I dag da jeg var nede hos fuglene ville jeg lige lyse ægene hos et par Lille Blåøret Afrikansk Glansstære 4 æg med 4 unger i. Jeg har et par mere der har ruget også på 4 æg med 4 unger i, der ville jeg også lige kigge i kassen, og mindsanten om der ikke var 3 spillevende unger der var kommet i går eller i dag. Dsv. havde de smidt den ene ud, af hvilke grund ved jeg ikke, så den var død. Det havde heller ikke hjulpet ret meget hvis den havde været levende, for når først den engang er smidt ud aceptere de den ikke i reden mere, da de anser den som smittefarlig for de andre unger, hvis den afviger i adfærd, også hvis en unge er mæt og ikke tiger om føde når de gamle besøger reden ryger de ud. En mæt unge der ikke tigger om føde er for stærene en syg unge.
Så jeg måtte på loftet og finde min fodermaskine der fodre automatisk for hver to timer med en afpasset mængde levende insekter (Melorme, madiker, myreæg mm.) frem.
De næste 14 dage skal de herudover have små regnorme og frisk fangede insekter morgen og aften.
Stære fodre kun ungerne med levende foder. Kunsten er så at afpasse dette så de ikke smider ungerne ud de første 14 dage og samtidig at de får nok så de vokser af det.
Jeg har en flok Purpur glansstære der går i den store voliere hvor jeg venter på at de skal parre sig ud, men der sker dsv. ikke noget endnu.
Jeg har også et par trefarvet der ruger på 2 æg, men dsv. er disse ubefrugtede. Hannen er formentlig for gammel til at yngle, da der heller ikke kom unger hos den tidligere hun. Hunnen er ellers fra sidste år så hun skulle ikke være for gammel.