Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP  (Læst 13445 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Dato: 08 Juni , 2009, 21:34 »
Vi har ude ved hønsene en "kravlegård" hvor vi har kyllinger der er flyttet ud hjemmefra. Dvs. kyllinger der er ca. 3 uger og til de kan klare sig sammen med hønsene.
Der er en eller anden underlig sygdom imellem dem der render rundt derude nu. Det er orpingtoner der er i gården lige nu, nogle fra Berit og nogle vi selv har udruget og så 4 brahmakyllinger som vi også selv har udruget.
Dem fra Berit render fint rundt og virker friske, mens dem vi selv har udruget sidder og hænger en efter en. Indenfor de sidste 2 dage har jeg fundet 3 døde kyllinger.
Der er intet at se som f.eks diarre og der lyder ingen nysen eller prusten.
Gør vi bedst i at aflive dem vi nu har taget ind og som sidder og skranter. De er klart tynde i forhold til hvad en kylling normalt skal være og er deraf ikke vokset særlig meget.
Hvad synes i skal vi aflive dem eller hvordan griber jeg det an?

Vil jo helst ikke smitte alt omkring dem  :-\

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2009, 22:11 »
 *k jeg håber du kommer det til livs *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2009, 22:13 »
Åh det må være hårdt at opleve. *t *l   *k
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2009, 22:17 »
Kan du ikke isolere dem der ser syge ud og så giv dem det lidt ekstra godt med varme og god mad og så ellers bare se hvad der sker? Hvis nu de klarer den er det jo dumt at aflive dem, men hvis de ser så dårlige ud at det er dyrplageri synes jeg du skal aflive dem.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2009, 22:17 »
De to australorps jeg fik af dig klarer sig ellers fint, de larmer helt vildt og hygger sig meget med et stykke flamingo. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2009, 22:18 »
Ja, det er godt nok synd, ærgerligt og også lidt mystisk. Da det ikke rammer dem alle, kunne det jo være, at dem der dør på en eller anden måde er/har været svagelige.
Jeg håber det stopper snart, men jeg tror jeg ville gøre mig hård og aflive de skrantende, og flytte de friske til en helt ren plads, hvor evt. smitte måske ikke kan følge med.
Mvh Marianne

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2009, 22:31 »
Jeg tog chancen og ringede til vores alle sammens hønemor Berit  ;), hun var heldigvis ikke gået i seng endnu.

Berit mente, at det kunne være det forbandede coccidiose og da jeg ikke har noget medicin hjemme, blev vi enige om at sende Christian ud og aflive dem, både for at de ikke skulle lide og så også for at de ikke skal smitte de andre.
De kyllinger fra Berit har heldigvis fået medicinen i foderet da de boede hos hende, så det kan være at det er derfor de foreløbig har klaret skærene. Jeg har foreløbig givet dem rent strøelse, som er noget vi får ude på den gård vi arbejder. Det bruges til heste og køer og der er tilsat et eller andet specielt godt og halmen er varmebehandlet. Deres drikketrug og fodersilo har jeg så afvasket med både sulfo og Rodalon.
I morgen ringer jeg så til dyrlægen og beder om noget til behandling af den dumme parasit og tager en tur op på foderstoffen efter koralalgekalk som jeg så strøer hele huset og gården med.
Troede egentlig bare, at coccidiose gav dem diarre, men det er åbenbart ikke noget der altid følger med  :'(.
Nå håber vi har fået stoppet angrebet for denne gang. De små syge lider da ikke mere. Der skulle ikke meget til at aflive dem, de var simpelthen for svage.

@Lisbeth K.
Godt at de  australorper hygger sig. Et stykke flamingo  ::), hvad er det man siger: Små hjerner, små fornøjelser  ;D

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2009, 22:38 »
Åh, hvor trist. Men det var nok godt, du fik en snak med Berit. Jeg krydser fingre for resten af de små...
Mvh Marianne

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2009, 22:39 »
Lisbeth du får lige et stort trøstekram af mig  *b indtil vi ses, og jeg håber du slipper for mere sygdom. *l
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2009, 22:59 »
Jeg har også døjet med at nogle kyllinger pludseligt døde. Fik fat i noget pulver/medicin hos dyrlægen, det skal blandes i deres vand hver dag..det bruger jeg som regel de første 14-21 dage (dog ikke hver dag)men når jeg skifter vand ca. hver 2 dag..og det hjælper..der er langt mellem dødsfaldene når jeg bruger dette pulver..jeg tror også at det tit smitter kyllingerne imellem, og det er nødvendigt at forebygge at de får problemerne, når først de blir syge, dør de som regel..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #10 Dato: 08 Juni , 2009, 23:11 »
Hej


derer kun et middel der virke Expetre (tror nok det staves sådan) det skal man til dyrlæge og få, det kræver en gødningprøve.

Jeg har desværre også sådanne kyllinger i øjeblikket, det kan skyldes vejret eller stres, jeg har måtte flyte rundt på en del kyllinger for de vokser og så er der nogle der bliver dårlige og bliver tynde, jeg har sat en varmelampe op til dem som jeg har taget fra, jeg har ikke været hos dyrlæge endnu da hun nok ikke vil udskrive resept uden hun har set dyrene, men det er nok løsningen.

Vi er ikke de eneste, på dyrskuet snakke jeg med flere opdrættere og de hvade oplevetdet samme inde for kort tid.

Tommy   

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #11 Dato: 08 Juni , 2009, 23:20 »
Lisbeth de australorps jeg fik kommer de af samme flok som dine egne der nu er aflivet? Fik vist ikke formuleret et spørgsmål i forrige indlæg...Jeg tror nemlig også der er medcin mod coci..(staves) i det jeg giver
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #12 Dato: 09 Juni , 2009, 01:16 »
Ja de var med i samme udrugning, men hvis der er medicin i dit foder skulle der jo ikke være nogen fare, da det først lige er opstået her indenfor den sidste uge.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #13 Dato: 09 Juni , 2009, 06:40 »
Hvis man fodrer med startfoder - er der så ikke medicin som skulle forhindre alle de dødsfald?

Er det fordi i ikke fodrer med startfoder, at de bliver syge eller er det fordi der er noget smitte eller hvad tror i grunden er?

Det må da være frygtelig trist og jeg har heldigvis aldrig prøvet at have kyllinger der dør - selvfølgelig har der været nogle få. Der er død 2 helt små i år, men det er jo tæt på ingen i forhold til alle de kyllinger jeg har udruget.

Jeg håber aldrig, at jeg skal prøve det.

Jeg fodrer altid med startfoder og regner bestemt med at blive ved med, at fodre som jeg plejer, da det jo heldigvis virker fint. Jeg gør også altid kyllinge rummene og skålene fuldstændigt rent mellem hvert hold og drysser med stalosan og frisk sand inden det nye hold kommer derind.

Håber virkelig i får bugt med det, så der ikke skal dø flere små.

Hvad med kyllingerne fra mig - klarer de sig fint eller?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mine kyllinger dør en efter en - HJÆLP
« Svar #14 Dato: 09 Juni , 2009, 06:49 »
Der er ikke coccidistat i startfoder længere.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,4413.0.html

Hvis det er coccidiose, så er der diarre med, så jeg tror det må være noget andeti Lisbeths tilfælde, men jeg har ikke noget bud.

Tommy hvis du hører noget om hvad det er hos dine kyllinger , eller får dyrlægen til at undersøge det, må du meget gerne skrive det her
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi