Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En glædelig overraskelse.  (Læst 8347 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

• Gæst
En glædelig overraskelse.
« Dato: 13 Maj , 2009, 14:55 »
I dag da jeg var nede hos fuglene ville jeg lige lyse ægene hos et par Lille Blåøret Afrikansk Glansstære 4 æg med 4 unger i. Jeg har et par mere der har ruget også på 4 æg med 4 unger i, der ville jeg også lige kigge i kassen, og mindsanten om der ikke var 3 spillevende unger der var kommet i går eller i dag. Dsv. havde de smidt den ene ud, af hvilke grund ved jeg ikke, så den var død. Det havde heller ikke hjulpet ret meget hvis den havde været levende, for når først den engang er smidt ud aceptere de den ikke i reden mere, da de anser den som smittefarlig for de andre unger, hvis den afviger i adfærd, også hvis en unge er mæt og ikke tiger om føde når de gamle besøger reden ryger de ud. En mæt unge der ikke tigger om føde er for stærene en syg unge.

Så jeg måtte på loftet og finde min fodermaskine der fodre automatisk for hver to timer med en afpasset mængde levende insekter (Melorme, madiker, myreæg mm.) frem.

De næste 14 dage skal de herudover have små regnorme og frisk fangede insekter morgen og aften.

Stære fodre kun ungerne med levende foder. Kunsten er så at afpasse dette så de ikke smider ungerne ud de første 14 dage og samtidig at de får nok så de vokser af det.

Jeg har en flok Purpur glansstære der går i den store voliere hvor jeg venter på at de skal parre sig ud, men der sker dsv. ikke noget endnu.
Jeg har også et par trefarvet der ruger på 2 æg, men dsv. er disse ubefrugtede. Hannen er formentlig for gammel til at yngle, da der heller ikke kom unger hos den tidligere hun. Hunnen er ellers fra sidste år så hun skulle ikke være for gammel.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: En glædelig overraskelse.
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2009, 14:58 »
Tillykke med familie-forøgelsen. <I
Det bliver spændende at følge med i, hvordan det går med de små. Det lyder godt nok som et stort arbejde.

Hvor mange forskellige fuglearter har du egentlig? Jeg synes, der bliver ved med at dukke nye op ;D Og allesammen sjældne og spændende...

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2009, 15:07 »
Hvor er det flot, Bjarne  :D

Den automatiske fodermaskine lægger vel "bare" foderet ind i buret, så de voksne kan tage det og fodre ungerne, eller hvordan?

Jeg kan jo slet ikke være med her; men jeg "har" et par grønbenede rørhøns, der ruger hvert år i branddammen lige overfor vores hus.  Jeg følger spændt med og tæller æg osv.  I dag var der ingen æg i reden, men der var små brune kyllinger med røde hoveder, der pilede ind i rørskoven, da moderen lavede anskrig.  Der har alle årene været fem kyllinger (eller er det ællinger?), så mon der ikke er det samme i år?

*p *p *p *p *p
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2009, 15:31 »
Et stort tillykke med dem Bjarne, jeg har aldrig set så smukke stære før  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2009, 15:57 »
Tillykke Bjarne, hvor sjovt for dig.
Citér
Så jeg måtte på loftet og finde min fodermaskine der fodre automatisk for hver to timer med en afpasset mængde levende insekter (Melorme, madiker, myreæg mm.) frem.
Tænk at der findes sådan en indretning  ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2009, 23:22 »
Maskinen eller maskinerne som jeg har 3 af, har jeg selv opfunden. Det er en kasse på 40 x 40 cm. og med et lille trug på den ene langside. Tidligere døde alle mine stæreunger på grund af at de ikke fik levende foder regelmædsigt eller de fik for meget så de blev smidt ud af reden. det tog et årstid før de små grå løste problemet med en maskine på godt 60 x 60 cm. et stort skrumel jeg transporterede på en sækevogn, men den virkede og var model for den lidt mindre model jeg har i dag og for øvrigt har lavet en halv snes stykker af der står rundt omkring i landet. Et par år efter at jeg lavede mine var der nogle der fandt en lille fiks maskine i Kina, så mine fodermaskiner har faktisk danet grundlag for at flere bruger fodermaskiner i dag og med stort held.

Jeg var lige nede og kikke til ungerne før det blev mørkt og det var et kedeligt syn der mødte mig. En var død og de 2 andre meget kolde og næsten livløse. Madammen sad og gjorde sig til for hannen med sitrede vinger, så hun var klar til næste kuld øv. men hun kørre vel træt på et tidspunkt og genemføre opfostringen af unger. Jeg håber på bedre held med det næste par, men der er jo ikke så meget at gøre når de ikke vil varme og fodre ungerne.
De to resterede unger røj i rugemaskinen og kom til hægterne igen de er nu hos de trefarvede der havde ubefrugtede æg. Hunnen er gået i kassen til ungerne og er blevet derinde om hun har ædt dem eller foderet dem ved jeg ikke endnu, men det vil vise sig i morgen.
Det er aldrig før prøvet med at bytte unger om ved forskellige arter stære, men alternativet var at de ville fryse ihjeld, så det er forsøget værd.

