Vil lige byde ind med mine erfaringer med kalkben.
For det første er hønsene meget lidt besværet af det med mindre det er meget meget meget slemt.
Jeg er meget uheldig når jeg køber høns.

Det nemlig ikke lykkedes mig at købe nogen som enten ikke har kalkben eller lopper eller dyrker kannibalisme.

Men derfor ved jeg trods min korte karriere indenfor hønsehold meget om hvad der virker imod de forskellige ting.
Jeg har selv prøvet:
Nix creme - fra apoteket imod fnat. Besværligt at anvende. Begrænset effekt og lang behandlingstid. Genbehandling hver dag. Dyrt i forhold til effekten.
Madolie - også med hvidløg - Besværligt at anvende. Lang behandlingstid. Skal genbehandles hver dag. Har ikke fuldført behandling med dette da det tog mere end 2 mdr.
Vask med petroleum. Besværlig at anvende da det lader til at gøre ondt på hønsene og de derfor stritter noget imod. Virksomt efter få behandlinger. Skal kombineres med salver og cremer. Træls.
Brun sæbe. Også træls at anvende. Skal ofte genbehandle. Laaang behandlingstid.
Staldchok / Fluespray / Insektspray:
Min personlige favorit.

Let at anvende. Tag hønen i vingerne og spray på hver ben samt under hver vinge samt i rumpen. 10 sekunder pr høne.
Og behandles hus og redekasser i samme ombæring er der gode resultater.
Genbehandling med 1 uges mellemrum. Selv svære angreb af lopper og mider lader sig normalt slå ned med 2 behandlinger.
Kalkben skal ikke gnides med hverken olie eller cremer. Efter kort tid løsner det døde kalkbens lag sig og falder af. Hønsene lader ikke til at lade sig gå på af det.
Kannibalisme - Rigelig med havre i foderet. Jeg ved ikke hvorfor det virker.

Så bare noget herinde engang med at det kunne virke imod det. Og prøvede havregryn. Det virker.