Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 19991 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
Sv: Kalkben
« Svar #30 Dato: 22 Maj , 2010, 17:23 »
Vil lige byde ind med mine erfaringer med kalkben.

For det første er hønsene meget lidt besværet af det med mindre det er meget meget meget slemt.
Jeg er meget uheldig når jeg køber høns.  >:(
Det nemlig ikke lykkedes mig at købe nogen som enten ikke har kalkben eller lopper eller dyrker kannibalisme.  :'(

Men derfor ved jeg trods min korte karriere indenfor hønsehold meget om hvad der virker imod de forskellige ting.
Jeg har selv prøvet:

Nix creme - fra apoteket imod fnat. Besværligt at anvende. Begrænset effekt og lang behandlingstid. Genbehandling hver dag. Dyrt i forhold til effekten.

Madolie - også med hvidløg - Besværligt at anvende. Lang behandlingstid. Skal genbehandles hver dag. Har ikke fuldført behandling med dette da det tog mere end 2 mdr.

Vask med petroleum. Besværlig at anvende da det lader til at gøre ondt på hønsene og de derfor stritter noget imod. Virksomt efter få behandlinger. Skal kombineres med salver og cremer. Træls.

Brun sæbe. Også træls  at anvende. Skal ofte genbehandle. Laaang behandlingstid.

Staldchok / Fluespray / Insektspray:
Min personlige favorit.   /o
Let at anvende. Tag hønen i vingerne og spray på hver ben samt under hver vinge samt i rumpen. 10 sekunder pr høne.
Og behandles hus og redekasser i samme ombæring er der gode resultater.
Genbehandling med 1 uges mellemrum. Selv svære angreb af lopper og mider lader sig normalt slå ned med 2 behandlinger.
Kalkben skal ikke gnides med hverken olie eller cremer. Efter kort tid løsner det døde kalkbens lag sig og falder af. Hønsene lader ikke til at lade sig gå på af det.

Kannibalisme - Rigelig med havre i foderet. Jeg ved ikke hvorfor det virker.  ???
Så bare noget herinde engang med at det kunne virke imod det. Og prøvede havregryn. Det virker.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #31 Dato: 22 Maj , 2010, 21:21 »
STATUS:

Jeg har jo nu behandlet i lidt over en uge og der er markant fremgang..  *o
De fleste gevækster er væk nu og benene er nu lyserøde/rosa farvede..
Regner da med når der er gået nogle flere dage så bliver benene gule igen  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #32 Dato: 22 Maj , 2010, 22:01 »
Det var dejligt at høre  /o Hvilken behandling valgte du at bruge? (spørger en doven, som sikkert bare kunne bladre tilbage i tråden... ::) ::))
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #33 Dato: 22 Maj , 2010, 22:05 »
Det er helt ok - jeg smører med madolie hver aften inden sengetid  :D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #34 Dato: 22 Maj , 2010, 22:37 »
@Lyysa: Mener du virkelig, at du bare sprayer kalkben med chokspray en gang om ugen, og så vil det med tiden gå væk? :o

@Randi: Dejligt, at du kan se en ende på det! /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #35 Dato: 23 Maj , 2010, 07:31 »
Randi sætter du ikke lige nogle billeder ind? Det ville være dejligt at følge udviklingen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 23 Maj , 2010, 16:28 »
Lyysa@ har i spist jeres æg under behandlingen med staldchok?
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 23 Maj , 2010, 17:20 »
Randi sætter du ikke lige nogle billeder ind? Det ville være dejligt at følge udviklingen.

Tak, det vil jeg også gerne se. Følger virkelig denne tråd med stor interesse. Min søn rejser til Borholm på tirsdag i en uge, så der kan jeg ikke optage forsøget med at smøre hver dag, da jeg ikke kan få fat i de høns (lider noget af hønsefobi) Kan godt ae dem og smøre dem, hvis han fanger og holder dem.
Smør min ene gang om ugen kan se fremgang, men det går langsomt.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #38 Dato: 23 Maj , 2010, 19:40 »
Billederne er møg dårlige så prøver lige at få taget nogle i aften når jeg skal pensle benene  ;D

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 23 Maj , 2010, 21:26 »
Faktisk rigtig fedt og se at det faktisk virker  /o
En ting er jo og læse en masse her inde men og se billeder på det rent faktisk virker er bare top nice :)
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 23 Maj , 2010, 22:12 »
Nyeste billeder - der er det lidt mere tydeligt at se hvordan benene ser ud nu?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #41 Dato: 23 Maj , 2010, 22:15 »
Det var dog fantastisk! Sikke hurtigt det er blevet bedre  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #42 Dato: 24 Maj , 2010, 00:47 »
Sikke en fremgang  /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #43 Dato: 24 Maj , 2010, 11:29 »
Tak Randi, sikke da en bedring. Hold da op. Det må jeg prøve fra på lørdag af, når min søn kommer tilbage.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #44 Dato: 24 Maj , 2010, 12:00 »
Angående om det går væk med en ugentlig behandling. Ja det gør det. Fik nogle Sabelpoot forærende i vinters af en ældre herre der var faldet og derfor ville af med dem til han kom sig igen. På dem var kalkbenene så slemme at skæl laget var omkring 4 mm tykt, alle kløer var deforme af skællene og den bagudvendte klo hos hanen var fortykket så meget at den var på tykkelse med en blyant og helt sprød.

Jeg behandlede dem 3 gange. Hver mandag i 3 uger. Der var fremgang fra dag 1 og i dag er de kureret. Jeg har over tid skåret den fortykkede klo ned hos hanen så den nærmer sig originalen.

Og hvorfor slog jeg dem så ikke bare ihjæl?? Fordi han måske ville have dem tilbage igen. Og det ville han. Han hentede 12 af dem, jeg beholdt de 3. Og han skammede sig over det men han kan ikke se til det længere, så han var ikke klar over det var galt.
Nu har vi den aftale at jeg kommer over til ham en gang imellem og så går vi besætningen efter. Det er vi begge glade for. Hans kone laver sådan nogle dejlige kage  :P nam nam!

Æg og spise dem. Nej jeg spiser dem ikke selv, jeg koger dem, moser dem og fodrer dem tilbage til hønsene. Jeg regner med at for et stof der nedbrydes af sollys (pyrethrin I + II) så går der rigtig meget til under processen så hønsene heller ikke tager skade af det. Hvilket de heller ikke lader til. Ved ikke rigtig om det er en god ide, men jeg hader at lade noget gå til spilde.

Overvejede faktisk i vingters at tage billeder af det, men jeg ville nok være blevet kaldt alt muligt der ender på mishandler hvis i havde set billeder af dem. Det var lidt sølle. Men jeg er glad for jeg behandlede dem. Det gik hutigt i sin mor igen og de har det riigtig godt  i dag. Hanen Cocky er meget glad for livet, han hylder det mange gange om dagen med sin spinkle pibende stemme.
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte