Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: A.  (Læst 1016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lugovets

  • Gæst
A.
« Dato: 14 Maj , 2009, 16:20 »
A.
« Senest Redigeret: 08 December , 2010, 18:16 Fra lugovets »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Tja, jeg synes nu at det er meget rart. Jeg har fodret med startfoder uden coccidiostat i 7 år og ikke haft coccidose.

Økologiske kyllinger er også allerede i dag opvokset uden coccidiostat

Det undrer mig nu bare, at erhvervet igen får lov....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Hvor kan man finde noget på 'skrift' om dette?
Hilsen Susanne

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Tak skal du have.
Hilsen Susanne

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Jeg synes nu også det er meget rart at de fjerner medicinen i foderet. Jeg har nemlig problemer med at holde de store høns fra startfoderet.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline bikealot

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 131
  • R.I.P.
Hvor er jeg glad for det du skriver, Finn  *p
Da jeg fik kyller første gang, - sidste år - styrtede jeg ud og købte det "rigtige" startfoder. Men var der nogle af dyrene der gad æde det ??? Nul putte !
Mvh.
Susanne
Der (forhåbentlig!) snart er den lykkelige ejer af denne her
Nåh, ja, og så også lige
0.1.4 Wyandot (eller noget)
2.1 katte af blandet herkomst
1.0 schæfer/lab.blanding

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Selv om det kun er i 2-3 uger at kyllinger får foder med coccidiostat, så bliver det alligevel til 13 tons i Danmark om året... Risikoen er at coccidiostat passerer gennem fjerkræet og videre ud i miljøet og det sker faktisk har forsøg vist. Og her kan disse midler være dødelige for vandlevende organismer.

Der er også muligheden for at der udvikles resistens, så antibiotika ikke virker overfor de bakterier og det er rigtig problematisk. Men den mulighed er nok ikke særlig sandsynlig, da coccidiostat har været anvendt i rigtig lang tid og der endnu ikke er set tegn på resistens som vi har set med andre antibiotika (vækstfremmere)

Og Jørn, har ret, EU har konkluderet, at fjerkræerhvervet ikke kan klare sig uden at bruge disse midler, så derfor får de lov, i hvert fald til der er fundet alternativer. Der kigges bl.a.  på en plante som kinesisk malurt til dette.

Men det virker altså mærkeligt at erhvervet, som nok bruger langt over 95% af foderet i Danmark får lov til at fortsætte med det, mens hobbyfolket ikke må.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
13 tons foder med coccidiostat på landsplan lyder da som en meget lille mængde.
Eller er det 13 tons ren medicin der så bliver blandet i foderet?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Det er 13 tons coccidiostat per år, ca 100 gr/kylling ifølge den her
http://videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/urter_kan_erstatte_antibiotika_til_syge_hons
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Dannyyyy er der det der i vores kyllinge starter? For mine de store høns hopper da også ind og hapser lidtaf og til, for ikke at tale om skrukken som nærmest ikke æder andet, og hvad sker der hvis de gamle høns æder det?
Jeg suplere så startfoderet med havregryn og undulatblanding (hovedsaglig hirse af forskellige slags) og så får de en halv appelsin hver dag og græs og biller/orme i det omfang vi får gravet nogen frem.

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Wanda:
Det har der ihvertfald været tidligere. Jeg har ikke lige kigget på den nyeste sæk jeg har købt. Men jeg mener at det er en lov/regel at det SKAL stå på sækken så jeg prøver da lige at kigge imorgen.

Danny
Himlen bør altid være blå!