« Senest Redigeret: 13 Maj , 2009, 23:40 Fra Bjarne Andersen »

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2009, 23:54 »

Hvor mange forskellige fuglearter har du egentlig? Jeg synes, der bliver ved med at dukke nye op ;D Og allesammen sjældne og spændende...

Jeg ved ikke hvor mange fugle jeg har men der er en del. Når man kommer igennem slusen og ind i voliereanlæget er der fugle over alt om det så er i foderumet er der også af og til fugle. De kan selv vælge om de vil være ude eller inde i sol eller i skygge. Jeg har haft småduer der har ruget i fodetrugene der blev brugt til de andre fugle så jeg måtte finde et nyt trug til dem. Det giver utrolig mange og spændende oplevelser at fuglene går så frit.

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2009, 20:50 »
Så har par nr. 2 fået 2 unger og jeg forventer 2 mere de kommende dage. Dette par varmer og fodre ungerne ind til videre, men der er lang vej til de er på pind.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2009, 21:04 »
Tillykke, Bjarne  <I <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2009, 21:32 »
Nej hvor godt, ja du kan bare det der med fugle, og hvor er det dejligt at du deler ud af din viden.
De stære du har er vildt flotte, jeg glemmer aldrig da jeg var oppe hos dig, og du åbnede for et rum og sagde gå lidt til siden, og ud kom de smukkeste stære  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #10 Dato: 17 Maj , 2009, 21:41 »
Hvordan fik det med de små kolde adoptivunger.... blev de accepteret?

Bjarne var det ikke en ide at lave en Forumdag... tror der er mange der gerne vil op og besøge dig :) (mig selv incl.)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #11 Dato: 18 Maj , 2009, 01:55 »
Dsv. gik flytningen af ungerne ikke. Den trefarvede hun varmede ganske vidst ungerne på bedste vis og acepterede dem fuld ud, men hun glemte dsv. at sådan nogle små fyre også skal have noget at spiser og ikke overlever på kærlighed allene.Det skyldes formentlig at hun er fra sidste år og ingen erfaring har. Samtidig går hum sammen med en gammel han der formentlig er pensioneret og åbenbart er ligeglad med både hende og ungerne. Så jeg leder efter en ny ung han til hende.

Omkring en forumdag skal i være meget velkommen.
Sidste år havde jeg besøg af 150 -200 menesker bl.a. 4 foreninger hvor den forening der var flest fra kom der så vidt jeg husker 37 menesker. Nordmænd Svenskere og Tyskere har der også været blandt de besøgende. Et filmhold der skulle lave en pr. film om prydfjerkræ var også på besøg sidste år. Det er det travleste år jeg har oplevet til dato. Normalt kommer der et par foreninger på besøg årligt. I år har det tilligemed været det mest stille år hvor ingen foreninger endnu har meldt deres ankomst, så min kalender er fri hvad besøg angår.
Vi har for nylig købt et stort kraftigt party telt til når der kommer forenings besøg, så det stiller vi bare op til en hyggelig eftermidag eller aften som det passer bedst.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Maj , 2009, 06:57 »
trist med ungerne Bjarne  :-[
men herligt med en forumdag ...især da du IKKE bor i den anden ende af landet WEEEEEEEEEEEE !!!!  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Maj , 2009, 12:10 »
Jeg er også døden nær af nysgerrighed efter at se dit fugleparadis, Bjarne, så jeg stemmer også for en forumdag!

Mange hilsner
Tine

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #14 Dato: 18 Maj , 2009, 12:27 »
Så har par nr. 2 fået 2 unger og jeg forventer 2 mere de kommende dage. Dette par varmer og fodre ungerne ind til videre, men der er lang vej til de er på pind.

Shit.
Jeg var til fuglemarked i Århus og skulle have 2 1/2 kg. melorme med hjem. Fuglegården have noget der lignede 20 bakker med, med
2 1/2 kg. i hver omkring midagstid ville jeg hente de 2 1/2 kg. jeg skulle bruge. Til min store forbavselse var alt solgt og der var ikke så meget som 1/2 kg. tilbage. Jeg ringede så i dag til Per Lind, da jeg kun har ca. 200 g tilbage. Han meddelte at der gik mindst 1 uge før han fik melorme igen, da et par af de store producenter i Holland var stoppet og det næsten er umuligt at skaffe melorme i øjeblikket. Peter Andersen der altid har melorme i store mængder havde kun nogle få 100 gram tilbage som var lovet væk.
Hoved foderet til stære når de har unger er melorme.
Det var ikke lige et problem jeg havde regnet med skulle ske på nuværede tidspunkt. Shit shit <J <J

Min insektfanger køre for fuld kraft og giver da også lidt sammen med de regorme jeg graver op men det er ikke nok i længden, så nu må jeg bare håbe at jeg kan finde lidt melorme et eller andet sted.