Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stjernekigger - voksen høne.  (Læst 19446 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie Frederiksen

• Passiv bruger
Sv: Stjernekigger - voksen høne.
« Svar #15 Dato: 23 Januar , 2010, 18:03 »
Jeg havde en gammel høne der gjorde det, jeg forsøgte mig med lidt forskelligt, men efter nogle dage døde hun /:
Mvh Julie (-:

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 23 Januar , 2010, 18:42 »
Det var nok det eneste rigtige, det så ud som om den havde det rigtig skidt  :(
Mht. ring, betyder 08 at dyret er fra 2008.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Julie Frederiksen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 23 Januar , 2010, 18:45 »
Der var ingen bedring til formiddag, så den blev udfriet fra sine lidelser.
Den spiste stadig pænt med mad omend den havde lidt akavede bevægelser når den hakkede til foderet. Den havde ganske normal og fast afføring. Efter aflivning så jeg den grundigt efter i svælget, men der var ingen tegn på forekomst af orm.
Mens hønen stadig var i live bemærkede jeg at halsen nærmest var låst i en bueform, som en af buerne i et S. Og hønen var tilsyneladende ikke i stand til at rette halsen ud fra denne bue.
I nedenstående sekvens er en kort optagelse fra i formiddags. I slutningen af sekvensen ses det tydeligt hvordan hovedet drejes helt akavet rundt. Totalt ca 180 grader. Jeg oplevede kun et enkeltstående 'epilepsi' anfald i går.

http://www.youtube.com/watch?v=mwZJGDrucYU

Og til Tommy: Hønen bar ring DK 15 08 00638, hvor 08 står på tværs af ringen.

Sygt :O det var lige præcis sådan min gjorde, også slikehøne.
Mvh Julie (-:

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 23 Januar , 2010, 19:19 »
Mangel på E-vitamin og selen kan også give sig udslag i abnorme halsvridninger. (Det kan ND også... Men det er meget smitsomt, så det ville nok ikke kun være én høne, det gik ud over).
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 23 Januar , 2010, 20:41 »
Tvivler umiddelbart på at problemet er vitamin/kostrelateret. Mine høns får både vitamintilskud (Vispumin) samt meget overskudsmad fra køkkenet, heriblandt brød, grøntsager, ris, kartofler og hvad der ellers måtte blive tilovers. Derudover får de hønseguf 1-2 gange om ugen, og en ordentlig portion skal jeg love for.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #20 Dato: 23 Januar , 2010, 22:49 »
Hun var ellers en meget smuk høne.
Det er trist når de ikke har det godt, jeg er sikker på at du gjorde det rigtige.
Du får lige en omgang cyber  *t *t *t *t

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 23 Januar , 2010, 22:52 »
Jeg tror jeg vil filme det i morgen inde hun bliver aflivet, måske nogle kan give at svar hvis de ser hvad der sker.

Hej Tommy.

Fik du anledning til at filme hendes opførsel. Som du kan se længere oppe i tråden fik jeg lavet en kort sekvens film inden jeg aflivede min høne.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 23 Januar , 2010, 22:54 »
Tak Lene.
Var også meget ked af at skulle gøre en ende på hendes liv. Heldigvis har jeg lidt flere der ligner hende til forveksling.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #23 Dato: 23 Januar , 2010, 23:07 »
Det er jo heller ikke sikkert de fejler det samme som min høne, hun flagrede rundt som om hovedet allerede var hevet af hende, så landede hun et eller andet sted, rejste sig og gik omkring til næste anfald, men det gik hurtigt ned af bakke, og til sidst blev hun liggende, der gik kun to dage, så var det slut, men jeg tænkte jo ligesom I andre når hun gik videre at så gik det nok over, men det skal man nok ikke vente.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #24 Dato: 24 Januar , 2010, 00:47 »
Jeg vil nu stadig holde på Mareks sygdom, efter at have set videoen..

Jeg har haft et par stykker, der havde noget lignende for et års tid siden, har også haft et par andre tilfælde, som var værre, hvoraf en af dem lå på gulvet og roterede bare rundt, når den sparkede ud med det ene ben.
De blev alle aflivet efter kort tid, da jeg ikke syntes jeg ville have dem til at lide.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #25 Dato: 24 Januar , 2010, 08:05 »
Jeg havde 3 kyllinger der gjorde det samme og en enkelt af dem som gjorde som Børge skrev, men har ikke oplevet noget siden, heller ikke ved de overlevende, jeg fandt jo ud af de havde orm så gav skylden at de manglede vitaminer pga orm.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #26 Dato: 24 Januar , 2010, 10:30 »
Manglende B-vitaminer kan give noget lignende, men det er lidt usandsynligt, at hønsene ikke skulle få B-vitaminer.

Her et klip fra vidensdatabase:
B-avitaminose

B-avitaminose er betegnelsen for det sygdomsbillede, der opstår, når fuglen har vitamin B mangel. Som nævnt ovenfor er vitamin B en stor gruppe af vitaminer, der har indflydelse på mange funktioner hos fuglen; særligt i forbindelse med centralnervesystemet.

Symptomer: Lammelser, almen svækkelse, tvangsbevægelser og forvridning af hovedet.

Forebyggelse og behandling: B-vitaminmangel forebygges ved at sørge for, at fugle får en ernæringsmæssigt optimal foderdiæt; evt. suppleret med et multivitamintilskud. Det er værd at have med i baghovedet, at visse tarmparasitter; f.eks. coccidier æder B-vitaminer; så fugle, der har fået konstateret tarmparasitter bør have ekstra B-vitaminer i en periode. Spørg din dyrlæge til råds.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #27 Dato: 24 Januar , 2010, 23:09 »
Tvivler på at det er vitaminmangel der er årsagen. Måske snarere for mange vitaminer  :D.

Jeg har haft høns i 12 år og aldrig tidligere set noget lignende.
Først inden for det sidste år er jeg begyndt at give mine høns hønseguf.
Og først inden for de sidste 3-4 måneder er jeg begyndt at give dem vitamintilskud (Vispumin).

Så tror umiddelbart vi skal søge efter andre årsager.

Venter på at se om Tommy fik filmet sin syge høne, men ved også at han har haft travl med udstilling i Køge.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marita

• Bruger
« Svar #28 Dato: 29 Juli , 2011, 17:43 »
I morges, da jeg lukkede hønsene ud, havde de alle det godt, og for en time siden fandt jeg en af mine vildfarvede dværgsilker liggende på jorden med hovedet vredet i en mærkelig stilling, præcis som i filmen omtalt her i tråden.

Hønen er aflivet, da jeg ikke kunne se, hvordan den skulle komme sig - ikke mindst efter at have læst, hvordan det har været for jer andre, som har oplevet noget tilsvarende.  Det blev så min debut inden for aflivning, ikke noget jeg nød, men en nødvendighed sådan som jeg så på det.

Hønen var fra 2010 og havde forinden ikke vist tegn overhovedet på at være syg.  Har I andre fundet ud af, hvad det egentlig var, jeres dyr fejlede? Jeg er lidt nervøs for, om det kan være smitsomt?

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 06 December , 2012, 13:43 »
Jeg har en serama høne som opfører sig på samme måde, hun havde det fint i går.

Så jeg må vel ud og svinge øksen :-/