desværre alle føre til det samme kedelige ende resultat.
NB: Evt. overlevende haner vil ofte være golde, hvilket formentligt også vil gælde for høner.
NB: Jeg har andetsteds her på forum, beskrevet listen over de fjerkræracer, som er særligt disponeret for Mareks, hvor desværre Sebrieght også optræder.
Hvad kan du nu gøre i dit tilfælde

" Ja " du kan faktisk kun vente, og aflive de dyr som har sygdommen i udbrud, samtidigt skal du huske at skrive datoer ned imellem udbrudene, så du har fuldt styr på indkubations perioderne imellem udbrudene.
Du kan også vælge at aflive hele flokken, og rengøre effektivt i dit inficerede stald område, og så starte helt forfra igen, med en gennem vaccineret besætning, af friske kyllinger eller ungdyr

Håber du kan bruge noget af denne udredning Peter.
Hilsen fra Jørn.